Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Tarihsel, Sosyolojik ve Eleştirel Bir Yaklaşım

Tasavvuf, Velâyet ve Kâinatın Görünmez Yöneticileri (Ciltli)

Ahmet Yaşar Ocak

Tasavvuf, Velâyet ve Kâinatın Görünmez Yöneticileri (Ciltli) Sözleri ve Alıntıları

Tasavvuf, Velâyet ve Kâinatın Görünmez Yöneticileri (Ciltli) sözleri ve alıntılarını, Tasavvuf, Velâyet ve Kâinatın Görünmez Yöneticileri (Ciltli) kitap alıntılarını, Tasavvuf, Velâyet ve Kâinatın Görünmez Yöneticileri (Ciltli) en etkileyici cümleleri ve paragragları 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Tasavvufi anlayışa göre insan-ı kamil kainatın en küçük ölçekteki örneğidir. Bir sufi söylem Hz. Ali'ye izafe edilen bir beyitle bunu veciz bir şekilde formüle eder: İneke tezunnü ente alemün sağir ve lakin fike'ntava'l-alemü'l-kebir (Sen kendini küçük bir alem sanırsın halbuki asıl büyük alem sendedir.)
Sayfa 231Kitabı okudu
Daha önce peygamberlerin yanında benzer özelliklere sahip veli denilen ikinci bir şahsiyet yer almazken, yaklaşık 9. Yüzyıldan itibaren velayet, veli ve keramet kavramlarıyla nebi'nin yanına veli, mucizenin yanına keramet yerleştirilerek bir dikotomi yaratılmıştır.
Sayfa 226Kitabı okudu
Reklam
Gazzali'nin İhya'sında kullanılan pek çok hadisin sahih kaynaklardaki hadislere lafız itibariyle uymadığı, Zehebi, İbn Kesir ve Tartuşi gibi aynı zamanda müverrih olan tanınmış hadis ulemasınca belirtilmiştir.
Sayfa 106Kitabı okudu
Buna göre Veli işlediği iyi ameller sayesinde sırasıyla Kurbet, ceberrut, Sultan, Celal, Cemal, azamet, Heybet rahmet, Baha, Behçet ve ferdaniyyet mülklerine nakledilerek her aşamada bütün kötü vasıflarından temizlenecektir onuncu Fasıl'da yine adı meçhul birinin isteği üzerine nübüvvet ve velayet arasındaki farklar açıktır Buna göre Nübüvvet Allah'tan ayrılan kelamının ruhu ile beraber nebiye ulaşmasıdır. Bunun ise tasdiki gerekir kim bunu tasdik etmezse kafir olur. Çünkü bu takdirde Allah'ın kelamını reddetmiştir velayet ise Allah'ın sözünün bunu hadis kelimesi ile kelamdan ayırıyor vahiyden başka bir yolla muhaddisin kalbine ulaştırmasıyla olur. Veli bunu kabul eder ve bununla sekînete erişir hadisle kelam arasında fark ise birincisinin Allah'a muhabbetten hasıl olmasıdır Dolayısıyla bunu inkar eden kafir olmaz ama Allah'ın muhabbetinden yoksun kalır.
Kur'an-ı Kerim'den başka çeşitli hadislerde de geçmekle beraber sadece zayıf kabul edilen bir Hadis de Hz Muhammed'in Hz Ali'ye Hitaben " Ey Ali ben nebilerin sonuncusuyum sen de velilerin sonuncususun fatim-ül evliyasısın şeklinde bir ibarenin yer aldığı belirtiliyor.
Kuran-ı Kerim'deki veli ve evliya kavramlarının, tasavvufun kurumlaşmış veli, evliya kavramlarına en ufak bir ima bile yoktur.
Sayfa 103Kitabı okudu
Reklam
İslam adına yanlış olan, bazı mutaassıp Müslümanların bu kavramlara aşırı önem atfederek neredeyse onları İslam'ın temel inançlarının yerine geçirmeleridir. Hatta bu bu gelişmenin en mühim sonuçlarından biri, bir müddet sonra mutaassıp sufilerin, şeyhlerin son derecede subjektif ve şahsi planda cereyan eden keramet, rüya, keşif ve ilhamını İslam'in temel kaynakları olan Kur'an-ı Kerim ve Peygamberin salih hadis ve sünnetine tercih edecek kadar ileri gitmiş olmalarıdır.
Eflatun'a göre kainat o Bir ile, Tek ile doludur ama kainat Bir yahut Tek yani Tanrı değildir.
Tasavvufun yerleştirdiği İslam'ın temel esprisine uymayan bir başka inanç, Şiilikten gelen mehdilik inancıdır.
Sayfa 225 - Bazı araştırmacılar bu inancın Hristiyanlıktan geldiğini söylerler.Kitabı okudu
Erol Güngör: "Tasavvufun İslam kültürüne yaptığı en büyük menfi tesir, en kaliteli zihinleri, en parlak zekaları kültür hayatının dışına çekmesi ve onları kısırlığa mahkum etmesi olmuştur."
Sayfa 224Kitabı okudu
39 öğeden 11 ile 20 arasındakiler gösteriliyor.