Kürdistan'da Toplumsal Örgütlenmenin İlkeleri

Fredrik Barth

Kürdistan'da Toplumsal Örgütlenmenin İlkeleri Gönderileri

Kürdistan'da Toplumsal Örgütlenmenin İlkeleri kitaplarını, Kürdistan'da Toplumsal Örgütlenmenin İlkeleri sözleri ve alıntılarını, Kürdistan'da Toplumsal Örgütlenmenin İlkeleri yazarlarını, Kürdistan'da Toplumsal Örgütlenmenin İlkeleri yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Aşiret tipi örgütlenme- nin çözülme süreci dağların doruklarına ve en ücra köylere kadar ulaşmayı mümkün kılan modern iletişim araçlarının et- kisiyle birlikte olağanüstü ölçüde hızlanmış, harici idari me- kanizmalar eski aşiretsel kaleleri etkisiz hale getirmiş ve Iran sınırı buyunca meydana gelen nüfus hareketleri ya tamamen durdurulmuş ya da engellenmiştir. Dolayısıyla bu zamansal bir sorundur ve, belki de, aşiret örgütlenmesinin sülaleye da- yalı modelinin Güney Kürdistan'da aşirete dayalı olmayan model ile tamamıyla yer değiştirmesi bir neslin ömründen faz- la bir zamanı bile almayacakur
Sayfa 179Kitabı okudu
Cemaat halinde yapılan büyü - Kürt köylerinde karşılaştığım tek cemaatsel büyü olayı Kürt köylüsünün geçim kaynakları açısından hayati bir öneme sahip olan ve hakkında tahmin yürütmenin mümkün olmadığı bir olguyla ilgiliydi; yani yağmurla. Diğer büyü örnekleri ise farklı türlerdedir: Dervişlerin halk içinde vücutlarını tuhaf şekillere sokarak sergiledikleri davranışlar herkesçe arzu edilen amaçlara ulaşmak gibi bir hedefleri olmadığından -örneğin yağmurun yağınası gibi- araçsal değillerdir; nazardan kötülüklerden vb korunmak için yapılan muskalar kişiye davranışlar araçlarıdır
Sayfa 141Kitabı okudu
Reklam
Dumanaltı oda - Geleneksel aşiret sisteminde köy ağası olan kişinin bir konukevi vardır. Konukevinde aile reisleri, ağanın bütün akrabaları ve her türlü ziyaretçi ağırlanabilir. Rewan- duz'un civar bölgelerinde bu ev bir kurum olarak kaydadeğer bir ekonomik işleve sahiptir; öte yandan misafirperver ağa için önemli bir prestij kaynağıdır.
Sayfa 136Kitabı okudu
Hacı ünvanıyla ilişkilendirilen ahlaki-dini statū yadsınamayacak kadar önemlidir. Sözgelimi, Hacılar'dan köylüler arasında çıkan çatışmalarda arabuluculuk yapmaları ve daha yüksek ahlaki tavırlar sergilemeleri beklenir. Daha önemlisi, bu ünvanın dikkat çekici bir tüketim biçimi olarak zenginlik- le ilişkilendirilmesidir, ki bu anlamda Hacı ünvanı köy topluluğuna karşı cömertliğin, örneğin cemaat şerefine düzenlenen davetlerin (pot-latch) bir ifadesi olarak onursal bir ünvandır.
Sayfa 125Kitabı okudu
Şêx ünvanı, sadece dini kutsiyet ol- çeğinde yüksek bir derece ifade ederken, Seyyidler bunu yap- tıkları işe temel olacak belli bir statü konumuna çevirirler. Başlarındaki yeşil sarıklarıyla, özellikle dikkat çeken bir tarz- da giyinerek köyden köye dolaşır; sürekli yanlarında taşıdık- ları eski kitaplardan geçmişe ve geleceğe dair anlatımlarda bu- lunurlar. Gittikleri köyün insanlarına şans muskaları, aşk muskaları ve hastalıkları iyileştirecek muskalar satarlar. An- cak, Seyyidler daha büyük kasabalarda yaşadıkları için köy öl- çeğinde görece düşük statülerin geçici sahipleri olarak düşü- nülebilirler
Sayfa 120Kitabı okudu
Günümüzde hem Şêx, hem de Seyyid Kürt- çede Peygamberin soyundan gelmiş olmayı ifade ediyor.
Sayfa 117Kitabı okudu
Reklam
32 öğeden 1 ile 10 arasındakiler gösteriliyor.