Biz incinirken, âlem-i İslâm ağlıyor. Avrupa ziyade incitse, bağıracaktır. şayet ölsek, yirmi öleceğiz, üçyüz dirileceğiz. Harikalar asrındayız. İki üç sene mevtten sonra meydanda dirilenler var. Biz bu mağlûbiyetle bir saadet-i acile-i muvakkate kaybettik, fakat bir saadet-i âcile-i müstemirre bizi bekliyor. Pek cüz'î ve mutehavvil ve mahdut olan hali, geniş istikbal ile mübadele eden kazanır...
“İstemem zail olanı istemem. Fanîyim fanî olanı istemem. Acizim, aciz olanı istemem. Ruhumu Rahman'a teslim eyledim, gayr istemem. İsterim, fakat bir yar-ı bakî isterim. Zerreyim, fakat bir şems-i sermed isterim. Hiç-i der hiçem, fakat bu mevcudatı birden isterim.”