Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Rollo May Psikolojisinde Din ve Kişilik

Özer Çetin

Rollo May Psikolojisinde Din ve Kişilik Gönderileri

Rollo May Psikolojisinde Din ve Kişilik kitaplarını, Rollo May Psikolojisinde Din ve Kişilik sözleri ve alıntılarını, Rollo May Psikolojisinde Din ve Kişilik yazarlarını, Rollo May Psikolojisinde Din ve Kişilik yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
"...insanın sevme kapasitesi öncelikle kendi başına bir insan olmasına bağlıdır."
“İnsanın gelişimi için Tanrı fikri gereklidir.” |Alfred Adler
Sayfa 62 - İz YayıncılıkKitabı okudu
Reklam
Modernizm insana ne yapar?
May'e göre, modern insan hayatın anlamını yitirdiği için kendini boşlukta hissetmekte, anlamsızlık kişiyi nevrotikleştirmekte ve diğer insanlara karşı olumsuz duygular beslemesine neden olup yaratıcılığını engellemektedir.
Sayfa 59 - İz YayıncılıkKitabı okudu
“insanın ulaşabileceği en yüksek mertebe hayranlık mertebesidir..” |Goethe
Sayfa 57 - İz YayıncılıkKitabı okudu
“Hayret ve var olma tıkandı…”
Modern insan hayret duygusunu yitirmesine bağlı olarak iç dünyasında boşluk yaşamaktadır.
Sayfa 56 - İz YayıncılıkKitabı okudu
Endişe çağında yaşamamızın ender nimetlerinden biri, kendimizin farkına varmaya zorlanmamamızdır.
Reklam
May, yüzyıllardır bazı dindarların Tanrı'nın neden kötülüğe izin verdiğini anlayamamalanna bağlı olarak gelişimlerinin engellediğini ileri sürmektedir. Ona göre Tanrı insanın özgürlüğünü artırmak, iradesini ve ahlaki yönünü ispat edip güçlendirmesi için dünyanın dokusuna kötülüğü işlemiştir (May, 1981). Özgür irade için iyinin yanında kötünün de olması ve bunlardan birisinin seçimi gereklidir. Kötü olmadan iyi bilinemeyecek ve kötülüğün olmadığı dünyada iyiyi tercih etmenin bir değeri olmayacaktir (May, 1969:May,1968). May, diamonicin yokluğu durumunda insanın yaratıcılığını ve dinamizmini kaybedeceğini savunmaktadır (May, 1981;May, 1968). Bu nedenle şeytan, güç ve şehvet gibi diamonic temsilleri (May, 1969) insan psikolojisi için gerekli görmektedir.
May, dört yüzyıllık rekabetçi geleneğin mirasçısı olan modern toplum bireylerinin nevrotik kaygı, yalnızlık ve boşluk içinde sevmeye hazır olmalarının oldukça zor olduğunu belirtmektedir. "Sevgi her şeyi halleder" gibi yüzeysel yaklaşım larla, toplumsal ilişkilerde yapmacık ve ikiyüzlülüğün sevgiyi engellediğini savunmaktadır. Ona göre yapmacık ve ikiyüzlülük sevgiyi aşikar olan düşmanlıktan daha çok engellemektedir. Bunların yanında sevgiyi engelleyen bir diğer neden olarak sevginin herkesçe kabul edilen ortak bir tanımının olmamasını göstermektedir (May, 1953).
May'e göre özgürlük merhameti dikkate almayı gerektirmektedir. Merhametten yoksun bir özgürlük şeytani olup, hep kendini haklı gören bencil, gaddar ve gayri insani olabilir (May, 1981). Bu nedenle sevginin ilk basamağı olan merhamet özgürlüğü zalimliğe giden yoldan alıkoymaktadır (May, 1981)
May, var olmama biçimlerini nevrotik ve sağlıklı olmak üzere ikiye ayrılmaktadır. Ona göre alkol ve madde bağımlılığı, cinsel sapkınlık ya da diğer zararlı davranışlar var olmama ile cesaretle yüzleşmeyen kişilerde var olmama deneyiminin nevrotik tezahürleri olarak ortaya çıkmaktadır (May, 1983). Bunlara karşılık var olmama biçimlerinin en sağlıklısı ve gerçek olanı ise ölümdür. May sağlıklı bir kişilik için ölüm farkındalığını önemsemektedir.
Reklam
May, çocukların özgür kararlar alıp sorumluluklarını üstlenmeleri için anne ve baba yaklaşımının önemini vurgulamaktadır. Ona göre anne-baba çocukları hakkında tek yönlü kararlar alma yerine ortaklaşa kararlar alıp onların özgür iradelerini kullanma ve sorumluluk bilinci kazanmalarına katkıda bulunmalıdır. Bu durum gerçekleşmediğinde nevrotik eğilimler başlamakta ve çocuklar sağlıklı bir kişilik geliştirememektedir. Özgür iradesini yeterince kullanamayan ve çevresine bağımlı kalan çocuklar sorumluluk duyguları gelişmediği için kendi sorumluluklarını anne-babaya veya çevreye yükle me eğilimi taşımaktadır (May, 1939).
May,sağlıklı bir kişilik için bireyin Tann'yla yarabcı bir bağının olmasını ve iç dünyasında Tann'ya ait sesi duymasını kaçınılmaz bir ihtiyaç olarak görmektedir. Ona göre kişinin nevrotik suçluluktan kurtulmasının ve kendini kabul etme cesareti sergilemesinin yolu doğasında bulunan dini gerilimi onaylamasından geçmektedir (May, 1939).
May'e göre gençler kendileri gibi olmayı beceremeyip başkalarına ait roller oynamaya çalışınca kendilerini kaybetme tehlikesine karşılık korunma amaçlı içsel bir korkuya kapılmakta ve kendilerine özgü olmayı başaramadıkları için alkol kullanımı gibi olumsuz davranışlara yönelmektedir (May, 1939).
May, kişiliğin ikinci temel ilkesi olarak bireyin evrende biricik olmasının (kendine özgülük) farkına varıp onaylamasını göstermektedir. Ona göre nevrotikler evrende biricik olmalarının farkına varamadıkları için kendilerine özgü birey olmayı gerçekleştirememektedir. Bu nedenle sağlıklı bir kişilik için bireyin kendine özgü kişilik geliştirmesi şarttır. Bunu başaramayıp dışarıdaki başka bir kişiliğe yönelmesi problemler doğurmaktadır. Çünkü insan ne kadar isterse istesin başka bir kişiliğin özünü kesinlikle kendisinde gerçekleştiremez. Kişiliklerin her biri diğerinden farklı olup dünyada insan sayısı kadar kişilik vardır. Ruh sağlığı için birey bu çeşitliliği ve kendisinin diğerlerinden farklılığını kabul etmesi gerekir. May'e göre kişiliğin bu ilkesi bireyin Tanrı'nın kendisini herkesten farklı yaratıp benzersiz olduğunu parmak uçlarına işaretlemesini idrak etmesiyle gerçekleşmektedir.
Ateist Tanrı'ya karşı kılıç çekmiş fakat Tann'ya saldırdığını sanırken kılıcını kendi ruhunun derinliklerine saplamanın verdiği derin acıyı yaşamaktadır (May, 1939
27 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.