Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Hıristiyanlık

Şinasi Gündüz

Sözler ve Alıntılar

Tümünü Gör
Günah
Hıristiyanlığın günaha ilişkin en dikkat çekici özelliği, aslî ya da "ilk günah" konusundaki yaklaşımıdır. Pavlus, Romalılara Mektup'unda (5/12) "Günah bir insan yoluyla, ölüm de günah yoluyla dünyaya girdi. Böylece ölüm bütün insanlara yayıldı. Çünkü hepsi günah işledi" demektedir. Bununla o, Tekvin kitabın da anlatılan Adem'in Cennet'te işlediği ilk günah nedeniyle, günahın bütün insanlara geçtiğini ya da soyundan gelen tüm insanların Adem'in günahına bir şekilde ortak olduklarını vurgulamaktadır. Erken dönem kilise yazarlarından Tertullian, asli günah öğretisi bağlamında bebekleri de günahkar olarak görmektedir. Hıristiyan teolojisinde asli günah inancı kapsamlı bir öğreti olarak Augustine tarafından geliştirilmiştir. Augustine, asli günahın Adem'den miras olarak tüm insanlığa geçtiğini ve her doğan kişinin günahkar olarak doğduğunu vurgulamıştır.
Sayfa 109 - İsam Yayınları
Hıristiyanlığın Diğer İnançlara Karşı Diyaloğu
Erken dönemlerden itibaren Hıristiyanlığın diğer dinlere yaklaşımı dışlayıcı/eksklusivist bir çizgide olmuştur. Yeni Ahit'te de hakikate, kurtuluşa ulaşmada Hıristiyan bakış açısını tanıma ve kabullenmenin merkeziliğini vurgulayan çeşitli ifadelerden hareketle Hıristiyanlar, Hıristiyanlık dışında bir kurtuluş olmadığını ya da diğer tüm
Sayfa 113 - İsam Yayınları
Reklam
Luther: Katolik Tenkidi (!)
Orta Çağ'da kilisenin dini alanın yanında, sivil alanda da otoriter bir güç olarak ortaya çıkması ve siyasal, askeri ve ekonomik alanda örgütlenmesi, reformistlerce şiddetle eleştiri konusu yapıldı. Örneğin Luther, papalığın yüzyıllar boyu sürdürdüğü yapısıyla hem Tanrı'nın hem de dünyevi iktidarların egemenlik alanına tecavüz etmekte
Sayfa 112 - İsam Yayınları
Mutlak Bekarlık İlkesi (Keşişlerin)
Evlenmeme ve cinsellikten uzak durma prensibi geçmişte olduğu gibi günümüzde de zaman zaman ruhban sınıfı içerisinde homoseksüellik ve lezbiyenlik gibi bazı uygunsuz cinsel ilişkilerin hatta çocuklara yönelik cinsel taciz ve tecavüz vakalarının ortaya çıkmasına kapı aralamaktadır.
Sayfa 183 - Kilise KurumuKitabı okudu
Yeni Ahit metinlerinden Sinoptik incillerde ilahi üçlemeye yönelik tek ifade, Matta İncili'nde geçen, "Gidin, bütün ulusları öğrencilerim olarak yetiştirin. Onları Baba, Oğul ve Kutsal Ruh'un adıyla vaftiz edin" (Matta, 28/19) ibaresinde yer almaktadır. Teslisin unsurlarının açıkça bir arada zikredildiği bu ifadenin, bu incilin genel yapısıyla pek uyumlu olmadığı ve muhtemelen İsa sonrası teslis inancının ortaya çıktığı bir dönemde incil metnine dahil edildiği yönünde çeşitli tartışmalar yapılmaktadır. Günümüz Hıristiyan teolojisinde formüle edildiği şekilde bir teslis inancına, Pavlus'un mektuplarında rastlamak güçtür. Pavlus, Korintlilere İkinci Mektup'unda ( 13/14 ) İsa Mesih , Tanrı ve Kutsal Ruh'u yan yana zikretmiş olsa da, bunun teslise yönelik bir atıf olduğunu söylemek kolay değildir. Pavlus teoloj isinde, bir üçlemeden ziyade, Baba Tanrı ve Tanrısal Oğul olan Rab İsa Mesih ikiliği görülmektedir. Örneğin Pavlus, birden fazla Tanrı olmadığını vurguladıktan sonra şunu dile getirir: " . . . Bizim için tek bir Tanrı Baba vardır. O, her şeyin kaynağıdır ve biz onun için yaşarız. Tek bir Rab vardır, o da İsa Mesih'tir. Her şey onun aracılığıyla yaratıldı. biz de onun aracılığıyla yaşarız" (1 Kor. 8/5-6).
Sayfa 72 - İsam Yayınları
Çarmıh Öğretisi ve Kurtuluş
Çarmıhta ölme, Yeni Ahit metinlerinde tanrısal irade tarafından takdir edilen bir olay olarak tanımlanır; zira incil yazarlarına göre İsa, daha tutuklanmadan önce, başına gelecek çarmıh hadisesinden haberdardır. (Mark.10/33-34) Âdem'den kaynaklanan günah ve ölümün tutsağı olan insanların kurtulması ve hukuk-günah-ölüm boyunduruğundan
Sayfa 100 - İsam Yayınları
Reklam
Kefaret
Pavlus'un Romalılara Mektubu'nda (3:25-26), çarmıh teolojisi kapsamında, acı çekerek ölen İsa Meslh'in, Tanrı tarafından insanların günahlarının bağışlanması için bir kurban olarak sunulduğu ve bununla Tanrı'nın adaletini gösterdiği belirtilir. Buna göre İsa, insanların suçlarına karşılık, bir kefaret olarak ölmüş ve günahtan
Sayfa 84 - İsam Yayınları
100 öğeden 11 ile 20 arasındakiler gösteriliyor.