Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Kullanım Kılavuzu

Evrim

Francisco J. Ayala

Evrim Gönderileri

Evrim kitaplarını, Evrim sözleri ve alıntılarını, Evrim yazarlarını, Evrim yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
bilimsel uzmanlar evrim kuramının iyi bilimi temsil ettiğini, bilim camiasında ağırlılılı olarak kabul gördüğünü, ilahi bir yaratıcının varlığına hiçbir şekilde ters düşmediği gibi, böyle bir yaratıcının varlığını yadsımadığını da ifade etmişlerdir.
Sayfa 205
Ulusal Bilimler Akademisi, 1998'de yayınlanmış Teaching Evolution and the Nature of Science (Bilimin Evrimini ve Doğasını Öğretmeh) adlı belgede şunları ileri sürüyordu: Din ve bilim, dünya hakkında farklı sorulara cevap verir. Evrenin bir amacı olup olmadığı ya da insan varoluşunun bir amacı olup olmadığı bilimin sorulan değildir ... Buna bağlı olarak, birçoh bilim insanı da dahil birçok kişi güçlü dini inanç/ara sahiptir ve aynı zamanda da evrimin gerçekleşti ğini kabul eder.
Sayfa 204
Reklam
Evrimciler de dahil olmak üzere, bazı bilim insanları, bili min değerler ya da dünyanın anlamı ve amacıyla ilgili geçerli bir bilgiyi reddettiğini ileri sürer. Tanınmış evrimci biyolog Richard Dawkins tasarım, amaç ve değerleri açıkça reddeder: "Gözlemle diğimiz evren, ancak bir tasarım, bir amaç, iyi ya da kötü yoksa, kör, acımasız bir kayıtsızlıktan başka bir şey yoksa bekleyebile ceğimiz özellikleri gösteren bir evrendir." Bilim tarihçisi William Provine da şu iddiada bulunur: "Modern bilim doğrudan, insan toplumu için içkin etik ya da ahlaki kanunlar olmadığı, mutlak kılavuz ilkeler olmadığı anlamına gelir." Bu iddialarda örtülü devasa bir çelişki vardır. Bilimin doğal cılığa bağlılığı, onun bilimsel bilgiden değerler, anlamlar ya da amaçlar çıkarmasına izin vermiyorsa, bunların varlığını reddet mesine de izin vermez tabii ki.
Sayfa 204
Bilimin estetik, ekonomik ya da ahlaki değerler hakkında söyleyeceği kesin bir şey yoktur; ha yatın anlamının ve amacının ne olduğuna dair söyleyeceği hiçbir şey yoktur, dini inançlar hakkında söyleyeceği hiçbir şey yoktur
Sayfa 203
Özel olarak üstünde duracak olursak, evrim kuramı dini inancı dışlar mı? Bilimin temelde maddeci olduğu, bu yüzden de manevi değerleri dışladığı doğru değil midir? Her iki soruya da verilecek cevap "hayır" dır. Bilimin alanı doğal dünyadır, doğrudan ya da dolaylı olarak duyularımızla gözlenen gerçekliktir. Bilim, doğal dünyayla ilgili açıklamalar, gözlem ve deneyle desteklenmesi ya da reddedilmesi olası açıklamalar ileri sürer. Bu dünyanın dışında, hiçbir otoritesi, söyleyecek hiçbir sözü, şu ya da bu konumu benimsemek gibi bir işi yoktur.
Sayfa 203
Bilimsel bilgi ve dini inancın çelişki içinde olması gerekmez. Doğru değerlendirildiklerinde, çelişki içinde olamazlar, çünkü bilginin birbiriyle örtüşmeyen alanlarıyla ilgilidirler. Ancak ve ancak meşru sınırların dışında iddialarda bulunulduğunda, bilim ve dini inanç tezat içindeymiş gibi görünür.
Sayfa 203
Reklam
Insanın kendi eylemlerinin sonuçlarını öngörebilme beceri si, etik davranış için gerekli üç koşulun en temelidir. Ancak ve ancak tetiği çekmemin kurşunu ateşleyeceği, kurşunun da gi dip düşmanıma vurup onu öldüreceğini öngörebiliyorsam, tetiği çekme eylemi alçakça bir eylem olarak değerlendirilebilir. Bir tetiği çekmek kendi başına ahlaki bir eylem değildir; kendisine bağlı sonuçlar sayesinde ahlaki bir eylem haline gelir.
Sayfa 182
Ahlaki değerlere duyu lan ihtiyaç, ahlaki değerlerin neler olması gerektiğini söylemez, tıpkı dil becerisinin hangi dili konuşacağımızı belirlemediği gibi.
Sayfa 181
Yaklaşık 700 milyon yaşındaki bilinen en eski hayvan fosilleri Ediacara faunasına, yumuşak bedenleri olan küçük solucan benzeri yaratıklara aittir. Birçok hayvan filumuna ait olan ve mineralleşmiş iskeletler gösteren çok sayıda fosil yaklaşık 540 milyon yaşındaki, Kambriyen olarak bilinen jeolojik döneme ait kayalarda görülür. (Filum, kafadan bacaklılar ya da sırt iplikliler gibi büyük bir organizma grubudur.)
Sayfa 128Kitabı okudu
63 öğeden 11 ile 20 arasındakiler gösteriliyor.