Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Tahakküm ve Direniş Sanatları

James C. Scott

Tahakküm ve Direniş Sanatları Hakkında

Tahakküm ve Direniş Sanatları konusu, istatistikler, fiyatları ve daha fazlası burada.
9/10
16 Kişi
42
Okunma
22
Beğeni
1.626
Görüntülenme

Hakkında

Köle efendisinin, parya Brahman’ın, köylü toprak sahibinin, işçi patronunun karşısına çıplak yüzüyle çıkmaz çoğunlukla. Ezen de ezdiğiyle yüzleşmez doğrudan. Kişisel iktidar ilişkilerinde, aslında hiçbir iktidar ilişkisinde “yüz” yoktur. Ancak karşı tarafın sizi izlemediğinden emin olduğunuz anlarda çıkardığınız maskeler vardır. Herkes rol yapar ve herkes herkesin rol yapmakta olduğunu bilir. Hâkim olan, güçlülük ve âlicenaplık; tâbi olan, rıza gösterme ve itaatkârlık rolü oynar. J. C. Scott, Tahakküm ve Direniş Sanatları’na, “Akıllı köylü, büyük efendinin karşısında yerlere kadar eğilir; ama sessizce osurur,” diyen bir Etiyopya atasözüyle başlıyor. Scott, hâkim olanlarla tâbi olanların oynadıkları kamusal roller ile “sahne arkasında” takındıkları alaycı ve intikamcı eda (kendi terimleriyle “kamusal senaryo” ile “gizli senaryo”) arasındaki etkileşimi araştırıyor. Tâbi grupların direnişlerini, kılık değiştirmiş biçimlerde, kamusal senaryoya sokmak için kullandıkları stratejileri inceliyor. Bu grupların görünüşteki sessizliklerini, içinde yaşadıkları tahakküm sistemini “doğal” karşılayıp onaylıyormuş gibi görünmelerini açıklamak için geliştirilen hegemonya ve “yanlış bilinç”kavramlarını kıyasıya eleştiriyor. Ona göre kamusal alanda oynanan bu oyun, ezilenlerin asıl gerçeği kavrayamamalarına yol açan “gerçekliğin çarpıtılmış bir biçimi” denebilecek bir görüntüden ibaret değildir.Neyin ne olduğunu gayet iyi görür ezilenler. Kamusal senaryodaki rol bölüşümü aslında örtük bir savaş cephesidir. Taraflar ani akınlarla karşı tarafın kararlılığını ve ondan neler elde edebileceklerini sınar ve belli mevziler kazanırlar hep. Dedikodu, söylenti, hırsızlık, şakalar, karnavallar, halk masalları ve şarkılar bu sınamanın aktığı kanallardır. Kimi kuramcıların sandığı gibi, bunlar güçlülerin kasten göz yumduğu, basınç azaltıcı “emniyet supapları” falan değildir. Gizli senaryo, pratik direnişin ikamesi değil; zorunlu bir koşuludur. Scott buna “altpolitika” der. Bütün bu tezleri soyut bir teorik çerçeve içinde değil, dünya tarihinin ve coğrafyasının olağanüstü genişlikte bir bölümünden ve Gombrowicz, Sofokles, Orwell, Zola ve Balzac gibi edebiyatçılardan aldığı örneklerle anlatıyor Scott.Gerçek bir “ufuk turu.” Tarih artık sadece kazananların yazdığı bir şey değil.
Çevirmen:
Alev Türker
Alev Türker
Tahmini Okuma Süresi: 8 sa. 59 dk.Sayfa Sayısı: 317Basım Tarihi: Ekim 1995Yayınevi: Ayrıntı YayınlarıOrijinal Adı: Domination and the Arts of Resistance Hidden Transcripts
ISBN: 9789755391090Ülke: TürkiyeDil: TürkçeFormat: Karton kapak
Reklam

Kitap İstatistikleri

Kitabın okur profili

Kadın% 45.8
Erkek% 54.2
0-12 Yaş
13-17 Yaş
18-24 Yaş
25-34 Yaş
35-44 Yaş
45-54 Yaş
55-64 Yaş
65+ Yaş

Yazar Hakkında

James C. Scott
James C. ScottYazar · 5 kitap
Scott 1936’da New Jersey’de doğdu. Siyaset Bilimi ve Antropoloji profesörü olduğu Yale Üniversitesi’nde Güneydoğu Asya Siyaseti, Köylü Siyaseti, Güçsüzlük ve Bağımlılık, Siyasal Antropoloji, Siyasal Gelişme Teorileri, Karşılaştırmalı Siyaset ve Azgelişmiş Ülkelerin Siyaseti konularında dersler veriyor. Peasant Studies ve Theory and Society dergilerinin yazı kurulu üyesi tanınmış bir anarşist bilim insanıdır. Ayrıca Amerikan Siyaset Bilimi Derneği, Demokratik Sosyalist Örgütlenme Komitesi, Filipinli Halkların Dostları Derneği ve Asya İncelemeleri Derneği gibi kuruluşlarda faaliyet gösteriyor. 1978-1980 yılları arasında bir Malaya köyünde saha araştırması yaparak köylü direnişinin gündelik biçimlerini inceledi. Güneydoğu Asya’da yoksulların ve köylülerin yürüttükleri direnişi konu alan birçok makalesi vardır. Halen Connecticut'ta yaşıyor ve koyun yetiştiriyor. Başlıca Kitapları: Political Ideology in Malaysia: Reality and the Beliefs of an Elite (1968); Comparative Political Corruption (1971); The Moral Economy of the Peasant: Subsistence and Rebellion in Southeast Asia (1976); Weapons of the Weak: Everyday Forms of Peasant Resistance (1985); Domination and the Arts of Resistance: Hidden Transcripts (1990); Seeing Like a State: How Certain Schemes to Improve the Human Condition Have Failed (1998); The Art of Not Being Governed: An Anarchist History of Upland Southeast Asia (2009); Two Cheers for Anarchism: Six Easy Pieces on Autonomy, Dignity, and Meaningful Work and Play (2012); Decoding subaltern politics. Ideology, disguise, and resistance in agrarian politics (2012).