Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Eski Toplum-1

Lewis Henry Morgan

Eski Toplum-1 Gönderileri

Eski Toplum-1 kitaplarını, Eski Toplum-1 sözleri ve alıntılarını, Eski Toplum-1 yazarlarını, Eski Toplum-1 yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Ceset mezara indirildikten sonra sachem'ler ve reisler mezara toprak atmak için çevresinde bir çem- ber biçiminde toplanırlar. Her biri, yaşlılar önde olmak üzere, sıraya girerek mezara üçer kürek toprak atarlar. Üç sayısı, onların dinlerinde anlamlı bir sayıdır. Bir sayısı Büyük Ruh, iki sayısı Güneş, üç sayısı ise Toprak Ana ile ilintilidir.
Sayfa 189 - Payel YayınlarıKitabı okudu
insanın yeryü zündeki varlığını yüzbin yıllık bir süre olarak kabul edersek ki, bu süre daha uzun da olabilir, daha kısa da - yabanıllık dönemine en azından altmış bin yıllık bir süre tanımak gerektiği anlaşılmaktadır. Insanlığın en gelişkin kesiminin geçmişinin beşte üçü, bu hesaba göre, yabanıllık dönemi içinde geçmiş bulunmaktadır. Geriye kalan yıllardan yirmi bini, ya da beşte biri İlk Barbarlık Dönemi ile geçmiştir. Orta ve Son Dönem Barbarlık ise onbeş bin yıl kadar sürmüştür. Uygarlık dönemi için de geriye beş bin yıl kalmıştır.
Sayfa 98 - Payel YayınlarıKitabı okudu
Reklam
Şu yayınevine minnettarlığım her geçen gün artıyor, teşekkürler payel ❤️
Yanılsama ve Gerçeklik
Yanılsama ve Gerçeklik
Cinselliğin Diyalektiği
Cinselliğin Diyalektiği
Eski Toplum-1
Eski Toplum-1
Eski Toplum-2
Eski Toplum-2
Tanrılar Kadınken
Tanrılar Kadınken
Analar
Analar
Görülenlerin gözleri kamaştırması yüzünden; sorunla soğukkanlı bir tutum içinde ilgilenmek yerine, her­kes gördüklerinin çekiciliğine kapılmıştır.
Sayfa 337 - Payel Yayınları.
Kızılderililer. Kargalar.
Eğer bir kimse arkadaşına bir şey armağan etmişse, öldüğü za­man, armağanı almış bulunan kimsenin, cenaze töreninde saygı uyandıracak bir harekette bulunması; örneğin, par­maklarının birinden bir boğumunu kesmesi, ya da, ar­mağan edilen malı ölenin soy'una geri vermesi gerekmek­tedir...(Bu uygulama, Kargalar'da çok yaygın bir yas biçimidir. ·Büyücü Loncası· (Topluluğu) denen büyük dinsel tören sırasın­ da ise dinsel bir sunu yerine geçmektedir. Büyücünün Oturduğu Yer'e asılan bir sepet içinde, bana söylendiğine göre, bazan elli tane, yüz tane kesik parmak boğumu bulunduğu olurmuş. Yuka­rı Missouri'deki bir Karga kabilesinin konup göçtüğü yerde ben de bu görenek nedeniyle parmakları kesik birçok kadın ve er­kek görmüştüm.)
Sayfa 302 - Payel Yayınları.
385 syf.
·
Puan vermedi
Engels'in Ailenin, Özel Mülkiyetin ve Devletin Kökeni adlı yapıtına temel oluşturan Eski Toplum kitabı, insanlığın; Yabanıllık, Barbarlık ve Uygarlık dönemlerini inceler. Bunun için Morgan, otuz yıl boyunca Kızılderililer ile yaşamıştır. Kitabın ana temasına insanlığın ilerlemesi hakimdir fakat bu ilerleme nizami bşr biçimde gelişmemiştir çünkü uygarlık dönemlerini incelerken Morgan, uygarlığın insanın doğası üzerindeki zararlarını belirterek, yabanıllıktan uygarlığa gelişirken insanı daha iyi bir yerde görmemiz yerine daha fazla bozulmalarla karşımıza çıkarmıştır. Bu bakımdan ilerlemenin ne şekilde gerçekleştiği sorgulanmaktadır kitapta. Uygar insan ile barbar ve yabanıl insan arasındaki gelişmişlik farklarını görmemizi de sağlayan Morgan, uygar toplum adı altında toplumların birbirlerine ve kendilerine yaklalım tarzlarındaki sahteliği de gösterir bize. Ayrıca bu kitap Darwin'in kitabıyla da kıyaslanmıştır.
Eski Toplum-1
Eski Toplum-1Lewis Henry Morgan · Payel Yayınları · 199443 okunma
Reklam
Amerikan yerli kabilelerinde soylar ya bir hayvanın, ya da bir cansız maddenin adını taşımakta, hiçbir soyda insan adına rastlanmamaktaydı...Bazı kabilelerde, bu inançların etkisiyle olsa gerek, soy üyeleri adını taşıdıkları hayvanın etlerini yememektedirler.
Sayfa 205 - Payel Yayınları.
Soydaki...önemli haklardan biri , edinme (adop­ting) yolu ile, soya dışardan yeni üye alabilme hakkıdır. Savaş tutsakları ya öldürülmekte ya da soylardan birine alınmaktadır. Tutsak düşen kadın ve çocuklar da bu yol­lardan geçerek bir derecede şefkat bulabilmektedirler. Edi­nilme yoluyla soya giren kimse sadece soy üyesi hakları­nı değil, kabile
Sayfa 198 - Payel Yayınları.
Gündelik karşılaşmalarda ve resmi selamlaşmalarda Amerikan Kı­zılderilileri birbirlerine ( toplumsal konumları açısından -ç .) aralarındaki ilişkiyi açıklayan terimlerle seslenirler (hitap ederler) . Akraba iseler, birbirlerine akrabaları ola­rak seslenirler; akraba değillerse, "dostum", diye seslenir­ler. Bir Kızılderiliye yalnızca özel adıyla seslenmek, ya da kendisine doğrudan doğruya adının ne olduğunu sorup öğ­renmek istemek kabalık sayılmaktadır.
Sayfa 197 - Payel Yayınları.
Dünyanın bütün kabilelerinde görülen ve çok eski bir geçmişi olan kanın öcünü alma (kan davası) pratiği de soy topluluğunda ortaya çıkmıştır. Soy topluluğunun üye­lerinden birinin öldürülmesi üzerine onun kanının öcünü alma soy'a (gens) düşmektedir. Suçluların yargılanması ve suçlu bulunanların cezalandırılmasını düzenleyen yasalar soy
Sayfa 194 - Payel Yayınları.
Reklam
Ölen kimsenin mal varlığının kimlere kalacağı soru­nu miras konusunda büyük ve birbirini izleyen üç kura­lın ortaya çıkmasına yol açmıştır. İlki, mal varlığının öle­nin soyu içinde, soy üyeleri arasında paylaşılması kuralı olmuştur. Barbarlığın Aşağı Döneminde ve bilindigi ka­darıyla Yabanıllık Döneminde bu kurala uyulmuştur. İkin­cisi, mal varlığının, soyun diğer üyelerini dışarıda bıra­kacak şekilde, ölen kimsenin baba soyçizgisindeki (ag­natic) akrabaları arasında paylaştırılmasıdır. Bu kuralın tohumları Barbarlığın Aşağı , Döneminde atılmış; oluşu­munun tamamlanması ise, büyük bir olasılıkla, barbarlı­ ğın Orta Döneminde olmuştur. Üçüncüsü, ölenin bıraktığı mal varlığının, ölenin kendi babası tarafından akraba ol­duğu kimseleri dışarıda bırakacak biçimde, ölenin (ken­di ) çocukları arasında paylaştırılmasıdır. Bu kuralın ortaya çıkması ise barbarlığın Üst Döneminde olmuştur.
Sayfa 191 - Payel Yayınları.
Sachem'in(Barış reisi) görevine başlaması "boy­nuz takınmakla" simgeleştirilmekte; görevden alınması ise, "boynuzların sökülmesi", ile ifade edilmektedir. Dün­ya yüzünde birbirlerinden çok uzak yerlerdeki kabileler­ de bile boynuz, belki Tylor'un işaret ettiği gibi, sürü olarak dolaşan hayvanlar arasında boynuzlarından dolayı er­kek olduğu hemen anlaşılanların komut verici durumda olmaları nedeniyle, görev, makam ve yetke simgesi ola­gelmiştir. Güven ve saygının yitirilmesine yol açan yakı­şıksız ve beceriksizce bir hareket, azledilmeye yetmekte­dir. Sachem ya da bir reis soy kurulu tarafından usulle­re uygun biçimde azledildiğinde, artık sachem ya da reis sayılmaz, sıradan bir kimse durumuna indirgenmiş olur.
Sayfa 188 - Payel Yayınları.
Hemen bütün Amerikan Kızılderili kabilelerinde mer­tebeleri farklı olan iki tür reis bulunmaktadır : birisi, ba­rış zamanı işlerine bakan ve soy topluluğunun fratri(soyun bir üst topluluğu) ile olan ilişkilerinden sorumlu olan barış zamanı reisi Sac­hem; diğeri ise, soy biriminin (gens)savaş işlerine bakan, kişisel cesareti ve savaşçı yetenekleri önem taşıyan ve soy'un kabile (tribül) ile ilişkili işlerinden sorumlu reisi' dir. Bu iki en önemli mevki (mertebe) dışında, soy'daki diğerlerinin toplumsal konumları birbirinden farklılığı ol­mayan, ağırlığı eşit, yakın mevkilerdir.
Sayfa 185 - Payel Yayınları.
80 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.