somut durumların somut tahlilini yapıp, bilimsel genellemeye gidilir:
"Devlet ve İhtilâl'in teorik özünü, yazıldığı anın siyasi pratiğinden ayrı değerlendirmemek, örneğin sosyalist devrimin ihtilâlden başka bir yolu olmadığını düşünmek yanlış olur. "Devlet ve İhtilâl"in yazılışından 52 yıl sonra bu kitabı bir çeşit hareket planı olarak değerlendirmek, ancak küçük-burjuva dar kafalılığı ile açıklanması mümkündür.”
Fransa'nın Aydınlanma felsefesi ve Fransız ihtilali fikirleri, Genç Osmanlılar döneminde Şinasi ve Namık Kemal ile gündeme gelmiştir. Şinasi, o dönemde Reşid Paşa'nın getirdiği kanun egemenliği prensibini ifade ile, "Bildirir haddini sultana senin kanunun" diyebilmektedir. Bu hareket, 1876 Osmanlı Anayasası'nın ilanı ve parlamentonun toplanmasıyla doruk noktasına ulaşmıştır. Şerif Mardin'in bir "ütopya", bir "toplum haritası" olarak tanımladığı Batılılaşma tasarısı, Mustafa Kemal'in karizmatik kişiliğiyle hayata geçirilmeye çalışılmıştır. Şerif Mardin, onun başarı sırrını, "gerçekten olağanüstü özelliği, ütopyacılıkla realizmi dengeli biçimde yürütebilmiş" olmasında bulmaktadır.
Reklam
Kemalizm
Kemalizm, Asya'da geri kalmış milletler için, bir ihtilal planı, bir örnek oluşturmaktaydı. Çin, kapitülasyonlardan ancak Türkiye örneğinden sonra silkelenebilmiştir.
Tanzimat Dönemi'nin Batıcı, sivil eğitim projesi (Saffet Paşa'nın 1869 tarihli Nizarnname-i Ma'arif-i Umumiye tüzüğü) Il. Abdülhamid döneminde 1880'li yıllarda uygulanmaya konmuş; 1908 yılına kadar Hicaz dışında bütün vilayet ve önemli sancak merkezlerinde lise düzeyinde idadiler açılmıştır. Rüşdiye ve idadi mekteplerinde
Masonluğun Türkiye'ye ne zaman girdiğini tahmin et­mek zordur. Yalnız; ilk Mason locasını Yahudilerin kurdu­ğu bilinir, üçüncü Selim Hanın son saltanat yıllarında İstan­bul'da Yahudi cemaatleri ileri gelenlerinden pek mahdut bir zümrenin dahil olduğu bu loca asla diğer milletlerden üye almamıştır. İkinci Mahmut Han devrinde de Kırım'daki Eterya İhtilâl Komitesini kurmuş ve zeytinyağı ticaretiyle büyük servteler kazanmış olan Rum zenginleri yine îstanbulda ilk Rum locasını açmışlardır. Bizans adı verilen bu loca­ nın ilk üyeleri arasında asılan Fener Patriği Grigoryos'un da bulunduğu söylenir. Araplar arasında ilk mason olarak 1834 te Mekke Emirliğinde bulunan Şerif «Hazretleri» gösterliyor. Yalnız bu zat bir Arap locasına değil Dumas'nın ve Hugo'nun bağlı bulundukları bir Paris locasına kayıtlıimiş ve dolayisiyle de Fransa "Maşrık-ı âzam" lığı kadrosunda bulu­nuyormuş.
Sayfa 20 - Yeni Çığır Kitabevi.
"Neden onca güzel ihtimal arasında hep en kötüyü,bizi üzecek olanı hatta bize uygun olmayanı seçiyoruz?"
Sayfa 182Kitabı okudu
Reklam
470 öğeden 41 ile 50 arasındakiler gösteriliyor.