Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

İslam Felsefesi Eski Yunan’dan Çağdaş Düşünceye Doğru

Hilmi Ziya Ülken

İslam Felsefesi Eski Yunan’dan Çağdaş Düşünceye Doğru Sözleri ve Alıntıları

İslam Felsefesi Eski Yunan’dan Çağdaş Düşünceye Doğru sözleri ve alıntılarını, İslam Felsefesi Eski Yunan’dan Çağdaş Düşünceye Doğru kitap alıntılarını, İslam Felsefesi Eski Yunan’dan Çağdaş Düşünceye Doğru en etkileyici cümleleri ve paragragları 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
...aklın ilkeleri kesin hiçbir şey ifade etmiyor. Duyularla elde edilen algı ve uyanıklıkta doğru sandığındaki her şey ancak içinde bulunduğumuz hale göre doğrudur. Fakat başka bir halin meydana gelmeyeceğinden emin miyiz? Mesela uykunun uyanıklığa nispeti uyanıklığın başka bir aleme nispetiyle aynıdır. Doğru olduğunu saydığımız uyanıklık hali aslında bir rüyadan farksız olabilir.
Sayfa 141
Üç türlü kötülük vardır: 1) Fiziksel kötülük ki, İbni Sina ona eksiklik diyor: Mesela olayların yetkinliğe ulaşamamaları gibi. 2) Psikolojik kötülük ki keder, elem şeklinde görünür. 3) Metafizik kötülük ki, ona günah diyor.
Sayfa 123
Reklam
İnsan varlıkların en şereflisi olduğu için, insan nefsinin hayvani nefsin amacı olmaması ve onu aşması gerekir. Bundan dolayı da insan nefsinin amacı beden tatları ve onun benzerleri olamaz.
Sayfa 100
Kötülük Problemine güzel bir bakış
İbn Meymûn, kutsal kitaptan şu cümleyi alıyor: ‘ Işığı ve karanlığı yaratan ben kötülüğü de yarattım. Çünkü, karanlık ve kötülük eksiktir. Kötülük ancak “bir şeye göre kötülük” tür ve daima kötülük herhangi bir şeyin bulunmayışı haline nispetle kötülüktür. Ölüm hayata nispetle, hastalık sağlığa nispetle kötülüktür. Allah’ın hakiki etkisi iyiliktir, çünkü o varlıktır. Âlem ve ondaki bütün varlıklar yokluktan varlığa geçtikleri için, onlar eksiklik ve yoksulluk ile doludur. Öyle ise alemde iyilikten çok kötülükler vardır.
Sayfa 205
“Bilgilerin ve sanatların erdemi üç nedenden olur: Konunun şerefi ile, kanıtın kuvveti ile, şimdi ve ileride sağlayacağı fayda ile. Belirli bir bilimi herhangi bir nedene dayanmadan üstün sayan kimsenin doğasında eksiklik vardır.
Sayfa 86
Bilginin bilgisi, akla aittir. Mesela güneşi küçük bir disk gibi gördüğümüz ve yalnız aklımız onun gerçek büyüklüğünü anladığı gibi, şeyleri de önce duyumla eksik olarak kavrar, sonra bu bilgiyi akılla tamamlarız. Zaman hakkında anlayışımız da böyledir. Zaman duyulara ait değil, akılla bilinir.
Sayfa 243
Reklam
Nasuîrüddîn Tûsî’ ye göre; çocuk dünyaya geldiği zaman önce ona iyi bir ad verilmelidir. Bu onun hayatı ve kaderi üzerinde etki yapar. Sonra hastalıklı ve ahmak olmayan bir sütnine seçilmelidir. Çünkü süt yolu ile bedene giren bir huy ancak can tenden çıktığı zaman çıkar. Çocuğun emzirme zamanından sonra kötü huyları almaya başlamadan ona iyi alışkanlıklar vermeye çalışmalıdır. Çünkü çocuk tabiatının ihtiyacı ve eksikliği dolayısıyla kötü huyları almaya daha elverişlidir.
Sayfa 156
İbn Haldun
...bir hüküm sürme ancak hükmedilen kavmin zihniyeti üzerine kurulmuş ise temelli olur.
Sayfa 259
Devletlerin hayatı bireylerin hayatına benzer. Çocukluk, gençlik, olgunluk, ihtiyarlıktan geçer ve ölüme ulaşır. Hiçbir güç insan toplumlarının bu kaçınılmaz sonucunu değiştiremez.
Sayfa 258
İbn Haldun’a göre bir devlet alçalmaya başlayınca kimse onun düşmesine engel olamaz; gücü tükenince kaçınılmaz sonu beklemekten başka çare yoktur.
Sayfa 257
23 öğeden 11 ile 20 arasındakiler gösteriliyor.