Eğer nefiste Kemâl ve temizlik yok ise, o zaman bunlar kazandırmak için çaba göstermek gerekir. Aynı şekilde bedenin dengesini bozan hastalıklar nasıl ki sebeplerin zıttı ile tedavi ediliyorsa, kalp hastalığı olan rezil İşler de onların zıttı ile tedavi edilir.
Örneğin cehalet hastalığı ilimle, cimrilik hastalığı cömertlikle, kibir hastalığı tevazuyla, oburluk hastalığı ise her istediğini yemekten kaçınmakla tedavi edilir.
Beden ilk yaratıldığında olgun ve Kâmil olarak yaratılmamıştır. Beden gıda ile beslenerek büyür ve kuvvetlenir. Nefis de işte böyledir. Tekamülü kabul edecek kabiliyetten nakıs yaratılmıştır. Nefsin tekamüle ermesi de eğitimle, ahlakın güzelleştirilmesiyle ve ilim gıdası ile olur...
Cenabı Hak (hadis-i kutsi'de) buyuruyor ki:
(Benim öyle bir hazinem vardır ki bu arştan daha büyük, kürsiden daha geniş, melekuttan daha süslü, cennetten daha güzeldir. Onun arzı iman, seması ma'rifet, güneşi zevk, yıldızları düşünceler, bulutu akıl, yağmuru merhamet, nehirleri hizmet, ağaçları hakk'a itaat, meyveleri güzel huylar, sarayları da himmettir. Bu hazinenin 4 direği vardır ki onlar, tevekkül, tevfiz, sabır ve rızadır. Onun 4 tane de kapısı vardır ki onlar da ilim, hilim, zikir ve ünstür. Biliniz ki o (hazine) Arif olan kulumun kalbidir.... ALLAHU EKBER