Duyudan ve ondan kaynaklanan hazlardan tümüyle bağımsız olarak, yalnızca ruhun kendisine ait kimi kızlar vardır. Merakın ilham ettiği, ruhun kendi yücelik ve mükemmellik fikirlerinden türeyen, hiçlik hissine karşı var olduğu fikrinden, bütünü tek bir tümel kavramla ve anlamaktan ileri gelen hazlardır bunlar. Örneğin, birçok şey görüp fikirleri karşılaştırmak, birleştirmek, ayırt etmek gibi. Bu hazlar, duyulardan bağımsız şekilde tümüyle düşünen varlığa ait olduklarından ruhun doğasında bulunurlar. Vücutla birlik içinde mi yoksa ondan ayrı bir cevher olarak mı bu tür hazlara sahip olduğunu incelemek gereksizdir çünkü bunlar daima ruha ait olup beğeninin nesnesidirler. O halde, ruhun doğasından türeyen ve ruhun vücutla birliğinden türeyen hazlar arasında herhangi bir ayrım yapmıyoruz. Tümünü doğal hazlar olarak adlandırıyor ve yine bunlarla bazı ilişkileri nedeniyle ruhun sonradan edindiği, öğrenilmiş hazlardan ayırt ediyoruz. Tam da bu şekilde ve bu nedenle, doğal ve öğrenilmiş hazlar arasında ayrım yapacağız.