Gönderi

Toprağa kazılmış bir havuz düşünelim. Bu havuzun suyu ya havuza ulaşan yer üstündeki akarsulardan geliyordur veya yer altındaki saf su kaynağına ulaşılıncaya kadar havuzun dibi kazılıp toprağı dışarı atılmış ve nihayetinde havuzun dibinden su kaynamıştır. Bu su, daha saf, daha sürekli ve bazen daha da bol olabilir. İşte burada kalp havuza, bilgi de suya benzer. Bilgiler duyu kanalları ve gözlem çalışmalarıyla kalbe dışarıdan gelebildiği gibi, halvet ve uzlet ile bu kanalları kapattıktan sonra kalbin derinlikleriyle uğraşıp orayı arındırmak, oradaki engelleri kaldırmak ve sonunda kalbin içindeki kaynaklardan bilgi fışkırmasını sağlamak da mümkündür. Varlık yönünden âlem dört derecelidir. İlki Levh-i mahfuzdaki (Allah'ın ilmindeki) varlık olup bu, âlemin cismani varlığından önceki durumudur. Bunu âlemin hakiki varlığı, bunu hayalî varlığı yani âlemin hayaldeki (cisimden soyutlanmış) suretinin varlığı, nihayet bunu da aklî varlığı, yani âlemin suretinin kalpteki varlığı izler. Alemin hakikati ve sureti kalbe bazen duyu organlarının aracılığıyla ulaşır, bazen de Levh-i mahfuzdan ulaşır. Tıpkı güneşin suretinin göze bazen ona bakarak bazen de güneşin suretini yansıtan sudan ulaşması gibi. Kalp ile Levh-i mahfuz arasındaki perdeler kalkınca kalp oradaki varlıkları görür; oradan kendisine bilgiler doğar ve artık duyulardan zihne gelenleri almaya ihtiyacı kalmaz. İşte bu doğuş, havuzun dibinden suyun kaynamasına benzer. Şu hâlde kalbin iki kapısı vardır: Bir kapı soyut/manevi (melekût) âleme açılır ki, bu Levh-i mahfuz ve melekler âlemidir, Diğer kapı ise maddi ve görünür âleme yönelik olan beş duyuya açılır. Aslında maddi ve görünür âlem de melekût âleminin bir tür yansımasıdır. Kalbin kapısının duyu verilerine açılması konusu bilinemeyen bir şey değildir. Kalbin melekût âlemine açılan ve Levh-i mahfuzu gören içteki kapısını ise garip rüyalardan ve uykudayken kalbin duyulardan yararlanmadan gelecekte olacakları veya geçmişte olmuşları bilmesinden anlarız.
·
54 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.