ZERDÜŞT GÜZEL SÖYLEMİŞ
8/10
·335 syf.··
Beğendi
·
2024 57. kitabı
·
10 günde okudu
·
Okunma: 09 Kasım 2024 09:56
Öncelikle söylemek isterim ki,kitabın akıcı bir dili yok. Felsefi,edebi bir kitap. Baş karakter ZERDÜŞT'ÜN dilinden,metaforik bir dille nasıl üstinsan olunur anlatılmış.. Önce kısaca yazardan bahsedelim. Friedrich Nietzsche (1844-1900) ailesi, dindar kimselerden oluşuyor. Babası Karl Ludwig bir papaz,dedesi pek çok dinî eser kaleme almış bir başdiyakozdu. Annesi ise beş kuşaktır Lutherci papazların soyundan geliyordu. Friedrich Nietzsche 'nin doğduğu Röcken'ın bulunduğu bölge, Protestanlığın merkezi konumundaydı. Mutlu ve huzurlu bir çocukluk geçirmişti Friedrich Nietzsche . 5 yaşında babasını kaybetmesiyle büyük üzüntü yaşıyor. İlk önce çok dindar bir hayat yaşasa da,din hakkında derin araştırmalar yaparken dinden uzaklaşmaya başlıyor. Arthur Schopenhauer ve Richard Wagner 'i kendine akıl hocaları olarak seçiyor. Sonra Wagner'in ,kendince kibrini farketmesiyle ve evlilik teklif ettiği Lou Andreas-Salomé tarafından da hayal kırıklığına uğrayınca iyice inzivaya çekiliyor. Nietzsche'nin ergenlik döneminde başlayan baş ağrıları yıllar boyunca şiddetlenmiş. Yıllarca yalnız, inziva da yaşamış kendi terciyle;yaşadığı kayıplar,hayal kırıklıkları, yaşamdaki zorluklar ağır gelmiş. Böyle Söyledi Zerdüşt'e otobiyografik diyebiliriz bu anlamda. Bir süre sonra akıl sağlığını kaybetmiş ve 1900 yılında vefat etmiş. Kitapta geçen karakter ZERDÜŞT'ÜN aslında ;Zerdüştlük olarak bilinen dinin kurucusu kabul edilen Antik İranlı düşünür olduğu söyleniyor Google'a göre. Bilgelik tanrısı Ahura Mazda'nın kendisine göründüğünü ve ondan doğruluğu yaymak görevini aldığını iddia ediyor ZERDÜŞT. Ama daha fazla yeterli bilgi yokmuş,bu konuda.. Böyle Söyledi Zerdüşt kitabında Zerdüşt karakteri dağ bayır,deniz,gemi gezerek;; ""Size Üstinsanı öğretiyorum. İnsan aşılması gereken bir şeydir. Onu aşmak için siz ne yaptınız?"" sorusunun cevaplarını ,hem ruhundan yansıyan vurucu metaforlarla açıklıyor , hem de bulmaya yönlendiriyor bizleri. Bu kitabı okurken "Hiç düşünmez misiniz"ayetinin hakkını verenlerden birinin Nietzsche olduğunu düşündüm. Üstinsan olmaya yönelik bütün erdemleri ,bazı tanımlarla ve metaforlarla ayrıntılı anlatmış çünkü . Zerdüşt ve ermiş in felsefik konuşmalarıyla başlıyor kitap. İnsanların Allah'tan cc başka herşeye taptığını bildiğinden,insanın kolaya kaçmaması gerektiğini,'insan'ı aşıp üstinsana ulaşması gerektiğini anlatıyor. Zerdüşt ,kartalı ve yılanıyla yalnız gezerken, karşılaştığı insanlara iyilik, kötülük, ahlak, adalet, ilişkiler merhamet gibi kavramların ne denli tartışmalı olduğunu; kendini doğru, adil,iyi olarak anlatan kimselerin aslından ne kadar ikiyüzlü ve kötü olduklarını anlatıyor. İnsanın “Üstinsan"a ulaşmak için mevcut bütün görüşlerinden sıyrılması ve ölümü pahasına uğraşması gerektiğini söylüyor. Hatta sancılı olacağını ama insanın kendi kendini doğurması gerektiğini söylüyor.Böyle bir hayata sahip olmak mutlaka zorluklar getirir ama aslolan, sürüde "huzurlu" şekilde yaşamaktansa hayatı sorgulayarak dikenli bir yolda yürümektir diyor sayın Nietzsche. Bu da herkesin becerebileceği bir haslet değildir diyor açık açık. İnsan, yanılgılardan ve yücelttiği yanılsamalardan kurtulduğunda eksikli varlığını aşabileceğini, kendisini tamamlayabileceğini anlatıyor. İnsan hep kendini aşmaya çalışarak, alt ederek üst-insan olma yolunda ilerlemesi gerektiğini söylüyor. Üstinsan olma yolunda ilerlerken,insanın alem-i ekber olduğuna,dönüp kendisine bakması gerektiğine,bedeni ve ruhuyla kusursuz bir makine olduğuna değiniyor. ... Yedi güzel adam dizisinde BEŞER-İNSAN aradındaki fark anlatılırken, Friedrich Nietzsche İNSAN -ÜSTİNSAN arasındaki farkları anlatmış. Merak eden olursa yoruma bırakıyorum yedi güzel adam dizisinde ki tanımı. Burada uzun olacak. Yavaş ilerledi benim için kitap. Okudum, düşündüm,düşündüğümü not aldım. Derin bir kitap, Nietzsche kendisi de böyle söylüyormuş. Ama beğendim. Böyle metaforlarla insanı düşünmeye sevk eden, zihinde senteze vesile olan kitapları seviyorum. "Sorgulanmamış hayat yaşanmaya değmez" cümlesini ve "hiç düşünmez misiniz" ayetini eyleme geçirmek iyi hissettiriyor en nihayetinde. Keyifli istifadeli okumalar..
Edebiyat
Böyle Söyledi ZerdüştFriedrich Nietzsche · Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları · 202447,7bin okunma
·
511 Gösterim
3 Yorum
Lütfen giriş yapınız.
Fатма ᵕ̈♡︎
Gönderi Sahibi
Yedi güzel adam insan tanımı şöyle; İnsan çıtalıya (uçurtmaya) benzer aslında. İNSAN doğar CAN kazanır, büyür GÜÇ kazanır. Gücünü İKRAR' ından alır, ikrar verdiği kararlardır. Eğer kararında ADALET'liyse erdemli olur. Adaletinde KEMAL' i bulursa KAMİL olur. İşte o zaman YUNUS EMRE' nin dediği gibi "Canlar canını bulur. Ölse bile bedeni ölür. Ama o Can sonsuza kadar yaşar." Bunlardan biri eksik olursa çıtalı uçamaz,insan da kamil olamaz. Kamil olmayana da insan denmez zaten, BEŞER denir.Beşer deri demek, bildiğimiz deri, hani şu üstümüzde olan. Ayağımıza giydiğimiz yemenj gibi. Ama o sonsuza dek yaşayamaz.
Kalemine sağlık gülüm 🌹 Ne güzel analiz etmişsin. İslam'a bağladığın noktalar çok manidar. İslam'ın her konuda son noktayı koyan, boşlukları dolduran ve en çok da psikolojik temeline hayranım. Bu yazı ile aralardaki bağlamlarını sevdim. Emeğine sağlık.. ☺️💛✨
Fатма ᵕ̈♡︎
Gönderi Sahibi
Allah cc razı olsun canım benim, beğenmene sevindim varolasın✨💖. Hayran olunmayacak gibi değil güzel dinimiz,çok güzel açıkladın🩵🙏🏻. Rabb'im istifade ettiğimiz güzellikleri,hayatımıza geçirebilmeyi nasip etsin inşaallah 💛🤗
Amin amin canım inşaAllah..🤲🏻😘
Uiyy nenem Yarabbi bu da nedir böyle 👌🏽🌟 elinize sağlık her zamanki gibi neşveyle okudum. Bayağı iyi anlaşmışsınız hasmımla demek ki 😂 ayrıca sizin bu bir çok yerden ilişkilendirmenizi de ayrıca dile getirmek istedim. Daha güzel oluyo okuması. ☺️🫂
Fатма ᵕ̈♡︎
Gönderi Sahibi
Senâ☼ 😍😍😍 huzurla canım benim 🤗✨💖