Dünya kötü bir durumdadır ve her birimiz elimizden gelenin en iyisini yapmazsak daha da kötüsü olacaktır.
Bu yüzden de uyanık olalım. İki şekilde uyanık olalım:
Auschwitz'den beridir insanın neler yapabileceğini biliyoruz.
Hiroşima'dan bu yana ise neyin tehlikede olduğunu.
Peki bu, anlam keşfetmek için ıstırap çekmek gerektiği anlamına mı geliyor? Kesinlikle hayır. Sadece ıstırabın kaçınılmaz olduğu durumda, anlamın ıstıraba rağmen ve hatta onun sayesinde bulunabileceğini söylüyorum. Kaçınılmaz değilse yapılacak anlamlı şey, nedenini ortadan kaldırmaktır çünkü gereksiz ıstırap kahramanlık değil, mazoşizmdir. Diğer yandan insan, ıstırabına neden olan durumu değiştiremiyorsa bile ona karşı tutumunu belirleyebilir.