Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Gilles Deleuze: Ortadan Başlamak

Cogito - Sayı 82

Cogito Dergisi

Cogito - Sayı 82 Gönderileri

Cogito - Sayı 82 kitaplarını, Cogito - Sayı 82 sözleri ve alıntılarını, Cogito - Sayı 82 yazarlarını, Cogito - Sayı 82 yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
İnsan hiç durmadan yaşamı öldürür.
Deleuze
İnsan hiç durmadan yaşamı öldürür.
Reklam
“İnsan hiç durmadan yaşamı öldürür”
… düşüncenin etkinleşemediği yerde yaşamın kendisinin de durması, tükenmesi anlamına gelir.
Deleuze yaşamın gerçek hareketini düşünceninkiyle paralel bir biçimde tanımlar;
Merleau­-Ponty’nin dediği gibi, felsefenin bir çocukluk hali, “majör bir rasyonalizm”. Hep sonsuza varmaya çalışırlar ve bunu kâh Leibniz gibi, kavramları neredeyse sonsuzca çoğaltarak (monad, sonsuz yakınsak, ıraksak diziler, ars combinatoria), kâh Spinoza gibi, basite ve mutlak yalına indirgeyerek yaparlar, ileride Kant’ın, felsefenin içine yeniden ustalıkla sokacağı “sonluluğa” tahammülleri yoktur.
Dele­uze’ün sunumu tam anlamıyla Hegelci deyişle “bir kavramlar pedagojisidir”. Zihnin üç yetisi, bilme yetisi, arzulama yetisi ve haz ya da acı duyma yetisi öznelliğin tasavvurlarıyla ilişkiliyken, Anlağın (Vernunft) yetileri hep birbirleriyle ilişkilidir: Bizzat Akıl, Kavrama Gücü ve Hayal Gücü. Bu sonuncusu bizi aşkın bir özne mefhumuna vardıracaktır çünkü uyumları her zaman, özellikle Yargı Gücü söz konusu olduğu zaman garantilenmiş değildir. Bilme yetisi söz konusu olduğunda, Akıl otoriteyi Kavrama Gücüne taşıyarak saçmalamaktan kurtulabilir, Arzulama Yetisinde ise kendine saklar. Ama ağırlıkla bu üçüncü Eleştiride işler karışır. Yetiler orada birbirlerini dürter, zıvanadan çıkar, birbirlerini aşar ve birbirlerince aşılıp dururlar.
Deleuze ve “ötekiler”* ULUS BAKER
Deleuze
Kendini en başta Spinozacı (“filozofların hükümdarı’’) sonra da Nietzscheci olarak, başka bir deyişle “Devlet filozofları” karşısında “özel” ya da “göçebe filozofları” kayırarak lanse eder.
Deleuze ve “ötekiler”* ULUS BAKER, ben dee:)
Reklam
“İnsan tek başına yazdığında bile, bir işbirliği kendini gösterir. Her birimizin içinde konuşan öyle çok insan var ki”
Deleuze
“Nereye gidiyorsunuz, nereden geliyorsunuz, nereye varmak istiyorsunuz gibi sorular son derece boş sorulardır. Sil baştan başlamak, sıfırdan (tekrar) yola koyulmak, bir başlangıç ya da temel aramak yolculukla ve hareketle ilgili yanlış bir kavrayışa dayanır.” Doğru kavrayış ne olacak öyleyse? “Ortadan yolakoyulmak”, “başlayıp bitirmek değil girip çıkmak”, “temeli yerinden etmek”, “başlangıç ve bitişi geçersiz kılmak”...
Bin Yayla,Deleuze ve Guattari
Kavramsal kişilikler bir felsefenin hareketlerini ortaya koyan figürlerdir. Platon için Sokrates; Descartes için hayalperest, deli ve Kötü Şeytan; Kierkegaard için iman şövalyesi; Nietzsche için Zerdüşt, Dionysos, son insan ve başka birçok şey.
"Felsefe," diye yazar Deleuze ve Guattari, "bilmeye dayanmaz ve hakikatten ilham almaz. Bilakis, onun başarısını veya başarısızlığını belirleyenler İlginç, Kayda Değer veya Mühim gibi kategorilerdir."
Reklam
Monod'nun biyoloji konusundaki sonuç önermesine benzer şekilde söyleyecek olursak, kaotik ve kendini örgütleyen bir kimyasal dünyada her şey ama her şey olabilir.
Sayfa 134
Aşkınlığı reddetmek, içkinliğe dönmek, kendini inkar etmeme ve hıncı terk etme yolunda atılacak ilk adımdır. Tek dünya olan bu dünyanın sunabileceği olanakları kucaklama yolunda atılacak ilk adımdır.
İnşa etme hareketi inşa-edilebilir olanın inşa-edile­bilirliği içinde açığa çıkmasından başka bir şey değil.
Althusser'in dediği gibi, Spinoza'ya göre 'insan özneler' kendilerini her algı ve edimin, her nesnenin ve anlamın kökenine yerleştirdiğinde algıyı, edimleri ve anlam üretimini belirleyen nedensellik ağını kavrayamazlar.
Deleuze'ün değin­diği olumsuz aptallık örnekleri de aslında ya kanılar düzeyini hiç terk etmeyenler ya da belirlenimsizlik karşısında geri adım atanlar, bir an için fark ettikleri çatlağın üstünü hızla kapatanlardır.
Sayfa 60
103 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.