Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Modernite ve Kıyamet

Bengül Güngörmez

Modernite ve Kıyamet Gönderileri

Modernite ve Kıyamet kitaplarını, Modernite ve Kıyamet sözleri ve alıntılarını, Modernite ve Kıyamet yazarlarını, Modernite ve Kıyamet yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Hümanizm
.. Hümanizm tartışmaları yeni problemlere cevap veremeyen Kilise'nin çöküşünü gören ve onun yenilenmesi arzusundaki "Hıristiyan" düşünürler tarafından bizzat yapılmış ve sürdürülmüştür. Bize sıkça modern bir tartışma olarak aksettirilen Hümanizm tartışmalarının henüz 14.yy'da Occhamlı William ve Francesco Petrarca'nın Papayla tartışmalarında mevcut olduğu ifade edilmelidir. Bu bakımdan bugün insanı Tanrı konumuna yükseltme yahut bir ateizm formu olarak 'insan merkezcilik' çerçevesinde anlaşılan hümanizm, kökeni itibariyle hemen her zaman "Hıristiyan hümanizm"dir.
Hümanizm
"Hümanizm bilim değil, dindir. Hümanizm, Hıristiyan mitosunun çürüyen süprüntülerinden bir araya getirilen seküler bir dindir.. İnsanların dünyayı şimdiye dek yaşadıklarından daha iyi bir yer yapabileceklerine dair Hıristiyanlık sonrası inançtır." John Gray
Reklam
"Modernite dini dışlayan yeni bir tür dindir. "
Modernite ve Kıyamet
Modernite ve Kıyamet
"Aydınlanma Teolojisi" Olarak Modernite
Aydınlanma sonrası düşünce – romantizm, romantik nasyonalizm, faşizm, Nazizm, faydacılık, davranışcılık, bilimizm vs ‐ selefilerinin meşgul olduğu aynı teolojik meselelerle uğraşarak doğa ile özgürlük çelişkisini aşmaya teşebbüs etti. Politikada komünizm, Nazizm, faşizm.. gibi seküler dinler yine aynı çelişkiyi dünyayı dönüştürme projeleri ve politik eylem vasıtasıyla aşma teşebbüsleriydi. Bu gelişmelerin neticesinde modern ütopyalar dinî ütopyaların yerini aldı.
Sayfa 57 - Liberte yayınları, Bengül GüngörmezKitabı okudu
"Aydınlatma Teolojisi" Olarak Modernite
Teolojik meseleler yalnızca Ortaçağa ait meseleler değildir. Teolojik meseleler ile alâkalı tartışmalar modern dönemde de varlığını sürdürmüştür. Modernitenin sekülerleşmeden kaynaklanan meşruluk krizi bakîdir ve dinsel otoritenin etkinliğini yitirdikten sonra yeni meşrulaştırmayı neyin sağlayacağı mütemadiyen tartışma konusu olmuştur.
Sayfa 56 - Liberte yayınları, Bengül GüngörmezKitabı okudu
"Aydınlanma Teolojisi" Olarak Modernite
Fikirlerin ve kavramların evveliyatı vardır. Düşünce tarihinde bazen yenilik diye bize sunulan fikirlerin veya kavramların kökenini araştırdığımızda hakikatte selefi bir fikrin yahut kavramın farklı bir 'yorumu' olduğunu keşfederiz. Farklılıklar olmakla birlikte temel mesele şudur: ne hümanistler ne de reformistler Tanrı'yı elimine etmezler ancak birbirlerinin çıkış noktalarını reddederler. Birisi "İnsan'dan yola çıkarken diğeri Tanrı'dan yola çıkar.
Sayfa 54 - Liberte yayınları, Bengül GüngörmezKitabı okudu
Reklam
Modernitenin Kritikleri
Kendilerini epistemolojiye vakfeden düşünürler nadiren ontolojiye varırlar. İzledikleri patika gerçekliğe götüren patika değildir. İnsanın yazgısı, Berdyaev
Sayfa 37 - Liberte yayınları, Bengül GüngörmezKitabı okudu
Modernitenin Politik Teolojisi
Hristiyanlık'ta beklenen son, yani cennet bu dünyanın ötesine aitken ve gerçekleşmesi yalnızca Tanrı'nın iradesiyle mümkünken, devrimciler cenneti bu dünyada insanî iradeyle gerçekleştirmeye kalkıştılar. Politika bu amacı gerçekleştirmenin bir aracıydı.
Sayfa 27 - Liberte yayınları, Bengül GüngörmezKitabı okudu
Politik imaları olmayan teoloji olmadığı gibi teolojik varsayımları olmayan politik teori de olamaz.
Hayatımız cennet ile cehennem arasında geçer. Kurtulmak için yalnızca kendi çarmıhını değil komşununkini de taşımalısın
Reklam
Ama kim kendisini, önce paramparça etmeden yenileyebilmiştir?
‘’insan olmayı hak eden herkes kendi haçını omuzlar ve kendi Golgotha’sına tırmanmaya başlar.’’
Modernite, kendisini en aydınlık çağ olarak görse de karanlık ve barbarlığı sembolize eder.
Mazlumlar iktidarlarının ertesinde zalim olmaya hazırdırlar.
Sayfa 111Kitabı okudu
Mühim değil, yeni olan her düşünce taşlanır.
43 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.