Her şey illa tersine dönecek!
9/10
·188 syf.·
2019 24. kitabı
"İlk başta her şey iyiydi, herkes mutlu ve memnundu; her şey illa tersine dönecek, başka türlü olamazdı zaten!" (Syf:92) Memur Yakov Petroviç Golyadkin, entrikacı biri değil, hiçbir oyun çevirmeden gayet açık bir şekilde hareket eder. İkiyüzlülüğe tenezzül etmez, iftira ve dedikodudan tiksinir, maskeyi sadece maskeli balolarda takar, insanların arasında dolaşırken asla takmaz! Konuşmayı pek beceremez, eğlenceli mekânlardan hoşlanmaz, belki biraz sinik ve pısırık bir karaktere sahip. Golyadkin soyadını hakediyor diyebilir miyiz acaba? *Golyadka, goliy (çıplak) sözcüğünden türemiştir ve düşkün, pısırık anlamında da kullanılabilir. Biz demesek bile kendisi bazen hakettiğini düşünüyor... Yok yok böyle değildi sanırım... Bu bahsettiğim Golyadkin değil! Bay Golyadkin beş para etmez, entrikacı, iftira atan, menfaatlerine göre hareket eden, ikiyüzlü bir adamdır... Çok karıştı şimdi, hangisi Bay Golyadkin? Her şey tersine döndü, bir anda gelişen olaylar ne çok şeyi değiştirdi! Nereden çıktı bu davetsiz misafir? Oysa ne güzel anlatıyordu anlatıcı Bay Golyadkin'in mütevazı, sessiz yaşamını. Kahramanımız "ÖTEKİ" ile tanışacak ve zor bir süreç olacak şüphesiz. Yaşanan garip olayların kimse farkında da değil üstelik. Ne zordur değil mi kendini ifade edememek, derin bir kuyudan sesleniyormuşçasına anlaşılmamak! Böyle durumlarda kendinden kaçmak, hatta geri dönmemek üzere ortadan kaybolmak istemez mi insan? Anlaşılabilmek için harcadığı çabalardan yorulur Bay Golyadkin, kabullenip susmayı tercih eder. Artık büsbütün yabancı çevresine. Her ne yaşıyorsa artık kendi içinde yaşıyor. Kendi kendine kalmasına izin vermiyor ki "ÖTEKİ", tıpkı bir gölge gibi peşinde! Reva mı saygıdeğer bir adama saygısız bir düşman? Bu savaşın bir kazananı olmalı artık! Ya sadece maskeli balolarda maske takan adam kazanacak ya da her zaman maskeyle gezen adam! Bu eserde de Dostoyevski'nin psikolojik tahlil ve insan davranışları üzerine olan yorumu okuyucuyu hayran bırakacak cinsten. İnsanın kendi içinde düştüğü çelişkileri Öteki ile bir kez daha kanıtlamış ve insan karakterindeki gelgitleri etkileyici bir şekilde ortaya çıkarmıştır. Yaptığı tespitlerin etkisi kitap bitse bile hemen unutulacak gibi değil. Eserinde ünlü yazarları, şairleri de unutmamış, bir iki cümle ile okuyucusuna mesajlar vermiş. Tek zorlandığım şey her zaman olduğu gibi Rus isimleriydi. Ne kadar karışık ve uzun isimleri var değil mi? Bir türlü alışamadım gitti. Kahramanımız Golyadkin'in adını kitabı yarıladıktan sonra aklımda tutabilmek büyük başarı bence! Tabii ki kitabın bende bıraktığı büyük etkinin yanında bu ufak sorunun lafı bile olmaz. Dostoyevski'nin mutlaka okunması gerekenlerinden, aman ihmal etmeyin! Tavsiye eder, keyifli okumalar dilerim.
ÖtekiFyodor Dostoyevski · Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları · 202530,5bin okunma
··
1.524 Gösterim
4 Yorum
Lütfen giriş yapınız.
Dostoyevski'nin bu romanı zamanında İnsancıklar'dan sonra pek sevilmemiş ve eleştirilmiş fakat daha tanımı yapılmadan alter ego gibi bir psikoloji konusu için yıllar sonrasına spoiler vermiş, adam daha ne yapsın? :) "Ya sadece maskeli balolarda maske takan adam kazanacak ya da her zaman maskeyle gezen adam!" Bu cümlen bu kitap için çok kilit, zira Bay Golyadkin hiçbir zaman maskeleri sevmediğini belirtmesine rağmen kendisinden üstün gördüğü alter ego olan benliğiyle farkında olmasa da maskesine bürünerek yaşıyor. Eline sağlık...
Şerife Karakaya
Gönderi Sahibi
Çok teşekkür ederim, bu liste çok iyi oldu. Uymaya çalışacağım ;)
Emeğinize sağlık, kitabı okumuştum, etkilenmiştim ve şöyle bir tespitlerim olmuştu.. Bize tıpatıp benzeyen ama biz olmayan "öteki" bizim ya olmak istediğimiz ya da olmaktan korktuğumuz kişilerden biriyizdir... insanların ikiyüzlülüğünü, bencilliklerini, yaptıklarını hor görüyor bu anlatımında.. :)
Şerife Karakaya
Gönderi Sahibi
Çok yerinde :))
"Kendi kendine kalmasına izin vermiyor ki "ÖTEKİ", tıpkı bir gölge gibi peşinde!" Bu cümle de çok değerliydi işte. Kısa ama kitaba dair önemli noktalara değinerek güzel bir değerlendirme çıkartmışsınız ortaya. Ve elbette benim de okuyacağım bir kitap. Dr. Jekyll'ın 'öteki'siyle benzer yönleri olabileceğini düşündüğümden karşılaştırmalı bir okuma olacak. Elinize sağlık...
Şerife Karakaya
Gönderi Sahibi
Teşekkür ederim. Ben de Dr. Jekyll ile Bay Hyde okumadım, ileride bir karşılaştırmalı okuma yaparım :)
Şerife Karakaya
Gönderi Sahibi
En kısa zamanda edinip okumalı o halde. Uzun incelemelerin okuyanı sıktığını düşündüğüm için genelde kendimi kısıtlıyorum, tavsiyenize uymaya çalışacağım. İyi akşamlar :)
İncelemeniz maskelerinin ardına sığınanların dışında bir maskesi olmayanların güzelliğini anımsattı. Emeğinize sağlık. Dosto okunması gereken büyük bir yazar elbette. Biraz önce mağaradakileri okurken bir bölüm okumuştum. Sizin incelemenizi görünce en iyisi buraya bu alıntıyı bırakmak. :) Cemil Meriç Dostoyevski’den şöyle bahsetiyor... Dosto, büyük kılavuzlarımdan biri. Doğu ile Batı'nın muhasebesini yaparken, ondan cesaret aldım. Ve insanı, bütün azamet ve sefaleti -daha çok sefaleti- ile teşrih masasına yatıran büyük romancı o.
Şerife Karakaya
Gönderi Sahibi
Yorumunuz için teşekkür ederim. Ah o maskelerimizi yok edebilsek, kabul etmek istemesek bile bazen ihtiyaç duyuyoruz maalesef... Daha önce Cemil Meriç okumadım ve yakın zamanda okumak isterim. Paylaştığınız alıntı için de çok teşekkür ederim. :)