Gönderi

rothbard biz senden razıyız abim
Rothbard ve takipçileri, klasik liberal teoriye yönelik eleştirilerinde genelde Hume-Smith ve Hayek’in temsil ettiği anti rasyonalist anlayışın bireysel özgürlükleri temellendirilmede güvenilir ve geçerli bir yaklaşım olmadığı tezine dayanırlar. Hume’un aklın kapasitesinin sınırlı olduğu önermesinin, doğal hukuk anlayışı üzerinde tahripkar etkiler yarattığını öne süren Rothbard’a (2009a:15) göre, “...inşa aklının kendisi için en uygun amacı belirleyebileceği hakkındaki tabiat kanunu görüşünün aksine Hume insanların amacını nihayette sadece duygular belirlediği görüşünü savunmuş ve buradan aklın yerinin bu duygulara teknisyenlik ya da hizmetçilik yapmak olduğunu söylemiştir. Rothbard için Hume’un tutku ve hislere teslim olmuş felsefesinin tersine doğal hukuk felsefesinde insanın “hedefler”inin bizzat akıl aracılığıyla seçeceği “doğru akıl”ın (right reason) insanı kendisi için uygun hedeflere ve araçlara yönelteceği kabul edilir.
Sayfa 131 - SOBİAD: Hukuk ve İktisat Araştırmaları Merkezi
·
125 görüntüleme
doğa okurunun profil resmi
Hayek’e yönelik eleştirilerinde Rothbard, kendiliğinden doğan düzen geleneğinin bireysel özgürlüğün korunması ve siyasal iktidarın sınır-landırılması gibi liberal fikirlerin oluşumunda ve gelişiminde önemli bir rol oynayan doğal hukuk geleneğini bütünüyle görmezden geldi-ğini öne sürer. Hayek’in sosyal teorisi bütünüyle, din, hukuk, piyasa gibi kendini üreten sistemlerin kültürel bir evrim sonucu ortaya çık-tığı fikri üzerine kuruludur. Bu anlamda, Hayek kendiliğinden ortaya çıkan, herhangi bir plan/tasarımın ürünü olmayan düzenler doğal (natural) iken, bu nitelikte olmayanlar ise “yapay”dır. Hayek kurucu aklın ürünü olan sistem ve kurumların bireysel özgürlükler açısından taşıdığı tehdit potansiyelini ortaya koymak için yapay ve doğal dü-zenler arasında bir ayrım yapma ihtiyacı hissetmiş, toplumsal düze-nin kendi dinamikleriyle bireysel eylemlerin sonucunda ortaya çıkan düzenlerin özgürlükler açısından daha güvenli olduğunu tezini işle-miştir. sayfa 133
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.