Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Plotinos Felsefesi

Hüseyin Aydoğan

Plotinos Felsefesi Gönderileri

Plotinos Felsefesi kitaplarını, Plotinos Felsefesi sözleri ve alıntılarını, Plotinos Felsefesi yazarlarını, Plotinos Felsefesi yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Çünkü bilgi bir yerden sonra, akli olanla tatmin edilememektedir Platinos da. O nedenle ekstasis gereklidir. Çünkü akil, aklî olani kavrar; peki aklî olana askin olan, nasil kavranabilir? O, bir 'kavrama' midir veya?
O elde ettiklerini, birbirinin üzerine koyarak kule inşa edip göğe ulaşmaya çalışan ve bir an evvel buralardan kaçıp gitmeye çalışan birisi gibidir.
Sayfa 145
Reklam
Nous ile birlikte yapılamayan her türlü görü(ş), insan için bir çöküş inkırazdır. Gözle görmeye arzu duyar; akılla kavrayamadığına, gözle nazar edebilmek için eyleme düşer/geriler.
Sayfa 45
Stoa düşüncesinde "cognatus" kavramı erdem kardeşliği anlamına gelmekte olup aslında Tanrı'ya olan kaybedilmiş benzerliğimizin yeniden kazanılmasını ifade etmektedir. Erdemli yaşayarak Tanrı'yla yakınlaşırız.
Sayfa 39
Peki erdemle arındıktan sonra Ruh'ta kalan nedir? Asıl sorulması gereken budur. Çünkü belki de geri de kalan hiçbir şekilde iyi değildir. Çünkü öyle olsaydı kötüye düşmezdi, kapılmazdı. Peki o halde onu, en azından iyi huylu olarak (İyi'ye sadece benzer olan olarak) tesmiye edebilir miyiz? O, özü gereği İyi'de sebat edebilme istidadına yeterince sahip değildir. Zira o, doğası itibariyle her ikisine de elverişlidir. Ondaki iyilik, ancak kökensel olarak ruhsal yakınlığı olduğu şeylerle birlikte olduğunda ortaya çıkar; kötülük ise karşıtı olduğu şeylerle biraradalığında. Başlangıçtaki birlikteliğini ancak arınma yoluyla elde edebilir; kendine yöneldiğinde/döndüğünde onunla birlikte olacaktır. Pekala bu dönme, arınmadan sonra mı gerçekleşir? Hayır, arınmadan sonra bu dönme zaten halihazırda gerçekleşmiş haldedir. Şu halde bu, onun erdemi midir? Daha ziyade bu, onun dönüşten elde ettiğidir. Peki o zaman bu nedir? Tıpkı görülme nesnesinin görme melekesi üzerindeki tesiri gibi görü/lenmiş olanın onda bıraktığı izi/sureti yani görü etkinliğidir.
Sayfa 39
Platinosçu ekstasis, kişinin kendi içerisinden eriştiği sıkı ve sabırlı bir entelektüel çaba sürecinin taçlandırılmasının neticesidir. Dolayısıyla aklın kullanımının yadsınması yahut yok sayılması veya dahası gizemli bir takım harici rabıtalara [magical intervention] yer verilmesi kesinlikle düşünülemez. Aksi halde bu bilgeliğe giden yolun kısaltılması, ona kestirmeden gidilmesi anlamına gelecektir ve sözünü ettiğimiz entelektüel çabanın yok sayılmasına yol açacaktır.
Sayfa 37
Reklam
Epistrophe, üç katmandan oluşan entelektüel anlam bütünlüğüne sahiptir. Bunlardan ilki: Düşüncenin tekilleri kavramaya yönelik dönüşü, İkincisi: Düşüncenin kendi kendisi üzerine yani içsel bir özrefleksiyon veya kendilik bilgisi olarak dönüşü, Son olarak da; Bir geri dönüş-rücû olarak Nous ile Ruh'un kökensel ikâmetgâhına Bir'le birleşmeye dair bir dönüş.
Sayfa 34
Bir'den yayılan ışığın, ulaştığı son yer olan dünya hayatında ne kadar azalırsa azalsın, ne kadar loşlaşırsa loşlaşsın asla yok olmayacağı öğretisiyle de örtüşmektedir. O nedenle insan ruhunda bu geri dönüş kıvılcımı, son raddeye kadar zayıflasa da yine de var olmayı sürdürecektir. Çünkü Ruh'un aslî kaynağı, Nous dolaylı yine O'dur.
Sayfa 34
Çünkü her ne olursa olsun insan, başkası tarafından kurtarılacağı yönünde harici bir lütuf beklentisi içerisine girmeyi düşünmemelidir. Ne ümitsizlik içinde sonunu beklemelidir, ne de kurtuluşundan emin bir şekilde kayıtsız kalmalıdır. İnayet beklentisinin yerine iktisap, yani kişinin kendi gayreti, cehdi-çabalamaları öne çıkartılmaktadır.
Sayfa 33
Öncelikle Plotinosçu Ruh'un geri dönüş öğretisi, ister bu hayatta olsun ister ilk kez öldükten sonra erişilmiş olsun her halükârda bir içe dönüşten, kendi sahici Ben'ini keşfedişten başkası değildir; dolayısıyla Ruh'un dünya aşkın bir yere kaçışı, uzayda uçuşu da değildir; Ruh'un yolculuğu, içe yapılan bir yolculuktur.
Sayfa 33
16 öğeden 1 ile 10 arasındakiler gösteriliyor.