olumsuz toplumsal değerlendirilmeye atalarımızın gösterdiği tepkinin aynısını veririz. Bazı durumlarda gergin ve sinirli olma eğilimimiz kalıtım yoluyla bize atalarımızdan geçmiştir; çünkü bu kaygı insanoğlunun yüzyıllar boyunca hayatta kalmasına yardımcı olmak gibi önemli bir işlevi yerine getirmiştir.
Bu boyutta yüksek puan alan kişiler, "bencil, saldırgan, mesafeli, soğuk, anlayışsız, başkalarıa ilgilenmeyen, genel olarak başkaların haklarına ve iyiliğine kayıtsız" olarak tanımlanır.
Bu boyuttan alınan yüksek puan, duygusal davranma eğiliminin göstergesidir. Bazen nevrotiklik boyutu yüksek olan insanları kararsız ya da çok duygusal olarak adlandırırız. Çoğu zaman küçük engellenmeler ve sorunlar karşısında bile güçlü duygusal tepkiler verirler ve normale dönmeleri uzun zaman alır. Çoğumuzdan daha kolay heyecanlanır, öfkelenir ve depresyona girerler.
Türkiye'deki kavramsal kargaşa, devlet kurumlarının sürekli kavga içerisinde olması, kendi toplumsal değerleri yerine Batılı değerlerin kutsanması, bir güven, bir aşağılık kompleksi ve bir kimlik krizini beraberinde getirmektedir. 'Biz kimiz' , 'hangi iklimin çocuklarıyız' soruları adeta onlar için bir anlam ifade etmemektedir. Gençlik bir aidiyet eksikliğini her geçen gün daha fazla hissetmektedir.
"Türkiye'de bir kesim var, vatan-millet hamaseti yapıyor. Bir başka kesim de tamamen organize olmuş ve hızırca planlarla Türkiye'yi çökertmek için çalışıyor. Pop-star tarzı yarışmalarda bu planın bir parçası. Bu durum para ve reyting kaygısından öte bir şey. Bir toplumun kültürünü, millîliğini, o toplumu bir arada tutan değerleri yok etmeye yönelik bir plan... Bilinçli bir şekilde uygulanan bu politikalar halen devam ettiriliyor. Pop-star veya sanat güneşi gibi kavram ve yarışmalarla halkı etkilemek, kandırmak ve manevi değerlerinden uzaklaştırmak için yapılan bilinçli organizasyonların sonucudur bu durum... Bilinçli bir şekilde bu toplum batırılıyor. Ülke satılıyor... Onlar bir kültürü bitirip yerine kendi kültürlerini veya istedikleri kültürü yerleştirmek için paralar harcıyorlar."