Gönderi

Aristo'nun Çalışmaları
Şekilden ziyade özü ve pedagojik hususları gözönünde bulunduran, bu yüzden üslup bakımından Eflatun eserleri çapında olmayan bu yazılarında Aristo nesneleri sınıflara ayırmak ve bu sınıfları bir sistem halinde birleştirmekle sınıflandırıcı ve sistemleştirici bilginin üstadı olarak karışımıza çıkmakta, bilimin bütün kollarıyla meşgul olmakta ve saptadığı ana düşünceleri endüksiyon yoluyla müsbet malzemeye dayatmak suretiyle güçlendirmek ve geliştirmek istemektedir. Aristo'ya göre bilimler dört gruba ayrılır: Mantık, metafizik, tabiat tarihi ve ahlak. Bu son iki gruba dair yazdığı eserler kültür tarihi bakımından son derece önemlidir. Tabiat tarihiyle Aristo fizik, astronomi, psikoloji, zooloji, botanik ve jeolojiyi kastetmektedir. Bütün alanlardaki araştırmalarında Aristo deneme usulüne başvurmuş, pek zengin etüt koleksiyonları toplamak ya da toplatmakla bilimsel çalışmaların tam anlamıyla kurucusu olmuştur. Aynı deneme metodunu Aristo siyasal biliminde de kullanmış ve ancak Yunan veya yabancı devletlere ait 158 anayasa ve teşkilat kanunu toplattırdıktan ve bunları birer birer gözden geçirdikten ya da öğrencilerine incelettirdikten sonra "Politika" adlı büyük eserini yazmıştır. Devlet teorisini tarihi realiteye uydurmak isteyen, onun için Eflatun'unki de dahil olmak üzere, ideal devlet şekillerini reddeden bu eserinde başlıca üç devlet sistemiyle meşgul olmakta, bunların şeklinden ziyade uygulama tarzının esas olduğu noktası üzerinde durmaktadır. "Politika" Yunanistan'ın yüzyıllar boyunca siyasal durumuna dair etraflı bilgi verdiğinden ötürü tarihçiler için de çok önemlidir. Bu esere malzeme teşkil etmek üzere Aristo tarafından kaleme alınmış olan "Atinalıların devleti" adlı eser bize kadar gelmiş olup Atina devlet teşkilatının gelişimine dair son derece enteresan bilgiler kapsamaktadır.
Sayfa 432Kitabı okudu
·
45 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.