Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Gönderi

Çaylar hazırsa ''Dante Alighieri'' floodu geliyor.
Güney ve Orta İtalya’da yaşayan ve ölümüne kadar devam eden sürgünü sırasında, dünyanın en bilinen ve okunan eserlerinden biri olan “Divina Commedia”yı (İlahi Komedya) yazan meşhur İtalyan şairi Dante Alighieri (1265-1321) hakkında bildiklerimizi gözden geçirelim. 🔎 1- Dante, “İlahi Komedya” adlı eşsiz eserinin yanında çok sayıda eser vermiş, sadece edebiyatla değil, dilbilim, felsefe ve doğa bilimi ile uğraşmıştır. 1321’de Ravenna şehrinde “İlahi Komedya”nın son bölümü olan “Cennet”i yayımlamaya fırsat bulamadan sıtmadan vefat etmiştir. 2- Dante, tahminen 1265 yılında Floransa’nın ileri gelen bir ailesinde doğar. Ailesi geleneksel olarak Papa’yı destekleyen “guelfo” partisine bağlıdır. Babası Alighiero di Bellincione, sarraf (ve belki tefeci) olarak iyi bir servet toplamayı başarmıştır. 3- 1260’da, “Guelfo” partisinin düşmanı, yani imparatoru destekleyen “Ghibellino” partisi Montaperti Savaşı’nda üstün geldiğinde Dante’nin ailesi sürgün edilmez. Ama 1267’deyse “Ghibellino” partisi güç kaybedince partinin taraftarları temelli Floransa’dan sürgün edilir. 4- Dante bu siyasi kargaşaların yarattığı sıkıntıların içinde büyür. Nitekim “Ghibellino” partisinin üyelerinin sürgünüyle Floransa’daki çatışmalar sona ermez. 5- “Guelfo” partisi ikiye bölünüp Cerchi ailesi tarafından yönetilen Beyaz “Guelfo” partisi ve zengin soylu Donati ailesine bağlı olan Siyah “Guelfo” partisi olarak ayrılır. Dante’nin ailesi beyaz “Guelfo” partisini destekler. 6- Genç Dante ilk önce Floransa’daki meslek okullarında eğitim alır, dönemin müfredatında yer alan Latince grameri ve edebiyatı, geometri, matematik, felsefe ve ilahiyat konularında ders görür. Bunun yanı sıra önemli siyasetçi ve edebiyatçı Brunetto Latini’yle tanışma fırsatı olur. 7- Büyük olasılıkla temel eğitimini aldıktan sonra, üniversite eğitimi görmek için Bologna’ya taşınır.Fakat hayatının bu dönemiyle ilgili kesin bilgimiz yoktur.Muhtemelen bu yıllarda Bologna’nın canlı entelektüel ortamını ve büyük şair Guido Guinizelli’nin eserlerini yakından tanır. 8- 1290’lı yıllarda Floransa’da bulunan Fransisken ve Dominiken tarikatlarının okullarında verilen felsefe ve ilahiyat derslerine katılır. 9- Bu dönemde Toskanalı ve özellikle Floransalı şairlerin ortamlarında bulunur ve böylece onu derinden etkileyen Guido Cavalcanti’yle tanışıp yakın bir dostluk kurar.Dante dâhil olduğu entelektüel ortamda kendi şiirlerini yayımlar ve önemli bir şair olarak adını duyurmaya başlar. 10- Guido Guinizelli, Guido Cavalcanti, Lapo Gianni, Cino da Pistoia ve Dante gibi Floransa’da ve çevresinde yaşayan şairlerin sayesinde “Dolce Stil Novo” (Yeni tatlı Üslup) olarak bilinen şiir akımı ortaya çıkar. 11- Dolce Stil Novo akımı, Provans ve Sicilya’da 12.yy’da gelişen şiir geleneğini örnek alan rafine bir müzikal şiir dili ve poetikası geliştirir.Şiirlerin konusu şairin güzel ve soylu bir kadına duyduğu, bedensel arzular içermeyen, duygusal ve zihinsel boyuttaki aşk ve hayranlıktır. 12- Dante, ailesinin ayarlamasıyla 1285 yılında asil ve köklü bir aileden gelen Gemma Donati ile evlenir, fakat tüm hayatı boyunca Beatrice Portinare adlı genç ve soylu bir kadına ithaf ettiği şiirler yazar. 13- Beatrice, 1290 yılında vefat eder, fakat Dante’nin ölümüne kadar ilham perisi olmaya devam eder. Dante, Beatrice’ye karşı hissettiği aşkı ve hayranlığı “Vita Nova” (Yeni Hayat) başlıklı eserinde anlatır. 14- 1292 yılında kaleme aldığı “Yeni hayat” eserinde Dante, daha önce yazdığı bazı şiirleri derler ve otobiyografik düzyazılı metinlerin içerisine yerleştirir. Ayrıca metne her şiirin açıklamasını da ekler. 15- Düzyazı ve şiir karışımı (prosimetro) olan “Yeni Hayat”, İtalyan edebiyatı için son derece yenilikçi bir eser olarak kabul edilir. Bu eseri yazarken Dante’nin, Severinus Boethius’un “De Consolatione Philosophiae” (Felsefenin Tesellisi) adlı meşhur eserinden esinlendiği bellidir. 16- “Yeni Hayat” adlı eserinde Dante’nin Beatrice’le ilk karşılaşmasından ölümüne kadar uzanan süre anlatılır. Şair, Beatrice için duyduğu aşkın anlaşılmaması için ilgisini başka iki kadına yöneltir ve utanç uyandıran hareketlerde bulunur. 17- Bu olay karşısında öfkelenen Beatrice, ceza olarak şairle selamını keser. Derin bir üzüntü içerisinde olan Dante, bir süre sonra sevdiği kadının ölümünü öğrenir ve kendini teselli etmek için asil bir kadının sevdasına sığınır. 18- O zaman Beatrice şairin rüyasına girer, onu azarlayıp kendisine duyduğu aşktan uzaklaşmamasını söyler. En sonunda Dante, Beatrice’yi yücelten bir eser yazacağını söz verir. 19- “Yeni Hayat” gerçekçi bir otobiyografi değildir. Nitekim eserin içerisinde çok sayıda metafor, sembol ve benzetme bulunur. 20- Şair, Beatrice’nin hayatını ve ölümünü İsa’nın hayatına ve ölümüne benzetip sevdiği kadının aslında bir melek, kutsal bir varlık olduğunu öne sürer. Ayrıca birçok yerde üç, dokuz ve yedi gibi kutsal sayılara rastlanır. 21- Dante, edebiyat ve şiirin yanı sıra siyasetle de ilgilenir. Şövalye olarak savaşlara katılır ve sonra Floransa’nın yönetiminde birçok görev üstlenir. 22- “Guelfo” partisine katılmasına rağmen Papa VIII. Bonifacius’un şehrin siyasi hayatına dâhil olmasına karşı çıkar. Bu sırada eski aristokrasinin üyelerinden oluşan siyah “Guelfo” partisi ile yeni burjuvaziyi temsil eden beyaz “Guelfo” partisi arasındaki gerginlik tırmanır. 23- 1300’de Dante, Floransa’nın yönetiminde görev yapan yedi yöneticiden (priori) biri olarak seçilir. Şehirde yeniden barışı sağlamak için tarafsızlığını koruyarak hem siyah hem beyaz “Guelfo” partilerinin bazı üyelerini (biri sevdiği arkadaşı Guido Cavalcanti’dir) sürgüne yollar. 24- 1301 yılında, Papa ve Floransa hükümeti arasındaki anlaşmazlıkları çözmek için Roma’ya elçi olarak gönderilir. 25- Fakat şair Roma’dayken Floransa’da siyah “Guelfo” partisi Charles de Valois’nın desteğiyle beyaz “Guelfo” partisinin hükümetini devirir ve üstünlüğü kazanır. Yeni hükümet beyaz “Guelfo” partisinin en önemli üyelerini sürgüne gönderir. Onlardan biri de Dante’dir. 26- Dante bütün hayatı boyunca Floransa’ya dönmeye çalışır, fakat kazandığı şöhrete rağmen şehir yönetimi onu affetmez ve cezasız olarak geri gelmesine izin vermez. 27- Şair, çok sevdiği Floransa için duyduğu özlemin yanı sıra, şehrin siyaset adamalarına ve halkına karşı doğan nefretini özellikle başyapıtı “İlahi Komedya”da defalarca ifade eder. Floransa’nın eski hallerini yüceltip çağdaşlarının ahlaki bozukluğunu eleştirir. 28- 1301-04 arasında Floransa’dan sürgün edilenler, “Ghibellino” partisinin ve bazı soylu Toskanalı aileler desteğini alarak bir ordu kurup yeniden şehrin kontrolünü ele geçirmeye çalışırlar. Ama Charles de Valois tarafından destelenen yeni Floransa hükümetini devirmeyi başaramazlar. 29- Dante hâlâ savaşmayı sürdüren sürgünleri terk etme kararı alır. 1304-10 arası Bologna, Padova, Verona, Treviso ve sonunda Liguria ve Toskana arasındaki Lunigiania gibi birçok yere gider.1306’da Lunigiana’ya hükmeden Malaspina ailesinin yanına yerleşerek elçi olarak hizmet verir. 30- Dante bu sürgün yıllarında iki eser kaleme almaya başlar, fakat “İlahi Komedya”yı yazmaya başlamasından dolayı bu iki eseri bitiremez. 31- Birinci eser, Toskana lehçesini kullanarak bazı felsefe konularını aktardığı “Convivio” (Şölen); ikincisiyse Latince yazarak İtalya lehçelerinin edebiyatta kullanılabilirliğini savunduğu “De Vulgari Eloquentia”dır (Halk Dilinin Belagati Üzerine). 32- “Convivio” eseri dönemi için oldukça yenilikçi bir eserdir. Nitekim Dante’nin yaşadığı dönemde felsefe öğretimi için kullanılan tek dil Latince’dir. Şair, Latince iyi bilmeyen insanların da felsefi kavramları öğrenebileceklerini savunur. 33- Toskana lehçesiyle yazılan bazı şiirleri, yine Toskana lehçesiyle açıklayarak metafizik, fizik, ahlak gibi felsefenin en önemli konularını öğretmeye çalışır. On beş bölümden oluşması planlanan eserin ancak dört bölümü tamamlanır. 34- “De Vulgari Eloquentia” eserindeyse, âlimlere yönelik yazdığı için Latince kullanmayı tercih eder. Bu kısa eserde halk dillerinin tarihini anlatarak İtalya’da bulunan tüm lehçeleri inceler ve tarihte ilk defa ortak bir edebî İtalyancanın özelliklerini ortaya koyar. 35- Bu eser, dilbilim alanında Ortaçağ’daki halk dillerinin özellikleriyle ilgili yazılan ilk deneme olarak kabul edilebilir. Dante bu eserinin sadece iki bölümünü bitirebilir. 36- 1310-1313 yılları arasında İmparator VII. Heinrich Almanya’dan İtalyan şehirlerini yeniden kontrol altına alabilmek için İtalya’ya gelip Papa ve onun müttefikleriyle savaşır. 37- Dante, İmparatorun gelişiyle Toskana’daki siyasi problemlerin çözüleceğini düşünür ve VII. Heinrich’i destekler. Fakat 1313’te imparatorun ölümüyle Dante’nin umutları yıkılır ve şair Floransa’ya bir daha dönemeyeceğini anlar. 38- Bu son yıllarda Dante “De Monarchia” (Monarşi) adlı siyasi bir deneme yazar. Bu eserde Tanrı'nın iradesiyle yaratılan imparatorluğun kutsallığını vurgular ve artık İsa’nın öğretisine göre hareket etmeyen Papalığın gücünü kınar. 39- Dante, eserinin ilk bölümünde imparatorluğun, barışı ve birliği sağlayabilen tek yönetim şekli olduğunu doğrular. İkinci bölümdeyse Romalılar tarafından kurulan imparatorluğun meşruiyetini ispatlar. Üçüncü bölümde imparatorun otoritesinin Tanrı’ya bağlı olduğunu gösterir. 40- Dante’nin siyasi fikirleri yaşadığı zamana göre oldukça yenilikçidir. Nitekim “Konstantin Bağışı” olarak bilinen belgede izah edilen ilkeleri eleştirir. Dante’ye göre hükmedebilen kişi imparatordur. 41- 1304-1306 yılları arasında Dante “İlahi Komedya” eserini yazmaya başlar. Bazı tarihçilere göre şair daha önce 1300 yılında bu eserin ilk altı kantosunu Floransa’dayken kaleme almış, daha sonra sürgüne gönderildiğinde bir şekilde bu ilk sayfaları tekrar elden geçirebilmişti. 42- “İlahi Komedya” İtalyan edebiyatının en meşhur eserlerinden biri olmakla birlikte Ortaçağ’ın kültürünü yansıtan en kapsamlı ve değerli eser olarak kabul edilebilir. Ayrıca Dünya Edebiyatı’nda en bilinen ve okunan büyük eserlerden biridir. 43- Aslında Dante eserini sadece “komedya” olarak tanımlar, ona “İlahi” sıfatını sonra Giovanni Boccaccio ekler. “Komedya” eserin türünü işaret eder. Aristoteles’in “Poetika”sında yazıldığı kadarıyla komedya, yüksek olmayan, komik, alaycı ve mütevazı üslupta yazılan bir edebi türdür. 44- Nitekim o dönemde yüksek edebiyatın dili Latincedir, Toskana lehçesi daha mütevazı bir dil olarak görülür. Bununla birlikte, Dante’nin eserinde olduğu gibi komedya trajik ve sorunlu bir şekilde başlar ve mutlu bir şekilde sonuçlanır. 45- “İlahi Komedya”nın konusu, Dante’nin Cehennem, Araf ve Cennet arasında yaptığı (hayali) seyahati anlatır. Bu seyahat 1300 Jübile yılında, 7 Nisan Paskalya gününde başlar. 46- Dante kendini bir anda Kudüs’teki karanlık bir ormanda bulduğunu ve tüm çabalarına rağmen oradan bir türlü çıkamadığını hayal eder. Bu sıkıntılı durumdaki Dante’yi, Beatrice tarafından gönderilen Vergilius kurtarır. 47- Bu olay, “Nel mezzo del cammin di nostra vita” (“Yaşam yolumuzun ortasında” [R. Teksoy çev.]) meşhur dizesiyle başlayan birinci kantoda anlatılır. 48- “İlahi Komedya” üç bölümden oluşur: Cehennem, Araf ve Cennet. Her bölümde 33 kanto bulunur, Cehennem’de fazladan giriş niteliğinde bir kantoya rastlanır. Böylece eserde yer alan kantoların sayısı 100’ü bulur. 49- Bu sayılar sembolik olarak da önemlidir. 3 ve 9 (3x3) sayıları Tanrı’nın üçlü-birliğini, 100 ise Tanrı’nın mükemmelliğini simgeler. 50- Dante, destanını yazmak için daha önce hiç denenmemiş, “terzina” adlı yeni bir nazım şekli yaratır. İtalyan edebiyatında geleneksel “endecasillabo” (on bir heceli) veznini ve üçlük nazım birimini kullanır. Her üçlük bir sonrakine kafiyeler aracılığıyla bağlıdır. 51- Örneğin: Nel mezzo del cammin di nostra vita (a) mi ritrovai per una selva oscura, (b) ché la diritta via era smarrita. (a) Ahi quanto a dir qual era è cosa dura (b) esta selva selvaggia e aspra e forte (c) che nel pensier rinova la paura! (b) 52- Eserin merkezinde Tanrı, din ve ölüm sonrası manevi kurtuluş ya da ceza bulunsa da felsefe, edebiyat, sanat, siyaset, tarih, astronomi ve doğa bilimi gibi konulara da değinilir. 53- Öte dünyada gerçekleşen bu seyahatte üç farklı karakter Dante’ye eşlik eder: Cehennem’den Araf Dağı’nın zirvesindeki Cennet Bahçesi’ne kadar Vergilius, Cennet’teyse Beatrice ve Aziz Bernard rehberlik eder. 54- Eserin ilk bölümü Cehennem’de geçer. Dante’ye göre Cehennem’in girişi Kudüs’te bulunur. Cehennem yer altında, ters koni şeklindedir ve Lucifer’in gökten düşmesiyle yaratılmıştır. Ayrıca dokuz katmandan oluşur ve her katmanda ayrı bir günah türü cezalandırılır. 55- Cehennem’in yazılışında Dante’nin antik Latin ve Yunan edebiyatından, özellikle Vergilius’tan esinlendiğini görürüz. Bu mekânda, Minos, Cerberus, Minotauros, Centauroslar gibi çok sayıda mitolojik yaratığa rastlanır. 56- Özellikle, Vergilius’un Aeneis adlı eserinin 6. bölümünde betimlenen öte dünya tasviriyle çok ciddi benzerlikler bulunur. 57- Cehennem’in 10. kantosunda, kâfirlerin katmanında “Ghibellino” partisinin en önemli üyesi olan Farinata degli Uberti’yle karşılaşır. Bu karakter Dante’nin geleceğini öngörerek destanda birçok defa tekrarlanan sürgün kehanetini ilk defa açık bir şekilde ifade eder. 58- Cehennem’in önemli başka bir bölümü 26. kantodur. Dolandırıcıların bulundukları katmanda Dante Odysseus’un ruhuyla karşılaşır. Yunan kahramanı Ithaka’ya döndükten sonra yaşadığı maceralarını anlatır. 59- Odysseus, artık yaşlanmış arkadaşlarıyla dünyanın sınırları olan Herakles Sütunlarını aştığını, Araf Dağına kadar ilerlediğini ve o noktaya gelince gemisinin batmasıyla öldüğünü anlatır. 60- “İlahi Komedya”daki Odysseus, insanın merakını, zekâsını ve cesaretini simgeler. Bilgeliğe ulaşabilmek için yaptığı cesur seçimleriyle Dante’nin hayranlığını kazanır. Fakat bu bilgi arzusu Tanrının koyduğu sınırları aşar ve kahraman cezalandırılır. 61- Odysseus’un şu sözleri meşhurdur: “Aslınızı düşünün istersiniz; Hayvanlar gibi yaşamak için dünyaya gelmediniz, Erdem ve bilgi peşinde koşmak göreviniz.” (R. Teksoy çev.) 62- Cehennem’in en dip yerinde bulunan Lucifer’in kaya içinde sıkışmış kocaman bir gövdesi ve üç yüzü vardır. Her ağzında birer kişi sonsuza dek çiğnenir. Bunlar Caesar’ı öldüren Cassius ile Brutus ve İsa’ya ihanet eden Yahuda’dır. 63- Dante ve Vergilius Lucifer’in gövdesinden geçerek onları Araf Dağı’na kadar götüren bir tünele girerler. Uzun bir yoldan sonra Dante sonunda gökyüzünü yeniden görebilir. Bu noktada Cehennem bölümü sona erer. 64- Dante, 1313 yılında VII. Heinrich’in ani ölümünden sonra, Verona’ya hükmeden Cangrande della Scala’nın davetini kabul eder ve o şehre taşınır. Cangrande, yakın dostu olarak şairi ve ailesini korur ve sarayında misafir eder. 65- Bu sırada Dante “İlahi Komedya”nın “Araf” başlıklı ikinci bölümünü kaleme alır ve iki yıl sonra yayımlar. Aynı zamanda 1313 yılından itibaren “Cehennem”in ilk kopyaları görünmeye başlanır. 66- “İlahi Komedya”da anlatılan Araf, Atlas Okyanusu ortasında yer alan bir adada bulunur ve dağ şeklindedir. Aforoz edilenler ve sadece ölüm anında pişman olanlar Araf’a girmek üzerinde kıyısında belli bir süre beklerler. Araf Dağı yedi katmandan oluşur ve muhafızı Genç Cato’dur. 67- Her katmanda yedi günahtan (Gurur, Açgözlülük, Kıskançlık, Tembellik, Öfke, Oburluk, Şehvet) biri cezalandırılır. Günahkârlar, yaşarken en çok işledikleri günaha ait katmana yerleştirilirler. Cezasını belli bir süre çeker, ondan sonra Cennet’e girme hakkı kazanırlar. 68- Günahkârlar Araf’ta cezalarını çekerken cezalandırılan günahların ve yüceltilen erdemlerin örneklerinin hikâyelerini dinlerler. Bu hikâyeler, sadece Hıristiyanlık tarihinden değil, mitolojiden ve antik tarihten olaylardır. 69- Araf’ın zirvesinde Cennet Bahçesi vardır. Vergilius, Hıristiyan olmadığından buraya giremez. Bu nedenle Dante’den ayrılır. Dante Cennet Bahçesi’nin sonunda Beatrice’le karşılaşır. Sevdiği kadın Dante’yi işlediği günahlar için önce azarlar, ama sonra ona Cennet’te eşlik eder. 70- 1318'de bilinmeyen sebeplerden, Dante Veronda’dan ayrılır ve Ravenna şehrine taşınır. Yaşamının son üç yılı oldukça rahat ve sakin geçer. Şair bu şehirde küçük bir entellektüeller grubu kurar, edebiyatla ve bilimle ilgilenir. Ara sıra Ravenna hükümeti için bazı görevler üstenir. 71- Dante, hayatının son yıllarında “İlahi Komedya”nın son bölümü Cennet’i yazmaya devam eder. Bu bölüm, “İlahi Komedya”nın en zor, en müzikal ve en yüksek üsluplu bölümüdür. Antik Latin şiiriyle yarışacak kadar şiirsel mükemmelliğin örneği olarak kabul edilebilir. 72- Dante’nin tasarladığı Cennet, gökte bulunur ve merkezinde Dünya olan dokuz eşmerkezli halkadan oluşur. Farklı bir gezegene ait her halkada ruhlar bulunur ve yaptıkları iyiliklerin derecelerine göre Tanrı'ya yakın yerleştirilirler. 73- Aslında Dante daha sonra, Cennet ruhlarının Empyrean’da oturup Tanrı'yı sonsuza kadar izlediklerini ve ona duydukları sevgiden dolayı, kendilerine uygun halkaya inip onunla buluşmaya geldiklerini anlayacaktır. 74- Dante Cennet’in 15., 16. ve 17. kantolarında, 2. Haçlı Seferi’ne katılmış, sonsuz saygı ve sevgi gösterdiği atası Cacciaguida degli Elisei ile karşılaşır. Şairin atası, kendi yaşadığı zamanın Floransa’sını yüceltir ve Dante’nin zamanındaki halkının yozlaşmayı kınar. 75- Empyrean’da Tanrı bulunur ve etrafında dokuz eşmerkezli halkayı oluşturan melekler dönerler. Ayrıca bu yerde tüm Cennet’in ruhlarının oturdukları ve amfi tiyatro şeklinde olan “Ruhların Gülü” (Rosa Dei Beati) bulunur. 76- Cennet’te Dante’ye eşlik eden Beatrice’dir. Şairin sevdiği kadın ona Cennet’in özelliklerini anlatır ve bulunduğu durumları anlamasını sağlar. “Ruhların Gülü”ne ulaşınca Beatrice ait olduğu yerine döner ve rehber rolünü Aziz Bernard üstelenir. 77- Dante, Aziz Bernard’ın yardımıyla Tanrı’ya yaklaşıp onu görebilir. Bu noktada “Düşlemin gücü burada tükendi;/ artık isteğimi, istencimi/ dengeli bir çark gibi döndürüyordu,/ güneşi yıldızları döndüren sevgi” (R. Teksoy çevr.) ifade ederek eserini bitirir. 78- Dante, ölümüne kadar Ravenna şehrinde kalır. 20 Ocak 1320’de Sant’Elena Kilisesi’nde Aristoteles-Ptolemaios ilkelerine göre kozmosun yapısı üzerine bir ders vermek için Verona'ya gider. Bu ders, “Quaestio de aqua et terra” (“Su ve Toprak Sorunu”) adlı eserin konusu olacaktır. 79- Ravenna hükümdarı için Venedik Cumhuriyeti’nde elçilik görevini yaptıktan sonra seyahat sırasında yakalandığı sıtma yüzünden elli altı yaşındayken 14 Eylül 1321 tarihinde bu dünyadan ayırılır. Ani ölümü edebiyat dünyasında büyük bir şaşkınlık ve üzüntü yaratır. 80- Dante’nin “İlahi Komedya”sı, ölümünden sonra büyük ün kazanır ve her çağda değişik sanatçıları etkiler. Sadece edebiyatta değil, müzik ve sanatta birçok eser bu destanın bazı meşhur bölümlerini yeniden yorumlamaya çalışır. 81- Sandro Botticelli’nin “İlahi Komedya”dan esinlenen desenleri, Gustave Doré’nin “İlahi Komedya” edisyonu için hazırladığı eşsiz gravürler, Franz Liszt’in ölümsüz “Dante-Symphonie” eseri, A. Rodin’in “La Porte de l'Enfer” (Cehennem’in Kapısı) heykeli bu bağlamda zikredilmelidir. 82- 2021 yılında Dante’nin ölümünün 700. yıl dönümü için tüm Dünya’da şair ile ilgili çok sayıda sempozyum, konferans, konuşma, okuma, sergi planlanması, Dante’ye karşı ilginin ve heyecanın bu çağda hala taze olduğunun bir göstergesidir.
··1 alıntı·
1.569 görüntüleme
Lina okurunun profil resmi
Biri bana bu 82 maddeyi 4 dakikada nasıl okuyup begendiklerini açıklayabilir mi , ben daha 7 maddesindeyim yazının 😌
K E R E M   ✓ okurunun profil resmi
😄😄😄😄 şey oluyordur belki, beğenip müsait bi zamanda beğendiği gönderilerden gönderiyi bulup fırsatını bulunca okumak içindir. ulan amma beyin fırtınası yaptım 🤔
10 sonraki yanıtı göster
Bu yorum görüntülenemiyor
Fth Tzn okurunun profil resmi
Emek için beğeniyorlardır belki de :)
K E R E M   ✓ okurunun profil resmi
işte dümdüz mantık, evet bu mantıklı teşekkürlerrrrr içimiz soğudu en azından 🏝
Sevgican okurunun profil resmi
Okuduktan sonra beğendim. Yorumları bile okudum.:) 🌟🌌
Azize Yıldız okurunun profil resmi
Kaleminize sağlık. Dante ile Cehennem kitabında tanışmıştım çok dikkatimi çekmişti epey bir araştırma yapmıştım. İlahi Komedya'daki cehennem tasviri olağanüstü derecede şahaneydi tıpkı Kur'an'ı Kerim'de olduğu gibi cehennemi katmanlar halinde üç boyutlu resme dönüştürmesi gerçekten inanılmazdı.
Barış okurunun profil resmi
Bu Floransa 'nin havasında mi suyunda mi kesin birşey var. Ben de istiyorum bi gıdım 😇😇
K E R E M   ✓ okurunun profil resmi
🌬️ bı gıdım yolladım ustam
1 sonraki yanıtı göster
nightwalker okurunun profil resmi
12.madde Beatrice ile tanışma ve 76.madde rehber Beatrice ile uğurlama...okumadan emeğe saygıdan beğendim; suçlu hissettim bir göz gezdireyim dedim baktım okumuşum :)
K E R E M   ✓ okurunun profil resmi
Film tadında bir anlatım olmuş teşekkürler
K E R E M   ✓
K E R E M ✓
😌😄.
1 sonraki yanıtı göster
Justitia okurunun profil resmi
Bugün de aydınlandım:))) 49,54,67. Maddeler çok dikkatimi çekti. Özlellikle 7 günah. Çağımız insanında en çok bulunan özellikler.
K E R E M   ✓ okurunun profil resmi
bende ilk okuduğumda sayılara çok takılmıştım, üstat hayal gücünün sınırlarını zorlamış ve benim en sevdiğim yazarların başında gelir. :)
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.