Gönderi

Bildiğimiz kadarıyla, Surger’nin St. Denis’sine kadar, batı fasatları bir gül pencereyle değil, normal bir pencere ile delinirdi. Surger, belki de Beauvais’daki St. Etienne’in kuzey transeptinde yer alan muhteşem örnekten esinlenerek, St. Denis’nin batı fasatı için bu motifi benimsedi ve bu muhteşem “hayır”ı (Non), alışılagelmiş büyük pencerenin “evet”i (Si) üzerine yerleştirdi. Bu buluşun daha sonraki gelişimi büyük güçlüklerle karşılaştı.Gülün çapı, göreceli olarak küçük tutulursa (Senlis’de olduğu gibi), gül pencerenin gerek her iki yanında, gerekse altında hantal ve “Gotik’e aykırı” duvar alanları kalacaktı. Eğer gül orta nefin genişliği kadar büyütülse, bu kez de içeriden bakıldığında orta nef tonozu ile çeliş­me eğilimi gösterecek, dışarıdan ise cephe payandaları arasında ola­ bildiğince geniş bir açıklık gerektirecek ve böylece yan portallar için ayrılan alanları rahatsız edici biçimde daraltacaktı. Bunların dışında, yalıtılmış bir dairesel birim kavramının kendisi, genelde Gotik an­layışın idealleriyle, özelde de bir Gotik cephe idealiyle (iç mekanın yansıtılması) çelişmekteydi.
·
263 görüntüleme
Waterlily okurunun profil resmi
Notre-Dame’ın mimarı, beş parçalı bir nefe sahip olduğu için şanslıydı. Bu gerçeği, pek dürüstçe olmasa da cesurca inkar ederek, yan bölümleri orta bölüme kıyasla oldukça geniş olan üç parçalı bir fasat inşa etti ve böylece tüm problem kolayca çözül­dü. Ama Mantes’in ustası, payandalar arasındaki mesafeyi orta nefin genişliğine kıyasla olabildiğince (teknik olarak müm kün olabildiği kadar) dar yapmak zorunda kaldı; bu durumda dahi yan portallar için ayrılan yer yeterli olmaktan çok uzaktı. Hem geniş bir gül pen­cere, hem de yeterli genişlikte yan portallar isteyen Laon’un ustası ise, bir hileye başvurdu; payandaları kırarak, ana portalı çerçevele­ yen alt kısımlarını, gül pencereyi çevreleyen üst kısımlara kıyasla birbirine daha yakın yaptı; sonra da bu kırığı, kocaman bir “incir yaprağı” olarak kullandığı sundurma ile gizledi. En so­nunda, Amiens’ın ustaları aşın ince olan orta nefleriyle, gül ile por­tallar arasındaki boşluğu doldurmak için iki galeriye (birinde Kral heykelleri olan) gereksinim duydular.
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.