Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Anarşi, Devlet ve Ütopya

Robert Nozick

Anarşi, Devlet ve Ütopya Gönderileri

Anarşi, Devlet ve Ütopya kitaplarını, Anarşi, Devlet ve Ütopya sözleri ve alıntılarını, Anarşi, Devlet ve Ütopya yazarlarını, Anarşi, Devlet ve Ütopya yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
428 syf.
10/10 puan verdi
Anarşi, Devlet ve Ütopya Üzerine
Kitap 1974 yılında yayınlanıyor.
John Rawls
John Rawls
' un
Bir Adalet Teorisi
Bir Adalet Teorisi
' nden 3 yıl sonra. Eser
Ronald Dworkin
Ronald Dworkin
' in
Hakları Ciddiye Almak
Hakları Ciddiye Almak
eseri ile birlikte liberal toplum sözleşmesi geleneğinin modern yorumlarından biri(Aslında bir sözleşme olmadan da bireyin hakları saklı kalarak toplum olarak yaşanabileceğinin savunusu. Bir nevi kökten-bireycilik). Ancak Nozick' in görüşleri Rawls ve Dworkin' e göre liberalizmin diğer ucunda. Nozick, Klasik liberalizm (liberteryen yada neo-liberalizm damgası vurularak saldırılan) denilen görüşün radikal bir temsilcisi. Gerçi kitaba yazılan Girişte söylendiğine göre Nozick liberteryen görüşleri hayatının ilerleyen aşamasında terk ettiğini söylemiş. Rawls ve Dworkin refahın yeniden dağıtımı ve eşitsizliklerin sosyal liberal bir devlet aracılığıyla çözümünü sunarlarken, Nozick aşırı bireyciliğiyle, sosyal olmaktan uzak minimal bir devlet anlayışıyla çokça tepki toplamış. Esere gelirsek; 3 geniş kısımdan oluşuyor: 1-Doğa halindeki anarşist durumdan bireye ait hakları ihlal etmeden bir toplum/devlet nasıl oluşturulabilir sorusunun cevaplandırılması. 2-Minimal devletden daha geniş olan devlete eleştiri 3-Bir ütopya hayali denemesi Eser biraz karmaşık ve ağır olsa da Siyaset kuramlarına ve Siyaset felsefesine ilgi duyanlara tavsiye ederim.
Anarşi, Devlet ve Ütopya
Anarşi, Devlet ve ÜtopyaRobert Nozick · İstanbul Bilgi Üniversitesi · 201533 okunma
Neden bazıları başkalarının özgürlüğünün maliyetlerine katlanmak zorunda kalsın?
Sayfa 117
Reklam
Bir insanın bu şekilde kullanılması, onun ayrı bir birey olması ve onun yaşamının kendi yaşamı olması gerçeğine yeterince saygı göstermemek ve ciddiye almamak anlamına gelir.
Sayfa 66
Kendi iyiliği için fedakarlık yapmaya hazır bir sosyal bütünden söz etmek anlamsızdır. Sadece kendi bireysel yaşamları olan bireyler, farklı bireyler bulunmaktadır. Bu insanlardan birini başka insanların menfaati için kullanmak sadece onu kullanmak ve diğerlerine menfaat sağlamak anlamına gelir. Başka bir şey değil.
Sayfa 66
Bir alışveriş aracının belirlenmesi için herhangi bir özel anlaşmaya ya da sosyal sözleşmeye gerek yoktur.
Sayfa 50
Reklam
Devlet, sahip olduğu zorlama vası­talarını bazı insanların diğerlerine yardım etmesini sağlamak ya da on­ların kendi iyiliği veya korunması için faaliyetlerini yasaklamak mak­sadıyla kullanamaz.
Sayfa 21
Devletle ilgili olarak vardığımız temel sonuçlar şu şekildedir: Güç kullanımını, hırsızlık ve sahtekarlığı önleme, sözleşmelere uyul­masını sağlama gibi dar fonksiyonlarla sınırlı olan minimal bir devlet mazur görülür; daha kapsamlı herhangi bir devlet, insanların bazı şey­leri yapmaya zorlanmama hakkını ihlal edeceği için mazur görülemez; minimal devlet gerekli olduğu kadar yararlıdır da.
Sayfa 21
Toplumu oluşturan bi­reylerden bazılarını diğerlerine (ekonomik olarak) yardım etmeye zor­layan refah devleti, bu tür amaçlar için vergilendirdiği kişilerin hakla­rını ihlal ederek adil olmayan bir uygulamada bulunmaktadır.
Sayfa 13
Diyelim ki, arzu ettiğiniz deneyimi size ya­şatacak bir deneyim makinesi var. Harika nöropsikologlar, büyük bir roman yazmakta, bir arkadaş edinmekte ya da ilginç bir kitap okumakta olduğunuzu düşüneceğiniz ve his­sedeceğiniz şekilde beyninizi uyarabiliyor. Beyninize takılan elektrotlarla bir tankın içinde hep yüzeceksiniz. Ömür boyu bu ma­kineye bağlanıp yaşam deneyimlerinizi önce­den programlar mısınız?
Reklam
Troçki'nin, komünizm altında herkesin Aristo, Goethe veya Marx'ın seviyesine ulaşacağı ve buradan yeni zirvelerin doğacağı ile ilgili spekülasyonunu hatırlayın. Böyle bir noktadaki birey, bir dili konuşma kabiliyetine veya nesneleri kavrayabilmek için bir ele sahip olmaktan daha yüksek bir özgüveni veya daha değerli bir birey olma
Şurası açıkça görülebilir ki, eğer insanlar bazı boyutlarda başarısız oldukları için aşağılık duygusuna kapılıyorlarsa ve sonra da eğer bu boyutların önemi azaltılırsa veya bu boyutlardaki skorlar eşitlenirse, artık aşağılık duygusuna kapılmayacaklardır. ("Elbette ki! " ) Aşağılık duygusuna kapılmalarının temel nedeni ortadan kaldırılmış olur. Fakat bu durumda da, elimine edilenlerin yerine ( başka kişiler üzerinde) aynı etkilere sahip başka boyutlar devreye girebilir. Sözgelişi zenginlik gibi bir boyutun önemi azaltılırsa veya eşitlenirse, o zaman toplum genellikle başka bir boyutun en önemli boyut olduğuna karar verebilir, örneğin, estetik güzellik, estetik cazibe, zeka, estetik yetenek, insanlar arasındaki sempati düzeyi, orgazm kalitesi, vs. gibi ve böylece yukarıda sözü edilen durum kendini yineler.* *L.P. Hartley'in Facia/ Justice adlı romanıyla karşılaşnrın; ve Blum ve Kalven, The Uneasy Case for Progressive Taxation, s. 174: "Her tecrübe, hasedin kök salına" için başka ve belki de daha az cazip yerler bulduğuna dair karamsar hipotezi doğruluyor gibi görünmektedir. "
*...bir sürü sperm kümesinden hangisinin yumurta hücresini döllediği (bildiğimiz kadarıyla) manevi bakımdan keyfidir. Bu da Rawls'un konumunun ruhuna yönelik başka ve daha belirsiz bir mütalaayı gündeme getirir. Yaşayan her insan, başarısız olan milyonlarca hücreden daha fazla hak etmediği halde bir sperm hücresinin başarılı olduğu bir sürecin ürünüdür. Rawls'un standartlarına göre "keşke süreç daha adil olsaydı" mı dememiz gerekiyor? Bütün eşitsizliklerin düzeltilıniş olmasını mı dilememiz gerekiyor? Bizim mevcudiyetimizi kazandığımız bir süreci manevi açıdan suçlayan bir ilkeden endişe duymamız gerekir. Öyle bir ilke ki, varlığımızın meşruiyetini altüst ediyor.
Devletle ilgili olarak vardığımız temel sonuçlar şu şekildedir: Güç kullanımını, hırsızlık ve sahtekarlığı önleme, sözleşmelere uyulmasını sağlama gibi dar fonksiyonlarla sınırlı olan minimal bir devlet mazur görülür; daha kapsamlı herhangi bir devlet, insanların bazı şeyleri yapmaya zorlanmama hakkını ihlal edeceği için mazur görülemez
Önsöz
hiç kimse böyle bir niyet taşımasa da veya böyle bir şeyin gerçekleşmesi için çaba göstermese de, anarşiden bir devletin ortaya çıkacağını ileri sürüyorum.
60 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.