Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Cennet, Araf ve Cehennem

Ardavirafname

Ardaviraf

Ardavirafname Gönderileri

Ardavirafname kitaplarını, Ardavirafname sözleri ve alıntılarını, Ardavirafname yazarlarını, Ardavirafname yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
İstahr: ilk insan ve hükümdar Keyumers’in kurduğu şehir.
Büyük iskender Avesta ve Zend’i yakarak ortadan kaldırdıktan sonra İranşehr halkı temel dinsel kaynaklarını kaybettiği için dinsel konulardaki sorularına cevap alamayınca, dinsel gerçekleri yeniden öğrenmek için Ardaviraf’ı ruhlar alemine gönderdiler. Bu yolculuğun ardından Ardaviraf gördüklerini anlattı ve yazıya geçirtti.
Reklam
Zâmyâd : Râmyâd diye de yazılan ve iyi özellikleriyle bilinip yeryüzünden sorumlu olan melek. Mezdiyesnâ’da yeryüzü de gök gibi kutsanmaktadır; çünkü su, ateş ve hava gibi diğer unsurlarla birlikte dört unsuru oluşturmaktadır. İnsanoğlunun huzur ve güvenliğinin kaynağı, yaşamının beşiği olan yeryüzü­ nün kutsanması ilgisiyle çiftçilik, Zerdüşt dininin bir gereği olarak bilinir. Avesta’nm 19. yeşti Zâmyâd’a ayrılmıştır. Her ayın 28. günü, yer tanrısı adına zâmyâdrûz olarak bili­ nir. O gün uğurlu ve kutlu bir gün olarak kabul edilir. O gün seyahate çıkmak, tohum ekmek, özellikle meyveli ağaçlar dik­ mek iyi ve yararlı işlerden sayılır. Rivayetlere göre Yakub Peygamber o gün dünyaya gelmiştir. O günde doğanlar bol rı- zıklı ve insanlar arasında sevilen kişiler olurlar. Zaferân, Zâm­ yâd’a özgü bir çiçektir. kaynakça: Yâhakkî, Ferheng-i Esâtîr, s. 223.
MÂH PÂye: “Ay Ülkesi.” Mezdiyesnâ inanışına ait eserlerde, cennetin ikinci tabakası.
H û r ş î d P â y e : “Güneş Ülkesi,” cennetin üçüncü tabakasının adıdır. Bu makam ölüm sonrası hayatta iyilerin ödülüdür. Mezdiyesnâ inanışı kaynaklarında gerçek cennet de burasıdır. Bütün kutsalların yeri bu cennettir. Mînû-yi Hired'in bilgileri­ ne göre, cennetin birinci tabakası yıldızlar ülkesinden ay ülke­ sine kadar, ikinci tabakası ay ülkesinden, güneş ülkesine kadar ve üçüncü tabaka da Ahura Mazda ile diğer kutsalların maka­ mı olan Garazman'dır (Arş-i a’lâ). kaynakça: Afifi, Esâtîr ve Ferheng-i Iraní, s. 557.
Hordâd ve Mordâd:
Avesta’da Amertat, “ölümsüzlük, ebedi­ lik” (olumsuzluk edatı e + mer “ölüm” + son ek tat), Pehlevi dilinde Hordât ve Emürdât, Yeni Farsçada Mordâd şeklinde kullanılan bu kelimeler sırasıyla “olgunluk, yeterlilik, sağlık ve ölümsüzlük, ebedilik” anlamlarını ifade ederler. Mezdiyesnâ inanışının bu iki büyük meleği, daha çok birlikte anılırlar. Her
Sayfa 163
Reklam
Kutsal Surûş ve tanrı Âzer şöyle karşılık verdiler: “Bunlar dünyada cezası çok ağır ve karşılığı ölüm olan birçok günah işledi­ ler. Behrâm ateşini66söndürdüler. Derin ırmaklar üzerindeki köp­ rüleri yıktılar. Yalanlar ve aldatıcı sözler söylediler. Yalancı şahit­ likler yaptılar. [4] Doğalarına ve ruhlarının derinliklerine işlemiş olan yıkıcılık ve bozgunculukları yüzünden, aşırı hırs sahibi oluşla­ rı, şehvetlerine esir olmaları, hayasızlıkları, kıskançlıkları ve öfkele­ rini yenememeleri yüzünden günahsız ve temiz insanları öldürdü­ ler. Her zaman insanları aldatarak yaşadılar. İşte bunlar da bu gü­ nahkâr insanların ruhlarıdır. [5] Şimdi onların ruhları da böylesine şiddetli ve çok ağır bir bedeli ceza olarak çekmek zorundadır.”
Ardavirafname
l] Bir kez daha Çînvâd köprüsüne geldim. [2] Orada kötülerin ruhlarını gördüm. Ölümlerinden sonraki ilk üç gecede48 onların ruhlarına öylesine talihsizlikler, acı olaylar ve kötü şeyler gösteril­ mişti ki, dünyada asla o kadar kötülük görmemiş ve o derece sıkın­ tı çekmemişlerdi. [3] Kutsal Surûş ve tanrı Âzer’e sordum: “Bu ruh hangi insanın
Ardavirafname
8. Bölüm [Ay Ülkesi] [ı] ikinci adımı güzel sözle atınca mâh payeye [gökyüzünün, cennetin ikinci katı, ay ülkesi], güzel sözlerin yurduna vardım. Kutsalların ulu divanına erişip onları gördüm. [2] Kutsal Surûş ve tanrı Âzer’e, “Burası neresi ve bu ruhlar kimlerin ruhları?” diye sordum. [3] Kutsal Surûş ve tanrı Âzer, “Burası ay ülkesi ve bu ruhlar
Sayfa 90
[Hemîstekân/Araf] ardAvİrâfnAme
[l] Bir yere vardık. Yan yana ayakta durmakta olan birkaç kişi­ nin ruhunu gördüm. [2] Kutsal Sürüş ve tanrı Âzer’e, “Bunlar kim ve neden ayakta duruyorlar?” diye sordum. [3] Kutsal Sürüş ve tanrı Âzer cevapladılar: “Buraya Hemistekân derler ve bu ruhlar kıyamet gününe dek burada ayakta durarak beklerler. Bunlar se­ vaplarıyla günahları birbirine
Sayfa 87
166 öğeden 11 ile 20 arasındakiler gösteriliyor.