Hikmet Avcısı

Hikmet Avcısı
@beyond_the_seen
Gazi Üniversitesi İstatistik 3. Sınıf Öğrencisi 2024 ve 2025 Halk Kütüphanesi Ödüllü Okur Kitap Yazarı Kitap Avcısı Beni bilimle anla, felsefeyle anla...
Kör motivasyon bir zorunluluk: asla gerçekleşmeyecek tatlı hayallerin peşinden koşmaya ihtiyacı var insanın. Bu bir yönüyle afyon ve orta-uzun vadede ciddi hayal kırıklıklarına ve depresyonlara yol açması muhtemel ama performansı acayip yükseltiyor ve insanın sınırlarını aşmasını sağlıyor. Bilinç ise insanı insan yapan ve yürüdüğü yolun verimini yükselten özel bir yeti ama onun fazlası da zarar. Bir yönetici her şeye karışmamalı, sadece gerekli yerlerde müdahale etmeli ve yetkisini devredebilmeli. Belirli bir hataya tolerans göstermezsen mesafe katedemezsin; doğruluk kadar hız ve çeviklik de önemli. Denge, denge, denge... Kimsenin umurunda olmayan yazılar yazmak... Felsefik bir yazı yazarken derinlemesine düşünüyorsun, düşüncelerini en az 30-40 kere de tekrar etmiş olarak zihnine kazıyorsun. Kitap okumak kadar çok geliştiriyor insanı bu. El alemin ilgisi anlık bir haz dışında hiçbir işine yaramaz. Biraz zaman aldı ama alıştım diyeyim :).
Duygu ve Düşünce
Reklam
Hakikat karşısında insanın tutumu: İnsan gerçekten hakikate teşne midir yoksa bu sadece basit bir temenniden mi ibarettir? Hakikat üzerinde yazıp çizerken şeytanı şimdiye dek neredeyse hiç dillendirmemiş ve denkleme dahil etmemiştim ama burada gerekiyor: Şeytan teşneliğin temenniye indirgenmesinde bir katalizör rolüne sahip. Şeytanın varlığının en net tezahürlerinden biri de yersiz kuruntulardır. Bize bunu daha çok vesvese diye öğrettiler çocukken. Peki bu durumda insanın oynayabileceği kartlar neler? Eğer insan hakikate teşnedir derseniz şeytanı hiçe saymış olursunuz; bu sadece basit bir temennidir derseniz de insanı hiçe saymış olursunuz; demek ki cevap ikisi de değil. Tanrı'nın insandan hakikate teşnelik beklediğini düşünmüyorum, daha ziyade ona yönelik bir mücadele bekliyor bence. Nefsine yenilip düşeceğini biliyor ama her defasında kalkmasını istiyor; ne olursan ol yine gel, sadece gel diyor bir nevi. İnsanın elindeki iki kart akıl ve irade: Akıl soru soracak, irade de iyiye niyet edecek. Niyet doğru yolu çizer, akıl da o yolu aydınlatır. İnsan hayırlı bir yolda yürümeye gayret ettikçe şeytan ona pek bir şey yapamıyor ama kendini bıraktığında geriye çok hızlı çekiyor onu. Dolayısıyla rehavete kapılmamak lazım. Tersi de geçerli: Şeytandan korkmak bu süreçte yapılacak en budalaca hatalardan biri olabilir. Gölgeyi hayalet sanıp kendi kendine korkup paranoya yaratabilir insan. Şeytanı muhatap almamalı insan. O işini yapadursun, sen de kendi işine odaklanacaksın.
Din
Bir yerlerde bu görevi ifa etmeyince tam tahayyül edemiyor insan ama yöneticilik çok zor bir vazife. Dikkat etmezsen duyguların bile manipüle edilebilir. İşine geliyorsa üzüleceksin, işine geliyorsa kızacaksın, işine geliyorsa sevineceksin... Stratejik davranmak eyleminin en sert ve acımasız hâlleriyle göründüğü alanlardan biri olabilir yöneticilik. Yöneticiler yalnızdır; kimse sana ne yapacağını söylemez, yapacağın en ufak bir hata bile otoriteni ciddi bir şekilde sarsabilir, ekibin senin arkandan konuşabilir, birbirleriyle sosyalleşebilirler ama sen ekibinin arkasından konuşamazsın, onlarla fazla samimi olamazsın, en sevdiklerine karşı bile belirli bir mesafeyi koymak zorundasın, birine bir derdini anlatman bile karakter zayıflığı ve otorite eksikliği olarak algılanabilir vs. vs. Lider ruhlu yöneticiler ekiplerine ilham olurken bu dengeleri çok iyi kurarlar.
Duygu ve Düşünce
Gençler neden İslam'dan uzaklaşıyor? Bir kere gençler İslam'dan uzaklaşıyor mu? Bence o kadar da değil. Sizin müslüman zannettiğiniz gençler de pek çok günahı işliyordu, sadece imkânı kısıtlı olduğu için bu kadar göze batmıyordu, yoksa nefs aynı nefs. Eğer siz İslam'ı sadece ibadete ve şekilciliğe indirgerseniz, telefonla oynayan gence de nesil bozulmuş diye sitem ederseniz böyle görünmesi normal. Ben gençlerin islamla derdinin olduğunu düşünmüyorum: islam diye yutturulmaya çalışılan birtakım uydurmalardan uzak duruyorlar bence. Bin küsür yıldır sürdüregeldikleri geleneklere karşı olunca da hemen aforoz ediliyorlar. İbadet bence de çok önemli ama bir anlamı olmalı, var da zaten ama sen bununla neredeyse hiç ilgilenmemişsin ki ona tatmin edici bir anlam paketi verebilesin. İslam'ın kendisinde bir sorun yok ama ortamı o kadar bulandırdınız ki insanlar çekiniyor işin içine girmeye. Ha, araştırmakla yükümlüler, orası ayrı ama hani nesil bozuldu filan hiç katılmıyorum. İbadet üzerinden dindarlık okuması yapmak çok amatörce. Sadece gelenekten uzaklaşıyorlar, o da çok normal. Dünyanın bilgisi elinin altında. Sen orada ben evliyayım diye vaaz verirken çocuk Harvard'dan 40 farklı alimden ders dinleyip ChatGPT ile onun felsefik analizini yaptırıyor, sorgulayarak ve araştırarak keşfediyor İslam'ı; gidip onu Hristiyanlıkla ve diğer dinlerle kıyaslıyor. Dünya bu kadar değişirken sen yerinde saydığın için sana saygı duymuyorlar ve senin yerine Diamond Tema'yı ve Cemre Demirel'i dinliyorlar. Yeri gelmişken ben ibadetin ve tesettürün de arkasında çok kötü niyetlerin olduğunu düşünmüyorum. Büyük oranda üşengeçlik ve cahillikten kaynaklanıyor bence. Haksız da sayılmazlar; etrafları günahlarla ve dikkat dağıtıcı unsurlarla çevrili; evet bilgiye ulaşmak kolay ama doğru bilgiye ulaşmak
Din
Her şeye rağmen bir şeyler olmuyorsa bazen de İsmail'i kurban etmek, her şeyden ve herkesten vazgeçip, her şeyi kaybetmeyi göze alıp sil baştan yeniden başlamak gerekir...
Duygu ve Düşünce
Reklam