Gönderi

2. Levha Ressam ve Seyirci "RESMİ OKUMAK"
— Tualinin üzerinde kıpırtısız durmasına rağmen, binlerce ziyaretçine yüz ifadesi aniden değişiyormuş gibi gelen Leonardo da Vinci'nin "Mona Lisa" resmi, 500 senedir sanatseverleri ve akademisyenleri şaşırtmaya devam ediyor. Ama A.B.D.'li bir araştırmacı, "Mona Lisa"nın gülümsemesinin ardındaki sırrı, ona bakan insanın idrakiyle ilgili bir mesele olarak görüyor ve çözdüğünü iddia ediyor. Harward Üniversitesi nörobiyologlarından Margaret Livingstone'a göre, bu, Leonardo da Vinci'nin fırçasının marifetinden çok, "nörobiyolojik-biyolojik beyin" algılamasıyla ilgili bir hissin neticesi: İndan gözü, hafif bir gülümsemeyi, seyrettiği kişinin tam önünde durduğunda değil, ancak yandan baktığında anayabiliyor. Bu yüzden, Mona Lisa'ya çeşitli açılardan baktığımızda gülümsediğini görüyoruz ama, karşısına dikilip gözümüzü dudaklarına odaklayınca gülümseme yok oluyor. Daha önce, gülümsemesinin büyüleyici niteliğinin, İtalyan ressamlarca geliştirilen ve büyük ustanında uyguladığı "sfumato" denilen bir teknikten kaynaklandığı söyleniyordu; fırça darbeleriyle uçucu görüntüler elde etmeye yarayan bu teknik, eseri seyredenler o anda kendilerini nasıl hissediyorsa, resmi de öyle algılamalrına yol açıyor. "Mona Lisa Geliyor" isimli kitabın yazarı ve "sfumato" tekniğinin savunucularından olan Donald Sassoon ise, "dikkat çekmek isteyen bütün ilim adamları Mona Lisa'nın sırrıyla ilgili bir açıklamada bulunur. Mevzuya nörobiyolojiyi tatbike lüzum yok. Gülüşün büyüleyici bulunuşunun sebebi, 19. yüzyılın önde gelen sanat adamlarının sürekli bu tabloyu referans göstermesiydi. Bir önceki yüzyılda Mona Lisa, sadece neşeli bir ev kadınıydu!" diyor.
Sayfa 38 - İbda YayınlarıKitabı okudu
·
12 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.