Aydınlanma düşünürlerinin sandığı gibi rasyonel bir varlık değildi. Nasıl Kopemik’ten beri Dünya’nın evrenin merkezi olmadığını, Marx’tan beri de insanın tarihin merkezi olmadığını biliyorsak, Freud’dan da insanın
“ego”, “özne” ya da “bilinç” diyebileceğimiz bir merkezi olmadığını öğrenmiştik.