Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Bilmek ve İstemek

Arthur Schopenhauer

Bilmek ve İstemek Gönderileri

Bilmek ve İstemek kitaplarını, Bilmek ve İstemek sözleri ve alıntılarını, Bilmek ve İstemek yazarlarını, Bilmek ve İstemek yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
"Kendi gelişimimdeki en iyi şeyi Kant'ın eserlerinin, Hinduların kutsal yazılarının ve Platon'un bıraktığı tesire borçluyum. "
"Parerga und Paralipomena'daki, Hint Edebiyatına Dair Bazı Tespitler başlıklı bölümde Schopenhauer kutsal Hindu metinlerinin muhtelif çevirilerinin meziyetlerini ele alıp tartışır; Hindu düşüncelerinin ve mitolojisinin Grek, Roma ve Mısır mitolojisiyle uzaktan ilişkili olması ihtimalini ele alıp değerlendirirken klasik Hindu dinine dair ilave metinleri zikreder."
Reklam
Schopenhauer'in Hinduların öğretileriyle ve daha genel olarak doğu düşüncesiyle tanışması...Yeter Sebep İlkesinin Dörtlü Kökü Üzerine başlıklı doktora tezini sunduktan sonra Weimar'a hareket etmiş ve annesinin Weimar'daki salonunda şarkiyatçı Friedrich Majer ile karşılaşmıştı.
Schopenhauer'in kendinde şey öğretisindeki üçüncü önemli değişiklik, kendinde şey hakkında söylenebilecek şeye dair kendi görüşleri ile doğu öğretilerini zımni bağdaştırma teşebbüsüyle ilgilidir: "Bu aynı zamanda Buda dini mensuplarının Prajna-Paramitası, her türlü bilginin ötesi, bir başka deyişle,özne ve nesne ayrımının artık var olmadığı noktadır."
"Ne var ki daha sonraki eserlerinde Schopenhauer kendinde şeyin çok çeşitli veçhelerinin olduğu fikrini geliştirir.Diğet veçheleri mistikler, azizler, münzeviler gibi iradeyi yadsımış kimselerin farkındalığının nesneleridir."
"Bu irade kendi başına dünyanın öteki veçhesini oluşturur çünkü bu dünya bir yandan bütünüyle tasavvur, diğer yandan bütünüyle iradedir."
Reklam
"daha sonraki eserlerinde ben bilincinde kendinde şey olarak iradenin ayırdına vardığımız iddiasından vazgeçmiş intibaını uyandıran ve bunun yerine ben bilincinde fenomen dünyasıyla ilgili istemelerin dışında bir şeyin bilincinde olmadığımızı ima eden pasajlar da vardır."
"Schopenhauer eserlerinde sayısız defa kendinde şeyin irade veya 'yaşama iradesi' olduğunu ileri sürer ve onu ben bilincinde doğrudan sezgiyle bilebileceğimizi iddia eder."
"Schopenhauer'in 1818'den sonra kendinde şey öğretisinde tespit edilen değişimlerin doğu düşüncesiyle artan tanışıklık ve vukufiyetiyle en azından kısmen izah edilebileceğini delillendireceğim."
"Budacılıkta ölümden sonra varoluşun sürmesiyle ilgili biri zahiri diğeri batıni olmak üzere iki ayı öğreti vardır. İlki klasik Hindu dinindeki metempsykhosisden ibarettir, fakat sonraki zihnin maddi yapısına ve ona uygun gelip geçici tabiatına rağmen iradenin metafizik sürekliliğini öngören öğretimle aynı doğrultuda olan bir palingenesisdir. Palingenesis hatta Yeni Ahitte bile karşımıza çıkar."
632 öğeden 11 ile 20 arasındakiler gösteriliyor.