Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Bilinç ve Dil

John R. Searle

Bilinç ve Dil Gönderileri

Bilinç ve Dil kitaplarını, Bilinç ve Dil sözleri ve alıntılarını, Bilinç ve Dil yazarlarını, Bilinç ve Dil yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Bu ilginçliği fark etmek için yalnızca bu cümlelerin söz-dizimine bakmamız yeterli olacaktır. O halde yapabileceğimizin en iyisini yapmaya çalışalım.
Vay adiler.. :D
Uzun süredir zihin-beden probleminin geçmişini göz ardı etmiş olmalarının bilim adamları için daha iyi olacağını düşünmüştüm. Falcat artık, tarih tam olarak anlaşılmazsa, sürekli tarihsel kategorilerin kıskacında kalınacağını düşünüyorum. Bunu insanlarla yapay zeka üzerinde tartışırken fark ettim ve birçoğunun Descartes'in kıskacında olduğunu anladım. Hatta onların birçoğu Descartes'ı okumamıştı bile...
Reklam
Eğer biri, matematiğin temellerinin yeni bir kuramına sahipse ve yeni aksiyomundan 2+ 2 = 5 ettiğini çıkarabiliyorsa ne diyeceğiz? Onun, önemli yeni bir keşif yaptığını mı söyleriz?Ya da aksine o, bir muhale irca ile kendi aksiyomunun yanlış olduğunu kanıtlamıştır mı deriz? Davranışçılığa karşı Quine'in belirsizlik delilinden daha güçlü bir muhale ircayı hayal etmenin çok zor olduğunu düşünmüyorum, çünkü o,kendi durumumuzdan geçerli olduğunu bildiğimiz ayrımların varlığını inkar eder.
Dil, kamusal bir mesele olduğundan anlam hakkındaki tüm olgular da kamusal olgular olmak zorundadır. Anlam, 'deneysel' bir meseledir ve dille ilgili deneysel olan şey, tüm yorumlayıcılar tarafından erişilebilir olmalıdır. Sadece bu varsayım söz konusu olduğunda, dilin 'deneysel' ve 'kamusal' özelliğini oluşturan bu özel kavramlaştırma, delilin geçerliliğini sürdürmesini sağlayabilir
Söz Edimleri kitabını yazdığımdan bu yana geçen sürede şöyle bir sonuca vardım: Kapsamlı bir çözümleme yapmak için çeşitli kurumların kurucu kuralları ve bu kuralların farklı dillerde belli bir uylaşımla gerçekleşmesine ilaveten, ayrıca insanların genel anlamda iletişim kurmalarını veya genel anlamda niyetli durumlara sahip olmalarını olanaklı kılan Arkaplan yeteneklerinin ve uygulamalarının varlığını da teslim etmek gerekiyor. Dolayısıyla da kurumsal olgular, kurucu kurallar ve bu kuralların farklı uylaşımlarla gerçekleşmelerinden oluşan aparatımıza galiba bir de benim Arkaplan diyeceğim unsuru eldememiz gerekecek.
"Odayı terk et!" şeklinde bir emir verdiğimde, sahip olduğum niyet hem (a) niyetin kendisinin bu sözlerin üretilmesine neden olmasını ve hem de (b) bu sözlerin karşılama koşulları olan failin emredilen şeyi yapması ve sözcelemin kendisinin failin emredilen şeyi yapmasında nedensel rol oynaması koşullarına sahip olmasını gerektirir. Bu örnekte karşılama koşulları dünyadan zihne uygunluk doğrultusundadır. Söz vermelerde de bu şekildedir: Çarşamba günü gelip sizi göreceğime söz verdiğimde bu sözcelemin ardında yatan niyet, (a) Bu niyetin bu sözcelemeyi üretmesini ve (b) Bu sözcelemin de dünyadan zihne uygunluk doğrultusunda olan karşılama koşullarına, yani söz verilen şeyi yerine getirme ve sözcelemin kendisinin söz verilen şeyin yerine getirilmesini sağlayan davranışın meydana gelmesinde nedensel rol oynaması koşullarına sahip olmasını gerektirir.
Reklam
Philosophy of the Social Sciences (c. 21 no: 3), s. 332-344
Sosyal olguların dil olmaksızın mümkün olabileceğine inanmıyorum. Dil olmaksızın kolektif davranış mümkün olabilir ve aslında birçok hayvan davranışı tam anlamıyla kolektif niyetliliğin açığa çıktığı bir kolektif davranıştır. Fakat bu tür davranış biçimleri, benim sosyal olgular dediğim şeyi henüz kurmamaktadır.
'Gözlemciye bağlı' ifadesi keyfi ya da gerçek olmayan anlamına gelmez. Bir şeyin bıçak ya da sandalye ya da piknik için güzel bir gün olması gözlemciye bağlıdır, fakat keyfi değildir. Her şeyi bıçak ya da sandalye ya da piknik için güzel bir gün olarak kullanamazsınız. Gözlemciye bağlılık ifadesinden kasıt, bu tanımlar doğrultusunda gözlemciye bağlı özelliklerin ancak insan olan gözlemcilere bağlı olarak var olduğudur. Elimdeki nesnenin belli bir kütleye sahip olması, gözlemciye bağlı değil gözlemciden bağımsızdır. Aynı nesnenin bir bıçak olması, insan olan faillerin onu bir bıçak olarak tasarlamasına, satmasına, kullanmasına vs bağlıdır. Aynı nesnenin farklı özellikleri vardır: Gözlemciden bağımsız bazı özellikleri, gözlemciye bağlı bazı özellikleri.
Biliş'in Açıklaması - John Preston
'zihin-beden problemi'
Bu problem felsefe ve bilimde uzun ve kirli bir.geçmişe sahip olsa da, bana göre bu problemin en azından kaba hatlarıyla daha basit bir çözümü vardır. Çözüm şudur: Bilinçli durumlar, beyindeki alt düzey nörobiyolojik süreçlerin neden olduğu fakat kendiliklerinde beynin daha yüksek düzeyli niteliklerdir. Buradaki kilit kavramlar 'neden' ve 'nitelik' kavramlarıdır.
Bilinç ve Beyin Arasındaki İlişkiler Nelerdir?
41 öğeden 21 ile 30 arasındakiler gösteriliyor.