Ya da belki şu an hissettiğim acı öyle şiddetli ki, o gün hissettiğim acıyı aklımda canlandırma yeteneğimi aşıyordur? Çekilen ıstırabın hatırası, asla yaşanan andaki kadar kötü gelmiyor insana heralde, çok daha kötü olsa bile - ne kadar kötü olduğunu hatırlayamıyoruz çünkü hatırlamanın etkisi
deneyimlemenin etkisinden daha zayıf. Orta yaşlı insanların kendi düsüncelerinin ve duygularının gençlerinkinden daha önemli olduğunu düşünmeleri de belki bu
yüzdendir; gençliklerine ait duygularını hayal meyal hatırlarken o anki deneyimlerinin dünyaya bakışlarını şekillendirmesine izin verdikleri içindir.