Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Siyaset Nazariyesi - Düsturu’l-amel li Islahi’l-halel

Katip Çelebi

Siyaset Nazariyesi - Düsturu’l-amel li Islahi’l-halel Sözleri ve Alıntıları

Siyaset Nazariyesi - Düsturu’l-amel li Islahi’l-halel sözleri ve alıntılarını, Siyaset Nazariyesi - Düsturu’l-amel li Islahi’l-halel kitap alıntılarını, Siyaset Nazariyesi - Düsturu’l-amel li Islahi’l-halel en etkileyici cümleleri ve paragragları 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Yöneticisiz devlet olmaz, parasız yönetici olmaz, halksız para olmaz, adaletsiz halk olmaz.
Geçmişte rüşvet aldıkları ithamıyla niceleri azledilmiş ve horlanmış, bel ki de nice devlet erkanı idam edilmişken; akılca ve dinen zararlı ve kötülenmiş olan bu huyi hala devlet işlerini gördürmeye vesile oluyorsa, o devletin ve hazinenin ne olacağı bundan kıyas olunsun.
Sayfa 140Kitabı okudu
Reklam
Halkın zayıflığının çaresi budur ki: Üzerlerindeki vergilerden bazısı birer miktar azaltıldıktan sonra, memuriyete tayinlerden vergi alınmayıp tecrübeli ve doğru kişiler görevlerinde uzun süre tutulup halka zulmedenin hakkından gelinmekle, bir iki senede halk kuvvet bulup Osmanlı ülkesi layık olduğu gibi bayındır olur.
Sayfa 150Kitabı okudu
Bu organizmacı devlet anlayışı çerçevesinin yanında aynı anlayışın uzantıları olan çeşitli benzetmeler yer almaktadır. Risalede toplum “erkân-ı erba’a” geleneği etrafında ulema, asker, tüccar ve reaya olarak dört kısma ayrılır. Bu sınıflar vücuttaki dört temel hılt (dört ahlat) kabul edilen dem (kan), balgam (lenf), safra ve sevda ile eşleştirilir: “Zümre-i celîle-i ‘ulemâ bedende hılt-ı mahmûd olan deme mümâsil olub kalb ki menbâ’-ı rûh-ı hayvânîdir ve rûh-ı hayvânî bir cevher-i latîfdir ki gâyet letâfetden bedende bi’z-zât cereyân idemeyüb dem ânı hâmil olub ‘urûkdan etrâf-ı a’mâk-ı bedene alur gider ve cümle a’zâ ve civârına îsâl ider. La cerem beden ânınla hayât bulub müntefi’ oldugı gibi ‘ulemâ-yı şerî’at ve hakîkat dahî rûh-ı hayvânî mesâbesinde olan ‘ilm-i şerîfi mebde’-i feyyâzdan bi’z-zât ya bi’l-vâsıta hâmil olub etrâf-ı beden makâmında olan ümmîlere ve ‘avâma irişdürüb beden rûh-ı hayvânîden müntefi’ oldugı gibi ânlar dahî ‘ulemâdan müntefi’ olurlar…”
Tayyip Gökbilgin, 17. asrın en büyük ıslahatçı mütefekkiri olarak zikrettiği Katip Çelebi hakkında şu değerlendirmeyi yapar:' Katip Çelebi'yi o zamana kadarki ıslahatçılardan ayıran ve daha da yükselten farik vasfı, onun devlet idaresindeki yapıcı fikirleri yanında, cemiyetin manevi cephesini ıslah etmek gayreti, fikir ve zihniyet inkılabı yapmak hususundaki azmidir. Bu vadideki Mizanü'l-hak fi İhtiyarü'l-ehak, hacmen küçük fakat ehemmiyeti çok büyük olan bir teliftir.'
Reklam
Katip Çelebi, Osmanlı bunalım dönemi mütefekkiridir. Kalemiyye sınıfına mensup bir kişi olarak, 1657'de vefatına kadar devlet kapısında hizmet etmiştir. Saraydaki dramatik iktidar değişikliklerinden idarecilerin kanlı kavgalarına, ilmiye mensuplarının kısır tartışmalarından askeri seferlerin meşakkatine kadar, devrin tüm hadiselerinin yakın şahidi olmuştur. Kısa ömrüne rağmen velut bir yazardır. Kaleme aldığı eserler, günümüzde de sosyal bilimcilere ışık tutmaya devam etmektedir.
... ayan-ı devlet bu günde Padişah-ı hakiki Malik'ül-Mülk idüğini bilüp, hakikatte hazine ve asker ve reaya onundur. Padişah-ı mecazi onun halifesidir.
Sayfa 154Kitabı okudu
Asker balgama müşâbih ve mu’âdil kılınmışdır. Bedende lüzûmı ve nef’i ve kesretinin zararı ve tugyânı nice ise ‘askerin dahî öyledir
68 öğeden 1 ile 10 arasındakiler gösteriliyor.