Bu kitap anlatım olarak iki parçadan oluşuyor. İlk parçada bir adamın yeni iş bulmasıyla birlikte Raif Efendi'nin çalıştığı yere gitmesi ve onunla tanışması sonrasında Raif Efendi'nin garip ruh hali onun dikkatini çektiği için onu daha yakından tanımak istiyor. İkinci parçada da Raif Efendi hastalanınca adamın onu ziyaret etmesi üzerine içi yazı dolu bir defterini buluyor ve okumak istiyor, hikaye sonuna kadar bize bu defterde yazılanları göstermektedir.
Tek kelimeyle harika bir kitaptı, aşırı beğendim. Hemen her cümlesini alıntı yapmak istiyordum çünkü çok etkileyiciydi ve aynı zamanda sürükleyiciydi. Çevremizdeki insanların iç dünyalarında neler yaşadığına, geçmişteki yaşantılarını insan karakteri üzerinde nasıl bir etki yarattığının güzel bir göstergesidir bu yapıt. Kitapta duygulanmamak, hüzünlenmemek elde değil çünkü bildiğimiz mutlu sonlara benzemiyor. Onun için bende Raif Efendi'nin söylediği gibi "Bunun böyle olmaması lazımdı." diyorum, Maria Puder ile güzel bir sonla kavuşmayı hak etmişlerdi.