Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Cep Boy

Şölen

Platon (Eflatun)

Şölen Gönderileri

Şölen kitaplarını, Şölen sözleri ve alıntılarını, Şölen yazarlarını, Şölen yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Dilimizin söz verdiğine aklımız yabancı
Bana göre bir kimseyi övmek, gerçekleri konuşmaktır.
Reklam
İşlerin iyiliği ve kötülüğü, ne uğrunda yapıldıklarından gelir.
Sevgi işte bu kadar ayrıcalıklı, bu kadar yüce, evrenin her yerini kucaklayan bir güç ve birliktir. Ama biz ölümlüler ve tanrılar arasındaki en güçlü sevgi, ölçüsü ve düzeni olan sevgidir. Ölümlüler ve tanrılar arasında ihtiyaç duyulan bağlılık ve yakınlığı meydana getirir.
Bir de şunların bize ne faydası var: Kurban vazifeleri, kehanetlerde bulunma işleri (tanrılar ve insanlar arasında kurulan konuşmalar). Bunlar sevginin güzelini elde tutmamızı ve çirkininden de kurtulmamızı sağlar. Günah işlemek şu anlama gelmez mi: Annemiz, babamız, yakınlarımız ve tanrıların huzurunda sevginin güzeline yüz vereceğimize çirkinini tercih etmek. Sırf bu nedenle kâhinler kılı kırk yararak çalışır ve sevgileri güzelleştirmeye uğraşırlar. Demek ki kâhinlik de ayrı bir sanattır; tanrılarla ölümlüler arasında sevgi bağı kurma sanatı.
Onlar sevgiyi ele ayağa düşürdükleri için olmalı ki, içtenlikli sevgiyi çirkin işlerden biri gibi görenler var. Çünkü çevrelerinde bu türden değersiz sevgi ilişkilerine, onların ölçüsüz ve ahlâktan yoksun durumlarına şahit oluyorlar. Halbuki hakkıyla yapılan bir işi ayıplamaya hiç kimsenin yetkisi yoktur.
Reklam
"Gel de yanıma otur Sokrates! Dışarıda uzun uzun düşünerek bulduğun hikmetin bana da geçmesine izin ver. Belli ki peşinde olduğun şeye ulaşmışsın. Yoksa iyi biliyorum ki aradığını bulana kadar oradan ayrılıp da yanımıza gelmeyecektin." Sokrates onu dinleyip kendisine gösterilen yere çökerken şöyle konuşmuş: "Ne güzel olurdu Agathon, bilgi, yan yana otururken bilge olan kimselerden cahil olan kimselere, hiçbir söze gerek kalmadan geçebilseydi; tıpkı su yun yün iplikler üzerinde dolu bir kadehten boş olanına aktarılabildiği gibi..."
"Cahillik neden sevilmez? Çünkü cahil kimseler güzellikten, iyilikten ve akıldan mahrumken, kendilerini bilgeler bilgesi sanırlar. Böylelikle de bilgi için emek vermeye yakın durmazlar."
Zayıf kişi,basit ve adi sevgi yeğleyen, bedeni ruhtan daha fazla seven kişidir. Onun sevgisi kalıcı değildir, çünkü sevdiği şey kalıcı değildir. Sevdiği kişinin bedeni pörsüyünce bütün sevgisi, verdiği sözler ve yeminler uçup gider. Bir kişiyi ruhundan ötürü seven ise sonsuza kadar sever. Çünkü ruh ölümsüzdür.
Anlıyoruz ki sevginin ayıplandığı yerlerde asıl sorun insanların zayıf karakteri, hükümdarların açgözlülüğü ve yönetilenlerin de korkaklığıdır.
1.500 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.