dilşûde

dilşûde
@dilsude
Reklam
Burun sızlatan 18. yüzyıl Fransası:)
Caddeler gübre kokardı, avlular sidik, merdivenler çürümüş tahta ve sıçan yağı, havalandırılmayan odalar küflü toz, yatak odaları yağlı çarşaf ve nemli kuştüyü yorgan kokar, lazımlıkların o keskin tatlı rayihasıyla dolardı. Bacalardan kükürt, tabakhanelerden yakıcı soda, mezbahalardan pıhtılaşmış kan kokusu gelirdi. İnsanlar ter ve yıkanmamış elbise kokardı. Ağızları çürük diş, mideleri soğan suyu, gövdeleri, artık pek genç de değillerse, bayat peynir, ekşi süt, urlu hastalık kokuları yayardı. Irmaklar kokar, meydanlar kokar, kiliseler kokar, köprü altları ve saray içleri kokardı. Çiftçi de, rahip de, zanaatçı kalfası da, ustanın karısı da kokar, bütün soylu tabaka, hatta kral bile yırtıcı bir hayvan gibi kokar, kraliçeyse ihtiyar bir domuz gibi kokardı, yaz olsun kış olsun. Çünkü bakterilerin çürütücü etkinliğine daha dur diyen olmamıştı on sekizinci yüzyılda; bu yüzden gerek serpilmekte gerekse sönmekte olan hayatta, pis kokuların eşlik etmediği bir görünüm, yapıcı veya yıkıcı bir insan eylemi yoktu.
Sayfa 9·Kitabı okudu
Ayşen isimli okura yanıt verildi
dilşûde
Kesinlikle haklısınız. Bahsettiğiniz eserlerde de o sefaleti net bir şekilde görüyoruz. Fakat şöyle bir durum da var ki Fransa’nın parfüm sektöründe köklü bir geleneğe sahip olması nedensiz değil. O kadar ihtişamına rağmen bir döneme kadar versay sarayında tuvalet ve banyonun yok denecek kadar az olması soylular sarayın her yerini rahatça kullanabilirler mantığıymış. Tabiki ki başka başka nedenleri de var (bknz: miasma teorisi😄) Dediğiniz gibi romantik bir Avrupa algısı olsa da gerçekler çok farklı.
Tanpınar’ın mükemmel öngörüsü.
Çocuklarımızı muayyen yaşlara kadar okutmayı âdet edindik. Bu çok güzel bir şey! Fakat günün birinde bu mektepler sadece işsiz adam çıkaracak, bir yığın yarı münevver hayatı kaplayacak... O zaman ne olacak? Kriz...
Sayfa 248·Kitabı okudu
YasinLeb isimli okura yanıt verildi
dilşûde
Teşekkür ederim. Çok haklısınız. Her satırından inanılmaz lezzet alarak okuyorum:)