Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

İslam Felsefesi Eski Yunan’dan Çağdaş Düşünceye Doğru

Hilmi Ziya Ülken

İslam Felsefesi Eski Yunan’dan Çağdaş Düşünceye Doğru Sözleri ve Alıntıları

İslam Felsefesi Eski Yunan’dan Çağdaş Düşünceye Doğru sözleri ve alıntılarını, İslam Felsefesi Eski Yunan’dan Çağdaş Düşünceye Doğru kitap alıntılarını, İslam Felsefesi Eski Yunan’dan Çağdaş Düşünceye Doğru en etkileyici cümleleri ve paragragları 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Molla Câmî’nin gönül dışında güzellik görmemekten ibaret olan idealist sûfîliğini Fuzûlî şu mısrada özetliyordu: Hayaliyle tesellidir gönül meyl-i visâl etmez, Gönülden taşra bir yâr olduğun âşık hayâl etmez.
Sayfa 285
"Doğru ve yanlışta her şeyin ölçüsü insandir." Fakat insanlar birbirlerinden farklı oldukları için hiçbir şey kanıtlanamaz. Yalnız insan güzel sözlerle başkasına kendi sanısını kabul ettirebilir bu yüzden filozofun kandırma aleti mantık degil hitabettir.
Reklam
İslam düşüncesi İslam dininin değil, aynı zamanda İslam uygarlığının egemen olduğu dönemin düşüncesidir.
Sayfa 12
Zaman yalnız biz insanlar için vardır. Üstün varlıklarda zamanîlik ve art ardalık yoktur. Mesela üzerinde birçok renk olan bir kumaşa bakınca biz hepsini bir anda görürüz. Fakat bu kumaşın üzerinde yürüyen bir karınca, renkleri art arda ve zaman içinde görür. Karıncanın zamandaki kavrayışına karşılık bizim renkleri hep birden kavrayışımız ne ise, bizim zaman algımıza, geçmiş ve gelecek tasavvurumuza göre üstün varlığın bütün şeyleri zamanüstü ve birlikte kavrayışı da aynı şeydir.
Sayfa 229
...Yunan düşüncesinde temel sorun “varlık”, çağdaş düşüncede temel sorun “bilgi”, İslam düşüncesinde ise temel sorunun “özgürlük” olduğuna işaret etmektedir.
Sayfa 12
İslam dünyasında (filozoflara uygun olarak) Tanrı’ya Hakikat anlamına gelmek üzere Hak denir: Cenâb-ı Hak, Hak Tealâ.
Sayfa 278
Reklam
Üç türlü kötülük vardır: 1) Fiziksel kötülük ki, İbni Sina ona eksiklik diyor: Mesela olayların yetkinliğe ulaşamamaları gibi. 2) Psikolojik kötülük ki keder, elem şeklinde görünür. 3) Metafizik kötülük ki, ona günah diyor.
Sayfa 123
...aklın ilkeleri kesin hiçbir şey ifade etmiyor. Duyularla elde edilen algı ve uyanıklıkta doğru sandığındaki her şey ancak içinde bulunduğumuz hale göre doğrudur. Fakat başka bir halin meydana gelmeyeceğinden emin miyiz? Mesela uykunun uyanıklığa nispeti uyanıklığın başka bir aleme nispetiyle aynıdır. Doğru olduğunu saydığımız uyanıklık hali aslında bir rüyadan farksız olabilir.
Sayfa 141
Gazâlî’ye göre ahlak, hedefi tasavvuf veya Birliğe ulaşmak olan bir hazırlıktır. Ruhun Allah’la birleşmesi (işrak) dinin en yüce kısmıdır.
Sayfa 144
Kötülük Problemine güzel bir bakış
İbn Meymûn, kutsal kitaptan şu cümleyi alıyor: ‘ Işığı ve karanlığı yaratan ben kötülüğü de yarattım. Çünkü, karanlık ve kötülük eksiktir. Kötülük ancak “bir şeye göre kötülük” tür ve daima kötülük herhangi bir şeyin bulunmayışı haline nispetle kötülüktür. Ölüm hayata nispetle, hastalık sağlığa nispetle kötülüktür. Allah’ın hakiki etkisi iyiliktir, çünkü o varlıktır. Âlem ve ondaki bütün varlıklar yokluktan varlığa geçtikleri için, onlar eksiklik ve yoksulluk ile doludur. Öyle ise alemde iyilikten çok kötülükler vardır.
Sayfa 205
Reklam
Bilginin bilgisi, akla aittir. Mesela güneşi küçük bir disk gibi gördüğümüz ve yalnız aklımız onun gerçek büyüklüğünü anladığı gibi, şeyleri de önce duyumla eksik olarak kavrar, sonra bu bilgiyi akılla tamamlarız. Zaman hakkında anlayışımız da böyledir. Zaman duyulara ait değil, akılla bilinir.
Sayfa 243
Tecrübeler yalnız mümkün şeylerde işe yarar. Zorunlu ve imkansız şeylerde düşünce ve tecrübe kullanılmaz.
Sayfa 87
İnsan, arzularına boyun eğdikçe doğa düzeni içindeki yerini kaybeder. Istırap içinde yaşar.
Sayfa 28
Nasuîrüddîn Tûsî’ ye göre; çocuk dünyaya geldiği zaman önce ona iyi bir ad verilmelidir. Bu onun hayatı ve kaderi üzerinde etki yapar. Sonra hastalıklı ve ahmak olmayan bir sütnine seçilmelidir. Çünkü süt yolu ile bedene giren bir huy ancak can tenden çıktığı zaman çıkar. Çocuğun emzirme zamanından sonra kötü huyları almaya başlamadan ona iyi alışkanlıklar vermeye çalışmalıdır. Çünkü çocuk tabiatının ihtiyacı ve eksikliği dolayısıyla kötü huyları almaya daha elverişlidir.
Sayfa 156
İnsan, bir takım hedefleri iyi oldukları için ister. Fakat iki tür iyilik vardır: 1) Başka bir amacı gerçekleştirmeye çalışan başkasındaki iyilik: Egzersiz veya şifa gibi. 2) Amacı kendisinde olan kendi başına iyilik; erdem yalnız kendi başına iyiliği tercih ederek gerçekleşir.
Sayfa 83
23 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.