Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Burada "tarihsel" kelimesi, hem Kur'an'ın anlamının yaşayan tarih içinde açığa çıkmakta oluşuna hem de tarihî sürece yön vermesine, onu etkilemesine, tarihî olaylar aracılığıyla tecrübe edilmekte, somutlaş- makta oluşuna işaret etmektedir. Kısacası Kur'an, anlamını asla boşlukta değil, her insanın içinde yer aldığı bu dünyada, dil içinde, tarihî olaylara etki ederek tezahür ettirmektedir.
Kur'an'ın anlamı, epistemolojinin bir konusu değildir. Aksine o, insan dünyası içinde tecelli eden, varlığını bu dünyanın açılmasıyla açığa çıkarmakta olan ve tek bir nesne ya da bilgiye indirgenemeyecek olan tarihsel hadise ya da tarihsel süreçtir
Reklam
Zira edebi eserler kurgu adı altında içinde bulunduğumuz gerçeklik dünyasının ayrı tutuluyor olsalar da, aslında durum belki bunun tam tersidir : edebi eserler tam da kurguları sebebiyle şu ya da bu nesneyi değil, nesnelerin bize görünebilir olma imkanı tecrübe ettirerek gerçeklikten nasıl buluşabildiğimizi bize bildirirler
Zira şiir, dilin aynı anda sürgün alanı hem de yuva olduğunu yine dili dile döndürerek ifşa etmek
Dil, bizim sürgün alanımız olduğu için bizim gerçek yuvamızdır.
Sonuç itibari ile şiir, dilin bize kendi dışına geçit vermeyen, aşılamaz, şaşırtıcı ve belli bir dil öncesi ya da dil ötesi varlık ya da kurguya indirgenemez gerçekliğini tecrübe ettirdiği için bir sürgün alanına dönüşür
Reklam
Sonuç olarak kendini anlamanın daha sahih olarak gerçekleşebilmesi için metinler-arasılık ilişkisini sürekli açık uçlu tutmak gerekmektedir. Bir diğer deyişle, kendini anlamanın daha iyi yolu, daha fazla ve birbirinden farklı açılara sahip metinlerle yüzleşmekten geçmektedir. Kendisini çok farklı açılardan anlayabilen bir insan metinlerin de tek bir perspektif içinde anlaşılamayacağını farkeden insandır
İnsanı, kendinden uzaklaştırma
Ne var ki, tam da bu dinamik özelliği sebebiyle, günümüzün güçlü devletleri ve medya organları en fazla, kendini anlama olayını etkileme arzusundadırlar. Bu arzu doğrultusunda ellerinde bulunan en güçlü dayanak metinlerdir. Metinlerin insan bilin- ciyle insanın kendi varlığı ve dünyası arasında bir ortam teşkil etmesi, güçlü devletlerin ve medya organlarının beyin yıkama, propaganda ve reklam gibi unsurlara daha fazla sarılmalarına yol açmaktadır. Buradaki amaç, ideolojik yönlendirmeye en fazla direnç gösteren kendini anlama olayının bu direnci- ni kırmak veya azaltmaktır. Direncin kırıldığı veya azaldığı noktalarda insanları kontrol etmek, yönet- mek ve yönlendirmek son derece kolaylaşmaktadır
Kendini anlama, insanın başkalarıyla birlikte kendi kaderini ve varlık tarzını anlamasıdır.
“Ben" denilen şey, insanın bilincinin önünde hazır duran bir "şey" olmadığı için, İslâm geleneğinde bütün bilgilerin basiret ve feraset eşliğinde hikmete dönüştürülmesinin zorunlu olduğu vurgulanmıştır.
Reklam
Zira kendini anlama bir bilgi konusu, yani başkalarına aktarılabilir ve onlarla paylaşılabilir bir şey değildir
Anlama yöntemlerinin yararlarını arttırma ve risklerini azaltma noktasında en üst boyutta işlev görmesi beklenen anlama tarzı "kendini anlama"dır. Bu husus, Sokrates'in "Kendini bil" ile özellikle İslâm mutasavvıflarının dile getirdiği "Kendini bilen rabbini bilir" sözüyle özetlenegelmiştir. Hz. Peygamber'in pratik anlama- nın sınırına işaretle, "Her ne kadar müftüler fetva verse de sen kalbine danış" sözü, kendini anlama olayındaki çok önemli bir hususa dikkat çekmek35tedir
Hermenötik her şeyden önce varlıkların gizlendiği karanlıklara yönelme sanatıdır
Anlam bize dışarıdan, olduğu gibi gelen bir şey değildir. O her insanın başka varlıklarla ilişkisi içinde her an keşfetmekte olduğu bir olaydır.
İbn-i Haldun / Akademi /Burhanettin Tatar/ "ESTETİK"
Burhanettin Tatar / 20.05.23 Estetik platform İdeal kavramı Mağara metaforu Estetik pozitivizm İslam sanatı soyutu önde tutmuştur, fiziği aşıp fizikötesi konuma taşımıştır. Fiziksel olanın başka bir ötesine bizi götürür. Gül motifi İslam literatüründe nesne ile karşılığını bulunan bir fenomendir. Sultanın kendisi değil sultanlığı
150 öğeden 16 ile 30 arasındakiler gösteriliyor.