Örneğin boşlukta kayma (ya da düşme) düşleri vardır. En yaygın düş olaylarından biridir bu ve hemen herkesin başından geçmiştir. Hocamın açıkladığına göre ırksal bir anıymış bu. O pek uzaktan akraba olduğumuz Ağaç- Adamları'ndan kalmaymış. Ağaçlarda yaşayan bu yarı-insanlar için yüksekten düşme tehlikesi çok büyük ve somut bir korkuymuş.
Yaşamın doruğunu belirleyen ve artık onun ötesinde yaşamın daha da yükselmeyeceği bir kendinden geçme vardı. Bu kendinden geçme kişinin en canlı olduğu andı. Bu kendini kaybetme, bu yaşantı unutkanlığı benliğinden sıyrılıp bir alev tabakasına dalan sanatçıya; bombalanmış bir alanda savaş çılgınlığına kapılan ve düşmana aman vermeyen askere gelir.
Kadınlara göre en can yakıcı durum, bir rakibin üstünlük kuvvetiyle yenilmektir. Özellikle rakip kahrına uğrayan kadında güzellikten başka bir üstünlük kaynağı olmaya!
Şeytana üstün gelmek için melekten yardım istemek gerekliliği gibi kötü yola düşüren bir güzelliğin tesirlerini olsa olsa masumiyet rengiyle süslenmiş bir güzellik etkisiz hale getirebilir.
Bir güzeli severdi, fakat yılan bir çiçeği nasıl severse bu da öyle severdi; bir adamı nasıl sararsa bu da öyle sarmak isterdi!... Mezar, vücudu nasıl kucaklarsa bu da öyle kucaklamaya çalışırdı; nasıl kucakladığına dünya yüzü göstermezse bu da öyle yalnız kendisine has kılmak arzusunda bulunurdu.
Ben sana rehber değil, ancak yoldaş olabilirdim, fakat yolu ikimiz de bilmiyorduk ve birbirimize yük olmaktan, birbirimizi şaşırtmaktan başka bir şey elimizden gelmiyordu.
O sağlam; değişmez, çelik irade. Bir gün bana ölüm kavanozu dediği şeyi
göstermişti. Onun içinde tutsağım ben. Kanatlarım cama çarpıyor. Dışarıyı
görebildiğim için hâlâ kaçabileceğimi sanıyorum. Umut besliyorum. Ama hepsi
bir yanılsama.
Kalın, yuvarlak bir cam duvar.
“Yek katre-i hunest
ve hezar endişe”, yani “Bir damla kan ve bin endişe.” İşte unutmayı
başaramayan insanın trajedisi bu sözlerde gizliydi. Ömrünü endişeyle
tamamlamaya ve sürekli acı çekmeye
mahkûm olan bir zavallı ruh.
Sıra sıra kelebekler arasındaki bir örnekten başka bir şey değilim. Hizayı
bozduğum zaman bana karşı kin besliyor. Ölü olmam gerekiyor; iğnelenmiş, hiç
değişmeyen, sürekli güzel. Güzelliğimin kısmen canlı olmamdan
kaynaklandığını biliyor, ama ölü beni istiyor. Beni canlı ama ölü arzuluyor.