Online dersler, sınavlar derken ara vermiştim ve tekrar başladım 5 günde bitti. Çok güzeldi. İlber Ortaylı'nın önerdiği yazarları, sinemaları, gezilecek ülkeleri ve şehirleri ne varsa not aldım. Sanal olarak gezeceğim. Kitap sanki İlber Hoca ile sohbet ediyorum havası yaşattı. Yeri geldi anlattığı şehirleri ve sinemaları hayal ettim. Bahsettiği klasik müzikleri dinledim. Muhteşemdi. Tarih derslerini sevmezdim. Çünkü hiç bu kadar etkilenmemiştim. Bu kitap bana ilk defa tarihi öğretti. Tarih böyle anlatılır. Gelişim süreçleri ve bu sürece bağlı olarak ortaya çıkan faktörler birbiri ile bütünleşmiş bir yapıdaydı. Kültürünü arttırmak isteyenler için mükemmel diyebilirim. Mutlaka okuyun. Benim ufkumu genişletti diyebilirim.