Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Orhan Pamuk'un Yazı ve Resimleriyle

Kara Kitap'ın Sırları

Darmin Hadzibegovic

Kara Kitap'ın Sırları Sözleri ve Alıntıları

Kara Kitap'ın Sırları sözleri ve alıntılarını, Kara Kitap'ın Sırları kitap alıntılarını, Kara Kitap'ın Sırları en etkileyici cümleleri ve paragragları 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Jorge Luis Borges
Borges Doğu kültürlerine ve tarihine, İslam dinine ve özellikle de kıyıda köşede kalmış tarikatların öğretilerine de ilgi duymuş, hikayelerinde bu kaynaklardan inanılacak şeyler olarak değil, gizemli ve ilham verici şeyler olarak yararlanmıştır. Bu yönüyle, Borges'i asıl İslam'ın ezoterik, gizemci, esrarengiz tarafı kendine çekmiştir. Pamuk'un Kara Kitap'ta İslam ve tasavvuf geleneğine yaklaşımı da Borges'inkine benzer: İslami geleneği bir bağlılık ve inanç kaynağı değil, sanatsal yaratıcılığın ve yüzlerce hikayenin kaynağı olarak görmek, Pamuk'un romandaki baskın yaklaşımıdır.
Sayfa 63 - BorgesKitabı okudu
Bu kitapları okuduktan sonra insan, hayat ne hoş ve acıklı, insanlar ne sevimli ve hüzünlü diye iç çekiyor, o kitapları değil, kitaplardaki hayatı taklit etmek istiyordu. (Herkes kolaylıkla birbiriyle yatıyor, doğan çocuklardan başka bu konuda bir sorun çıkmıyor, bir süre sonra çocuklar bile sorun olmuyordu.)
Sayfa 99 - Yapı Kredi yayınları 2013Kitabı okudu
Reklam
Kara Kitap, başka ansiklopedik romanlar gibi, zengin bir edebiyat mirasını kendi dünyasına katar: Hem Doğu hem de Batı edebiyatının yeni-eski birçok eserini, tıpkı yan yana getirdiği birbiriyle ilgisiz nesneler gibi yan yana getirerek kendi içinde eritir. En önemlisi, hayattan ve kitaplardan görülüp öğrenilmiş birçok bilgi ve tecrübenin, büyük bir hikaye etme hevesi, heyecanı, hatta hırsıyla romanın dünyasına katılmış olmasıdır: Kara Kitap'ın da belki en baskın özelliği, imkansızı, bütün dünyayı kapsamayı amaçlamasıdır. Ansiklopedik roman nitelemesini hak eden öbür kitapların yazarları gibi, Pamuk da dünyadaki her şeyi romanına girmesi için yaratılmış olarak görmüştür.
Sayfa 62 - Yapı Kredi yayınları 2013Kitabı okudu
Tıpkı Kara Kara Kitap'ın aralarında bir önem sırası gözetmeden yaratıcılıkla yan yana getirdiği nesneler, fikirler, hikayeler gibi, romandaki epigraflar da gerçek ve hayali, yerel ve evrensel birçok kaynaktan alınmıştır. Şeyh Galip'in Hüsn ü Aşk'ı zaten romana bir aşk ve derin bir anlam serüveni olarak örnek de olmuştur. Dostoyevski ve İbni Zerhani, Proust ve gerçekten yaşamış köşe yazarı R.C. Ulunay'ın bir araya geldiği bu dünya, Kara Kitap'ın keşfedilmeyi bekleyen, kendine özgü taraflarından sadece bir tanesidir.
Orhan Pamuk'un kitaba başlamadan önceki kuralları
●Kitaba bol bol, elimden geldiği kadar çok Türkiye koymam gerektiğini biliyorum. ●Türkiye. Türk gibi. İki Türk nasıl konuşur. Bıyıkları nasıldır. Nelerle ilgilenir. İlgilenmezler,vb.vb. ●"Taklit. Teyzeleri, amcaları taklit! Kültürel taklit." gerektiğini biliyorum. ●Başka bir şeylerden bahsederken başka bir şeylerden söz etmek. ●Mekanik olma! Kurgu yok: kolay okunur. Tuhaf bir kitap.
Kara Kitap'ın gücünü okur en iyi, kitabın benzersiz özelliklerinden ve derinliğinden hiç haberdar değilken, yani onu sıradan bir gerçekçi roman gibi okumaya başladığı zaman hisseder.
Sayfa 7 - Kara Kitap Ne Yapıyor?Kitabı okudu
Reklam
Kara Kitap'ın en özgün taraflarından biri, bölüm başlarında kullanılan epigrafların alındığı kaynakların genişliği (bazen de tamamen hayali olması) ve bu epigrafların bölümleriyle olan ilişkileridir.
Sayfa 105 - Yapı Kredi yayınları 2013Kitabı okudu
Celal Salik: Hikayeler ve Yazılardan Yapılma Bir Adam
Kara Kitap'ın yazılardan yapılma dünyası, her şeyden önce Celal Salik'in dünyasıdır ve biz onunla daha romanın ilk bölümlerinde karşılaşırız.... Celal'in köşe yazıları da gerçek ya da hayali mesajlarla doludur. Romanda yer alan ilk köşe yazısı olan ''Boğaz'ın Suları Çekildiği Zaman'' başlıklı bölümün sonunda Celal'in seslendiği kişinin Rüya olması, Rüya'nın bu yazıyı okuyup Celal'in gizli çağrısını duyduktan sonra evi terk etmiş olması kuvvetle muhtemeldir.
"Sürrealist hikâyeler : Anekdotlar. Romanı ileri götüren küçük ayrıntılar değil : Bir şeyi anlatırken, başka bir şeyi anlatmak. Ne kadar derinden hissediyorum şimdi bu dediğimi. Ah, bir de yazmayı başarabilsem..."
Sayfa 95 - Yapı Kredi yayınları 2013Kitabı okudu
"Benim bütün kitaplarım, bir önceki kitapların içinden doğar" der: "Beyaz Kale'nin düşsel ortamından, oradaki kimi tarihi sahnelerden, esrarlı mavi gece diyebileceğim karanlık sahnelerden Kara Kitap çıktı."
Sayfa 70 - Yapı Kredi yayınları 2013Kitabı okudu
Reklam
Pamuk'un bütün romanları da, tıpkı Türkiye gibi, geleneksel Osmanlı-İslam kültürü ile Batılılaşma özlem ve hayalleriyle yapılmıştır.
Sayfa 38 - Yapı Kredi yayınları 2013Kitabı okudu
Kara Kitap'ı okumak, tıpkı kahramanı Galip gibi, İstanbulun sırlarla dolu hüzünlü dünyasına dalıp bir anlam, bir sonuç aramaya benzer. Okuyucu da, tıpkı Galip gibi, esas olanın bir sona ve anlama ulaşmak değil, bu hikâyeler labirentinde yolunu kaybetmek olduğunu anlayacaktır.
Kara Kitap’ın ana hikayesi, Hüsn ü Aşk’ın üstüne kurulmuştur. Şeyh Galip’e göndermeyle adı Galip olan kahramanın İstanbul sokaklarındaki yolculuğu Aşk’ın Hüsn’ü bulmak için yaptığı yolculuğa benzer. Ama Galip bir değil iki kişinin peşindedir. Simgesel çağrışımları açık olan Rüya ile soyadı ‘tasavvuf yolcusu’ anlamına gelen Celal Salik.
Hüsn ü Aşk'ta anlatılan yolculuk fiziksel olduğu kadar simgeseldir de: Aşk'ın sevgilisine ulaşmak için karşı koyduğu zorluklar, insanın Allah'a ulaşmak için geçmesi gereken ruhsal aşamalara karşılık gelir. Aşk'ın Hüsn'ün (güzelliğin) aslında kendi içinde olduğunu keşfetmesi ve aşkının bir insandan Allah'a yönelmesi de tasavvuftaki vahdet-i vücud kavramının alegorisidir. Kitaptaki alegorik anlatımının bir yansıması olarak, hikayedeki yer ve kişi isimlerinin de açık simgesel anlamladı vardır.
Sayfa 67 - Şeyh Galip ve Hüsn ü AşkKitabı okudu
"Neşeli, eğlenceli, hayattan zevk alan biri değilim ben: Hüzünlü biriyim, kitaplarım niye neşeli olsun?"
68 öğeden 16 ile 30 arasındakiler gösteriliyor.