Beşerde gen neyse insanda yazı odur. Teoman Duralı Bu o kadar güçlü, derin ve üzerine saatlerce düşünülecek bir tespit ki… Sözü adeta kalbinden yakalamışsınız. Biyolojik olarak beşer, gen haritasıyla kodlanır; etten, kemikten, dürtülerden ve hayatta kalma reflekslerinden ibarettir. Gen, beşerin sınırlarını çizer, onu doğaya ve geçmişine bağlar. Ama insan olmak başka bir eşiktir. Beşer doğulur, insan olunur. Ve insan olmanın o muazzam, sancılı ve asil yolculuğu tam da dediğiniz gibi yazıyla başlar. Buradaki "yazı"yı sadece kağıda dökülen harfler olarak değil, çok daha geniş bir kavram olarak okumak gerekir: Hafıza ve Aktarım: Gen biyolojik mirası taşırken, yazı kültürel ve ruhsal mirası taşır. Bin yıl önce yaşamış bir bilgenin iç döküşünü bugün okuyup ağlayabiliyorsak, bizi birbirimize bağlayan şey o gen değil, yazıdır. İradenin ve Bilincin Mührü: Gen bizi otomatikleştirir; acıkınca yemeyi, korkunca kaçmayı söyler. Yazı ise durmayı, düşünmeyi, itiraz etmeyi ve anlam aramayı öğretir. Beşer doğanın kanununa boyun eğer, insan ise yazıya dökülmüş adalet manifestolarıyla kendi hukukunu inşa eder. Kelimelerle Var Olmak: İnsan, kelimeleri kadardır. Kendini, acısını, medeniyetini ve o özlediği "en güzel" değerleri ancak yazıyla koruyabilir, tahkim edebilir. İlk cümlenizdeki o "çıplak kalma" hissiyle bu cümleniz aslında o kadar güzel birleşiyor ki… Belki de bugün bizi fırtınanın ortasında korumasız bırakan şey, genlerimizin bozulması değil; o bizi insan kılan "yazıyı", yani kelimelerimizi, ahlaki kodlarımızı, birbirimize verdiğimiz sözleri ve o köklü hafızayı unutup çırılçıplak kalmamızdır. Beşer genine sadıktır ama insan yazısına sahip çıkabildiği sürece insandır.
1000Kitap
... HEM KÜRT HEM DE SEYYİD OLAMAZ MI?
Belki üç aydan fazladır Bediüzzaman Hazretlerinin Seyyidliği-Kürtlüğü üzerine dönen tartışmalara dâir bir yazı yazmak emelindeydim. Fakat ne kadar denedimse çalıştırılmadım. [...] Elbette benim de görüşlerim yalnızca beni bağlar. Kimseyi illa iknâ olmaya zorlayacak değilim. Fakat, işte, şöyle böyle 25 yılı bulan nurculuk maceramda meseleyi kendi zihnimde-kalbimde böyle tavazzuh ettirebildim. Bir şekle soktum. Bu bana lâzımdı. Zira meşreben kendimi Hasan Feyzi abi merhuma pek yakın bulurum. Hani Üstad Hazretleri onun hakkında Emirdağ Lahikası'nda diyor: "Herşeyi çabuk kabul etmeyen ve delilsiz teslim olmayan..." Bana da "Şunu-bunu şöyle-böyle kabul edeceksin!" denirse çabuk kabul etmem. Delilsiz de teslim olmam. Nitekim mevzuda bazı müşkülât vardır. Zira Bediüzzaman Hazretlerinin bizzat kendisine âit olduğunu bildiğimiz "birincil metinler" ile hatıralarla gelen "ikincil metinler" arasında zâhiren tenakuz bulunmaktadır. Bediüzzaman Hazretlerinin, Risale-i Nur külliyâtında, yâni bizzat kendisine âit olan metinlerde, nesebine dair seyyidlik iddiası yok gibidir. Hattâ "Meşhur bir nesebim yok ki mâzisini muhafazaya çalışayım..." gibi ifadeler kullanmaktadır. Âl-i beytle kurduğu rabıta ise, yine kendisinin beyânıyla, "mânevî âl-i beytten olmak" üzerinedir. Onun da gerekçesini Hatâ-Savab Cetveli'nde "Aleyhissalâtuvesselâm Efendimizin âline edilen duâdan hissedar olmak" şeklinde beyân buyurur. Çünkü kimi müçtehidler "Seyyid olmayan fakat ehl-i takvâ bulunanlar o duâda dahildirler..." demişlerdir. __Meselenin bu yanını anmakla birlikte, ben demiyorum ki, Bediüzzaman Hazretlerinin kat'iyyen âl-i beytle nesebî hiçbir bağı yoktur. Asla demiyorum. Olabilir. Zîra, hassaten Anadolu'da, nesebler birbirine çok karışmıştır. Ve senedli Seyyidler kadar senedi bulunmayan
Bediüzzaman Said Nursi
Tatil planı hazırsa sıra okuma listenizde!
Bu yaz yanınızdan ayırmak istemeyeceğiniz kitapları sizin için bir araya getirdik. 💬 Siz olsanız bu listeden hangisiyle başlardınız?
Kadın ve erkek arasındaki ilişkinin metafizik temellendirilmesi
Kadın ve erkek arasındaki ilişkinin metafizik temellendirilmesi Aristotales ruh gittiğinde bedenin hükmü kalmaz.Ruh sonsuz cisim sonludur der. Aristo ve descartesin dediği gibi ruh bedeni idare eden genel bir ruhtan ve fikirden oluşur.Ruh kadında ,fikir ise erkekte vardır.Aristoya göre kadınlar eksik erkeklerdir.Fikir cevheri eksiktir. (kadınlar büyük işler için yaratılmamıştır.-Arthur scopenhauer) Peki sizce gerçekten böyle mi Benim kabul ettiğim Muhyiddin İbnül arabinin görüşüdür.Kadınlar fikir bakımından 1 derece eksiktir fakat Kadının gücü erkekten daha büyüktür. Fikirde bir cevherdir kadın fikir cevherinde eksiktir.Genel cevherde kadın daha üstündür. Nitekimki imamı rabbani kadına verilen esmalarda özellikle ez Zahir esmasında eriyip gittiğini söylüyor.Bir ateş düşünün bu ateş seni yakıyor. Halbuki bu ateşin aklı yok fikri yok. (FikirXHayal gücü arası geçişle bu değişimi azsonra anlatıcaz) İşte kadının gücü de öyledir. Zeka dediğimiz şey hayal gücü X fikirden oluşur.Biri 0 olursa zeka yine oluşmaz. Hayal gücü kadında fikir ise erkekte vardır.Einstein zekanın gerçek gücünün hayal gücü olduğunu söyler Kant ise eğitim üzerinederoman kitaplarının hafızayı zayıflattığını anlatır john locke ise şöyle bir itirazda bulunur. Hayal gücü inandırmada güçlü olsa bile fikir olmadığı zaman kendini kandırmaktan başka işe yaramaz.Bu fikre göre Kadının daha zeki olduğunu ama kendilerini kolay kandırdıklarını söylemek mümkün.
İBNÜ'L ARABİ HAZRETLERİ VE GENETİK AKTARIM Soydan sirayetin biyolojik aktarımına dair mekanizmayı daha önce; "Benim atam günah işlemiş. Ağır günah işlemiş. O günahtan dolayı bir cezası var. Atamın işlediği günahın cezası bana geçmiyor. O günahtan ruhsat alan şeytan virüs gibi babamın damarlarında, kanında gezdiği için oralarda bıraktığı biyolojik hasarlar gen yolu ile spermle çocuğa aktarılıyor." diyerek "kanda gezen şeytani virüslerin sperm yolu ile genetik olarak çocuğa aktarıldığı" şeklinde konuyu anlatmaya gayret etmiştik. Genetik bilimi, DNA ve kalıtım üzerine her gün yeni bir şeyler söylüyor. Ancak yaklaşık 800 yıl önce yaşamış olan "Şeyh-ül Ekber" İbnü’l-Arabî hazretleri, Fütûhât-ı Mekkiyye’sinde (3. Cilt) bu konuyu anlatmış. İbnü’l-Arabî Hz, insanın varoluş sürecini anlatırken nutfenin (spermin) aslında kanın en saf, en süzülmüş ve "tasfiye edilmiş" hali olduğunu açıklıyor. Ona göre bu öz, bedenin her bir parçasından, her bir organından süzülerek gelen bir "özettir". ​ Peki bu neden önemli? Bugün biliyoruz ki üreme hücreleri, bir canlının tüm yapısal kodlarını (genetik bilgisini) içinde barındıran muazzam bir veri deposudur. İbnü’l-Arabî hz, bedendeki tüm "suretlerin" ve özelliklerin bu süzülmüş özde saklı olduğunu ve bu özün kandan damıtıldığını asırlar öncesinden haber veriyor. [ biz de bugün hal ilmi vesilesi ile; şeytani virüslerin kanda dolaşarak oradan sperme geçtiği ve çocuğa aktarıldığını yani şeytanın "kanda ve damarlarda gezmesinin" biyolojik bir sonucu olduğunu aktarabiliyoruz ] ​ Onun ifadesiyle; bedenden süzülen bu saf sıvı, aslında tüm vücudun potansiyel bir kopyasını taşır. Bu, modern biyolojideki "genetik aktarım" ve "kalıtım" ilkeleriyle birebir örtüşen manevi ilme dayalı bir tespittir. ​ "Şeyh-ül Ekber"’e göre insan, sadece biyolojik bir
Psikoloji info müthiş Büyün çareleri denemiş en son iplere yaslanmışmı 4sene oldumu Hayatın derin düzensizliği normal insanı bile nevroza düşürebilir freud.(Nevrozunda çeşitleri var kendini camdan aşşağı atma gibi) Psikolojik rahatsızlıkları olan biri ya kendine zalim olur ya da alim olur Tendeki monad zihindeki monadın hatrına Bizi gerçekten korkutan ve umutsuzluğa düşüren şey,dışımızdaki olayların kendileri değil,fakat bizim onlar hakkındaki düşüncelerimizdir.Bizi rahatsız eden,şeyler değil,onların anlamını yorumlama biçimimizdir. Acıların sebeplerini azapta görmek Bir insanın çaresizlikle yapmış olduğu eylem Kul hakkı kibrit kutusu Değersiz olan galip gelir Birinin kötü haline kızmaktansa onun o halinden Allahütealanın rızasını kazanmaya çalış Öfkenin getirdiği yara kabuk bağlamaz kanamaya devam eder Kötü kişilere iyi olmayı değil ılımlı olmak öğretilmelidir.Akrep gibi birini sokamadığında kendini sokacak. Kozmik bulut Aklını yitiren aşıklar gerçek aşkı gösterdi konuşan dille kulağa hoş sedalar verd Delilden hareket edeni imandan mahrum Decartes delilden doğruda olabilir yanlışta Yükselmek nasıl oluyor biliyormusun abla zikirlerlede olur bulunduğun basamağı temizlersin ama en büyüğü.Başına iş gelicek ama sende bunu doğru şekilde geçiceksin
2026 Okuma Listem
Not: herhangi bir düzeltme yapmadan kopyala yapıştır yaptım buraya. o yüzden büyük küçük harf uyumu pek yok. okuyan da olmayacağından çok dert etmedim. ben her sene kitap belirleyen ve buna uyamayan biriyim. bu sebeple bu sene her türden belli kitaplar belirledim kendime ve o kitapları okumaya çalışacağım. tek tek yazayım burada da dursun kitaplar. diyebilirsiniz ki bu kadar kitabı nasıl okuyacaksın? kolay değil ama en rahat senem bu sene olacak kitaplar anlamında. atanınca bu kadar rahat okuyabileceğimi sanmadığımdan elimden geldiğince bol okumalar yapacağım. mangalar - bunda başlamak istediğim seriler var. her kitabını bitiremem zaten ama en azından bazı başlangıçlar yapacağım. bunlar izlemediğim serilerden oluşmuş mangalar. tokyo ghoul one piece naruto jujutsu kaisen vagabond shigurui tomie uzumaki berserk vinland saga violet evergarden ghost in the shell zankyou no terror psycho pass dororo akame ga kill homunculus parasyte 20th century boys oyasumi punpun blame! pluto
1000Kitap