Gönderi

Anunnakiler insanları "ileriyi gören enki"nin ve diğer Anunnakilerin bazılarının müdahalesi sonucunda yaratırlar. Bunun için " zeka sahibi" tanrı İllawela ( başka anlatımlarda tanrı Kingu) kurban edilir ve Anunnakiler kendilerini arındırmak için onun kanında yıkanırlar. Sonra Enki diğer adı Mami olan rahim tanrıçası Nintu'ya biraz kil verir, Nintu da diğer rahim tanrıçasıyla beraber tanrının kanını şekillendirip "tanrıların işlerinin yükünü...taşıyacak" ilk insanları yaratırlar. Öldürülen tanrının unutulmaması için etinden bir hayalet ortaya çıkar. Mezopotamya yaradılış mitinin bir başka versiyonunda, adı Yahudi mitinin ilk insanı olan Adem'in adına benzeyen Adapa olduğu ve kan rengindeki kilden şekillendirildiği söylenir. Bu örnekte ilk inşaların yaratılması için kili Enki'nin yanı sıra, Nintu ve Mami'yle eşanlamlı olan karısı Ninkharsag sağlar. İlk insanı yaratmak için kanla kili beraber şekillendirirler. Ninkharsag'ın, Kadim Nippur Silindiri'nde adı geçen bilge yılan tanrıça şir veya Muş'la aynı kişi olduğunu unutmamak gerekir, bu da Mezopotamya mitlerinde yılanla özdeşleştirilen bir tanrıçanın ilk insanların yaradılışında rol aldığı anlamına gelir. Kadim Nipur Silindiri'nin ilk tercümanı George A. Barton, bu öykünün Kitabı mukaddes'le bir bağlantısı olduğunu sezerek şöyle yazar: "(Muş) çok bilgeydi. Tavsiyeleri bile tanrı Anu'ya [Cennet tanrısı] güç verir, bu durum, yaradılış kitabının 3. Bolümündekine çok benzeyen bir görüş açısına işaret eder". Bu cümleyle apaçık bir şekilde Yaradılış kitabında Havva'nın insanoğlunun atası olarak rolü kastedilir. MÖ birinci bin yılda Kitabı Mukaddes'in topraklarında kullanılan Batı Sami dili olan Aramicede Havva'nın adı ( hw:j; çava veya hava ), yılan için kullanılan isimle (hwj) aşağı yuları aynı olması ilginçtir. Havva'nın Arapça adı olan hawwa da hem "yılan" hem de "hayat veren" demektir. Hayat, Havva ve Günaha Teşvik eden Yılan nihayetinde birbirleriyle bağlantılıdır, birbirlerini yansitırlar; durum böyleyse, o zaman Havva"yla Enki'nin karısı, tanrıça Ninkharsag veya Muş veya Şir arasında benzerlikler olması anlamlıdır. Kitabı Mukaddes geleneğinde insanlığın ilk annesi sayılan Havva, insanoğlunun yaradılışından sorumlu olan bu yılan tanrıçanın Yahudi versiyonu olabilirmi?
Sayfa 358 - Alfa YayınlarıKitabı okudu
·
6 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.