6/10
·157 syf.··
2025 56. kitabı
·
9 günde okudu
·
Okunma: 16 Kasım 2025 01:02
Merhaba arkadaşlar. Voltaire herkes ve adeta her şey hakkında yazmışken bizler hakkında da yazmazsa olmaz diyordum ki sonunda sıra serinin en merak ettiğim kitabına geldi. Ancak beklediğim gibi bir eser çıkmadığını söylemem gerekiyor. Bunun sebebi yazarın aşağılaması, eleştirmesi yahut buna benzer durumlarla yüksekten bakarak bir yazı kaleme alması değil. Haydi hep beraber bu eseri incelemeye ve anlamaya çalışalım. Yazar, bu eserinde Türkler ve Müslümanları eleştirmek yerine bakış açısına adeta bu unsurları ekleyerek bir Batı eleştirisi yapıyor. Ötekiler dediğimiz kısımda İsveç Kralının anlatılması da aslında bizim beklediğimizin aksine Türkler ve Müslümanlar kısmını daha yüzeysel hale getiriyor ki biraz da objektiflikten uzak olmak üzere biz Türklerin hem çok agresif hem de çok sakin olduğunu anlatırken aynı zamanda hoşgörü sahibi olmadığımızı yani Müslüman olmayanlara karşı tutumlarımızın tiksintiye vardığını söyler. Tabi bunu yaparken de öyle bir anlatım benimsiyor ki Voltaire, aslında onun hayranlık duyduğunu anlasak da hayran olduğu kişi kendilerinden olmadığı için ne kadar nefret ettiğini de görüyoruz. Bu hep böyledir, hayranlık uyandıran biri eğer kendilerinden değilse saygıyla karışık bir korku ve nefret kaplar bunların içini ve bunu her satırda hissederiz. Tabi hangi gözle baktığımıza da bağlı, aman ne güzel övüyor diye düşünürsek hiçbir eleştiri fark edilmez ve baştan sona bir övgü kitabı zannedebiliriz. Yine de o hayranlığı hissetmek bile insanı gururlandırıyor diyebilirim. Biz yine olabildiğince objektif bakmaya çalışırsak öncelikle şunu belirtebiliriz. Voltaire’ye ait böyle bir eser yok. Bu yüzden de Voltaire basımlarında Fransızca hatta bazen yanında İngilizce gördüğümüz hangi dilden çeviri yapıldığına ait bir bilgi de yok. Bu çok önemli değil de derleme olduğu belirtilen bu kitaptaki satırlar hangi eserlerinden hangi yazılarından alındı, bunun bilgisi yok. O zaman ben de aklıma gelen, hafif eleştirili birkaç cümle kurup sonuna ‘Voltaire’ diye yazayım. Olur mu? Olmaz. İsterse sabahtan akşama kadar oturup bizzat beni öven bir eser olsun, yazara ait olduğu şüpheli olduktan sonra pek bir anlamı kalmıyor. Bu da bir hayal kırıklığı oluşturdu diyebilirim. Zaten Voltaire okurları bilir ki Voltaire kendisi dahil hiçbir şeyi beğenmez, bu kadar hayran ve saygılı satırları birleştirip bir kitap haline getirip buna Voltaire imzası atmak da bu yüzden inandırıcı gelmiyor. Ayrıca Voltaire’nin Batı kısmını bunca eleştirirken Doğu kültürünü bu kadar tanıması ve hayran olması da inanılır gibi değil. Belki onundur belki değildir ama bir Batılının, bir Batı filozofunun, kuşların uçuşunu ve balıkların yüzmesini dahi sorgulayan adamın konulara hakim olmasına evet ama bu kadar hayran olmasına ben katılmıyorum. Yani kitapta içime sinmeyen bir durum var. Ama en doğrusu bizzat onun orijinal isimli imzalı kitaplarından olmadığı ve derlendiği bilgisi. Ve bu benim yazardan okuduğum 14 kitaptan birisi. Bir tane daha okuyup seriyi sonlandıracağım. Türkler ve Müslümanlar özelinde övgü dolu satırlara denk gelsem bunları hatırlardım diye düşünüyorum. O yüzden de yazara ait olduğu tartışılır bir eser diyorum. Eminim ki pek çok insan bu derleme ve toplama denilen ‘Uyduruk’ kitabın dış güzelliğine kandı. Olabilir. Ancak benim karşı çıkmamın en temel sebeplerinden biri de 11 Ağustos 1770 tarihli mektupta Voltaire’nin gerçek düşüncesinin Türklerin kökünün kazınmasını istemesi yatar. Alt satıra ekleyeceğim: hizliresim.com/b9pa8uy Hümanistler, devam ediyoruz. Voltaire o dönem için dünyanın 2 belasının da yok edilmesini istiyor. Vebayı ve Türkleri yok et diyor. İşte o satırlar: hizliresim.com/fva672b Hani hep diyoruz ya arkadaşlar, aslında bizi de sevmiyorlar, yalnızca sıramız gelmedi. O yüzden böyle şişirme, gerçekten yazara ait olmayan, yazar ile alakası olmayan romanları yazarın gibi yutturma çabaları sadece ama sadece iyi niyetli kardeşlerimizin temiz duygularını kullanmaktır. O yüzden tabii ki okuyun, görün ama asla inanmayın. Tabi bu benim düşüncem. Sizler yine sıra size gelene kadar Hümanizmi en önden destekleyebilirsiniz. Problem yok. Ben de diyorum ki Batının çocukları rahat yaşasın diye Doğunun çocukları ölmeye devam ettiği sürece bu dünyaya huzur, barış ve kardeşlik asla gelmeyecek. İncelemeler: #44239790 #82462209 #134439477 #134461222 #134483184 #134508516 #284340956 #285278305 #285936013 #286265767 #287009229 #287424347 #287929518 Okumalar: 1. Ateizm 2. Babil Prensesi 3. Cahil Filozof 4. Candide ya da İyimserlik 5. Felsefe Sözlüğü - Cilt 1 6. Felsefe Sözlüğü - Cilt 2 7. Hikayeler - Cilt 1 -Hafızanın Hikayesi -Akla, Tarihi Övgü -Tek Gözlü Hamal -Memnon ya da Bilgelik -Scarmento’nun Seyahatlerinin Hikayesi -Teselli Bulan İki Kişi -Bir Türkün Mektubu -Renkler Hakkında Hüküm Veren Körler -Bir Hint Masalı -Cosi Sancta -Akla Kara –Babouc’un Rüyası -Kont de Chesterfield’in Kulakları ve Keşiş Goudman -Eflatun’un Rüyası 8. Hikayeler - Cilt 2 -İyi Kalpli Bir Brahman’ın Hikayesi -Jeannot ile Colin -Micromegas -Beyaz Boğa -Kırk Ecu’luk Adam 9. Micromegas -Memnon ya da İnsanın Bilgeliği -Avunan İki Kişi -Scamentado’nun Seyahatlerinin Öyküsü -Micromegas -Akla Kara -Babil Prensesi 10. Sadık ve Safdil -Sadık -Safdil 11. Sadık veya Kader 12. Safdil 13. Türkler Müslümanlar Ötekiler 14. Voltaire’den Yeğenine Aşk Mektupları Hepimize iyi okumalar dilerim..
Türkler Müslümanlar ÖtekilerVoltaire · İgüs Yayınları · 2011291 okunma
·
228 Gösterim
Yorumlar
Lütfen giriş yapınız.