od

Rastlantıyı... Kaçınılmaz olanın eziciliğini göz ardı ediyor... Bu daha büyük bir haksızlık! ...insani... ama haksızlık...
Edebiyat
Reklam
Özünde, en geniş anlamıyla... Bilim de sınıflandırmaya, hiyerarşiye dayalı yürümez mi? Ve haliyle, bizzat bilimin düşünce yapısı bile, insanı konu alınca ne doğuruyor? Dışlanma ve aforoz!..
Edebiyat
"Sanatın asıl işlevi, bilimin attığı temeller üstüne modeller yaratmaktır." [Auguste Comte]
Edebiyat
Türk, devlet kurucusudur. Bütün bu halkları topladı ve demir gibi bir irade ile onları birleştirdi ve imparatorluk yaptı. Türkün getirdiği büyük deha devlet kuruculuğudur, devlet otoritesidir. Halil İnalcık
Osmanlılarda klasik edebiyatın ilk taklit ettiği büyük şair Nizami'dir (Nizami Ganjavi). Nedeni de şu, Nizami, hamsesinde islam dünyasında yerleşmiş aşk hikayelerini anlatıyor ve saraydaki hamileri için yazmıştır onları. Onunda (Nizaminin) hamileri vardır. Onların çoğuda Türkmen hükümdarlarıdır. Çünkü sarayda hoş vakit geçirmek, meclisi işrette tatlı şeyler dinlemek için bu hikayeleri isterler. Hüsrev ve Şirin, Leyla ve Mecnun... Osmanlı sultanları da roman işitmek isterler. Bu tatlı hikayeleri, maceraları... Ahmedi, ne yapmış? İskendername. Yani Nizami'den alarak İskendername'yi getirmiş. Fahrî, Hüsrev ve Şirin'i getirmiş. Daha romanımsı bir edebiyatı Türkçeye çevirmişler. İlk eserler bunlardır çünkü hükümdar onu istiyor. Eğlenmek istiyor. Nasıl ki roman ya da televizyon izlemek bizim için bir zevk oluyor... O zamanda ilk şairlerimiz bizim: Şeyhi, Ahmedi, Ahmedi Dai... Bunlar, Azeri edebiyatında yerleşmiş olan İranın yüksek klasik edebiyatını getiriyorlar. Klasik edebiyat, bizde evvela Kütahya'da doğmuştur. Germiyanda. (Daha sonra Germiyandan Osmanlılara geçerek devam eder.) Halil İnalcık
Reklam