Kitabın başlığından da anlaşılacağı üzere; bir idam mahkumunun son günlerini idam edilecek kişi tarafından bakılması amaçlanıyor. İdam edilecek olan adamın işlediği suçu bilmememiz harika bir objektif bakış açısı sunuyor bize ve sorgulamamızı sağlıyor. Özellikle bir hukukçunun ve hukuk ile ilgilen insanların okuması gerektiğini düşündüğüm bir kitap. İdam kararı getirilen ülkelerde çoğunlukla suç oranının azalmasına dair veriler bulunamamıştır. Bunun sebebi öleceğini bilen insanların psikolojik olarak açıklanabilen davranışlarından kaynaklıdır. Öleceğini bilen suçlular hali hazırda şiddete ve suç işlemeye meyilli olduklarından dolayı bu davranışlarını arttırırlar. Bu durumda da suç oranı düşmez. İdamın tartışma sebeplerinden biri de böyle bir çıkmazın içerisinde olmasıdır. Victor Hugo bu konuya vicdani ve toplumsal değerleri taşıyan bir bakış açısı getirmiş ve bizlere sunmuştur. Aynı zamanda kitapta mahkumun halka açık bir yerde idam edilmesi de cabasıdır. Halka açık bir yerde idam edilmesi toplumun saldırganlaşmasına, bu durumda suç oranının yükselmesine yol açtığını düşünüyorum. İdam cezası ile ilgili düşüncem uygulanmaması gerektiğidir. Sevdiklerimizi kaybetmenin acısından dolayı kin ve nefret duyabiliriz, gözlerimiz kör olabilir ve kötü bir ruh haline girebiliriz. Biz kişisel olarak bile kaybetmenin acısı ile bunları yaşayıp çevremize zarar verebiliyorsak, bunun bir de toplum üzerindeki etkisini düşünmeliyiz.