Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Modernliğin Kökenleri

Romantik Muamma

Besim Dellaloğlu

Romantik Muamma Gönderileri

Romantik Muamma kitaplarını, Romantik Muamma sözleri ve alıntılarını, Romantik Muamma yazarlarını, Romantik Muamma yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
"Materyalist-pozitivist ateistlerin her zaman geri dönüş şansı vardır. Çünkü onların ateizmi, koşullu bir ateizmdir. Onların ateizmi Tanrının yokluğuyla koşullanmış bir ateizmdir. Biz Tanrı'yı yok biliyorduk, meğerse varmış deyip her an geri dönebilirler ve mevcut dinlerin birine dahil olabilirler. Romantik-mistik ateistinse böyle bir lüksü yoktur. Çünkü onun ateizminin gerekçesi, onun akılının ve vicdanının mevcut dinlerin kutsal kitaplarıyla çatışmasıdır. Bu nedenle, romantik-mistik ateist bir kez ateist olunca bir daha mevcut dinlerle uzlaşamaz."
Sayfa 73
İnanç, kurumsallaşınca dogma'ya dönüşür ve bireyi felç eder
Romantik teolojiye göre, inanç kurumsallaştırılamaz, kurumsallaştırılmamalıdır. Din, insan ile Tanrı arasında bir ilişkidir ve bu ilişki genelleştirilemez.
Reklam
Romantikler, Aydınlanma düşüncesinin ussallık projesini, kurulu dinlerin ussallığından ayırt etmezler. Aydınlanma'ya ve mevcut kurulu dinlere aynı noktadan saldırırlar: İnsan olma durumu ussallığa indirgenemez. Tüm dinler ussallaşmış, örgütlenmiş inanç sistemleridir, Onlara göreyse inanç bir duygu problemidir.
Romantiklere göre modernlik insana, kazandırdığından çok kaybettirmiştir. İnsan teki, özgünlüğünü, biricikliğini kaybetmiştir. Mekanik yeniden üretim çağında her özne bir diğerinin aynısıdır. Aynı şeyleri yiyen, aynı şeyleri içen, aynı șeyleri dinleyen, aynı şeyleri seyreden özneler aynı şeyleri düşünmeye aynı şeyleri hissetmeye başlamıştır. Herkes aynıdır. Herkesin aynı olduğu yerde kimse kalmamıştır. Özne bitmiştir, tükenmiştir.
"Modernlik bir cennettir. Modernlik bir cehennemdir. Modern yaşam aslında bir yaşantılar federasyonudur. Modernlik bir egolar federasyonudur. Hatta modernlik bir ütopyalar federasyonudur. Ya da öyle olmalıdır. Üniter bir modernlik mevcut değildir."
"Modern kent kamudur. Kamu kalabalıktır. Modern kent öylesine kalabalıktır ki orada faili meçhul cinayetler işlenir herkesin gözü önünde. Ne yaman bir paradokstur bu. Biri gelir, diğerini herkesin gözü önünde öldürür. Bunun koşulu kalabalıktır. Öznelerin birbirlerini tanımamasıdır. Elbette hiçkimseyi hiçkimse tanımaz. Özneyse bu kalabalığa mahkûmdur."
Reklam
"Novalis, 'Her İngiliz bir adadır!' der. Bir adadır modern özne. Ve kalabalıklar içinde bile yalnızdır aslında. Belki de kalabalıklar arasında yalnızlık daha kolaydır, hatta kaderdir."
Bilim adamlarının, filozofların henüz adını koyamadıkları șeyi sanatçılar onlardan çok önce hissederler.
Sanki hâlâ romantiklerin açtığı bir çağda yaşıyoruz. Bugün modernlik damarlarımızda dolaşıyor. Su içerken, nefes alırken bile moderniz artik. Ancak huzuru ebediyen kaybettik. Modernlik bize akıl verdi ama karşılığında huzuru bizden aldı. Bu ruh hali romantiktir ve bunu ilke olarak romantikler hissetmişlerdir. Onlar modernliğe karşı ilk isyanı gerçekleştirmişlerdir. Bu isyan tinsel bir isyandı.
Romantikler için yaşamın estetikleştirilmesi bir özgürleşmedir; fısıltı halinde dile getirilmiş olsa da. Modernlikse, estetikleştirmeyi tam tersi bir amaç için kullanır. Modern toplum, giderek daha belirgin bir biçimde, tüm nesneleri metalaștırır. Nesne, diğer metalarla değişime girebilmek için bir değișim değeri olarak kodlanır ve tüm duyumsal ayrıcalıklarından soyutlanır. Reklamcılık, bir değişim değeri olan nesneye çekicilik kazandırmak için estetik alana saldırır.
65 öğeden 1 ile 10 arasındakiler gösteriliyor.