"Yoksuluz biz,ama emekçiyiz,güçlü kollarımız var.Cahiliz,karanlıklar içindeyiz ,ama aptal değiliz ve aydınlık istiyoruz.Okuyup öğreneceğiz ve bilgi bizi kurtaracak ;çalışacağız ve emeğimiz bize varlık sağlayacak .Bu iş böyle olacak ,yaşayan görecek.Ça ira,Qui vivra,verra
"Nasıl Yapmalı" üzerine ileri geri sözler eden menşevik.N.Valentinov'a Lenin'in 1904 yılında Cenevre'den verdiği karşılık çok sert oldu:"Ne dediğinizin farkında mısınız siz ? Bakın açıklıyorum:"Nasıl Yapmalı?"ya ilkel,yavan,zayıf demeye kimsenin hakkı yoktur!Yüzlerce insan bu kitabın etkisiyle ilerici olmuştur.Çernişevski ilkel ve yavan şeyler yazmış olsaydı bu hiç mümkün olabilir miydi ?Örneğin benim ağabeyim bu kitaba vurgundu;ben de vurgunum"Nasıl Yapmalı?"ya.Beni derin bir biçimde ikinci bir kez sürmüş,çapalamıştır bu kitap.Sorabilir miyim ,ne zaman okudunuz siz"Nasıl Yapmalıyı?"yı?Ağzı süt kokarken okuyanlara bu kitabın vereceği birşey yoktur.Genç yaşlarda okunduğunda anlaşılamayacak denli derin düşüncelerle dolu ve çetrefildir Çernişevskinin kitabı.Sanırım ilk kez 14 yaşındayken okumaya çalışmıştım"Nasıl Yapmalıyı?"yı.Hiçbir yarar sağlamayan ,üstünkörü bir okumaydı bu.Ağabeyimin idam edilmesinden sonra Çernişevski'nin romanının onun en sevdiği kitap olduğunu bilerek yeniden elime aldım "Nasıl Yapmalı?"yı ve bu kez birkaç gün değil,bir kaç hafta sürecek bir okumaya giriştim .Ancak o zaman anlayabildim derinliğini.Öyle bir iki atımlık değil ,insana yaşam boyu yetecek bir baruttur bu kitap .Hiç zayıf bir kitabın böylesine güçlü etkisi olabilir mi ..?