Mehmet Akif Bey, İstiklal Marşı'nı kitabına almamıştır.Gerekçesi tam da Akifçedir: " Bu şiir, artık bana ait değildir. Onu millete hediye ettim. Artık o milletindir. Benimle alakası kesilmiştir." Millete ait olan bu şiirin nasıl ve hangi duygularla yazıldığını da şöyle anlatır:
"Istiklal Marşı... O günler ne samimi ne heyecanlı günlerdi. O şiir, milletin o günkü heyecanının bir ifadesidir. Bin bir facia karşısında bunalan ruhların, ıstıraplar içinde kurtuluş dakikalarını beklediği bir zamanda yazılan o marş, o günlerin kıymetli bir hatırasıdır.
O şiir, bir daha yazılamaz... Onu kimse yazamaz...Onu bende yazamam...