Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Yunan Düşüncesinin Kaynakları

Jean-Pierre Vernant

Yunan Düşüncesinin Kaynakları Gönderileri

Yunan Düşüncesinin Kaynakları kitaplarını, Yunan Düşüncesinin Kaynakları sözleri ve alıntılarını, Yunan Düşüncesinin Kaynakları yazarlarını, Yunan Düşüncesinin Kaynakları yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Bilginin kutsal alandan çıkarılması, dinin dışında bir dü- şünce tipinin ortaya çıkışı -bunlar tek tek ve anlaşılmaz olaylar değildir. Felsefe kendi biçimi içinde zihinsel evrene dolayısız yoldan bağlanır ve laikleşmeyi açıkça nitelendire- rek. toplumsal yaşamın rasyonelleşmesini belirterek sitenin düzenini tanımlar. Ama felsefenin Polis'in kurumlarına gö- re bağımlılığı da, yine kendi içinde görülür. Miletliler'in ev- renin imajini mitten aldıkları doğru olsa bile, bu imajı çok derinden değiştirdiler, uzaysal bir çerçeveyle bütünleştirdi- ler, daha geometrik bir modele göre düzenlediler. Yeni ev- ren görüşünü kurmak için, ahlaksal ve politik düşüncenin geliştirmiş olduğu kavramları kullandılar; düzenin ve yasa- nın bu kavramını doğanın dünyasına yansıttılar; insan dün- yasından yaratılan bir kosmos'u site içinde başarıya ulaştırdılar.
Sayfa 100Kitabı okudu
Kendi vatandaşlarının çoğul- luğu içinde bir olması ve gerekli çeşitliliği içinde eşit olma- ları için Site'yi hani yasa yönetmelidir? Clisthenes'ten önceki ve Solon'un hükümet başkanlı- ğıtıdan tiranlığa giden, sonra da Pisistratide'lerin düşüşünü içine alan dönemde, Alina tarihine, iktidar tarihi için birbir- lerine karşı
Reklam
Yunan dünyasında, birisi aristokrasiden esinlenen, öte- ki demokratik anlayışta olan iki büyük akımın kendi tartışmalarını aynı zeminde yürütmeleri ve ayın zamanda her iki- sinin de eşitlik-isotes- istemesi çok dikkat çekicidir. Aris- tokratik akım. Soloncu eunomia'nın görünümü olarak site- yi basamaklı bir toplum içinde yasaların ayakta
Toprak mülkiyetinin küçük bir azınlığın elinde toplanınası. demos'un büyük bir bölümü- nün köleliği, "sixenier" durumunun azalması. bu ilkel dö- nemin en önemli tarım sorununu oluşturuyor. Kuşkusuz se- ramik ve metalurji gibi kimi sektörlerde göreceli olarak çok sayılabilecek bir el sanatları gelişti (bu anlamda yüksek düzeyde bir
Aristoteles, Felsefe Üzerine adli -ama artık elimizde bulunmayan- bir diyalogda, insanlığı dönem dönem yıkan büyük felaketlerden söz ediyor. Uygarlığı yeniden yarat- mak için az sayıda geriye kalanların ve onların soyundan gelenlerin alması gereken yolları çiziyordu. Deucalion tu- fanından kurtulmuş olanlar, önce en ilkel yaşam olanakla- rını, sonra yaşamı güzelleştiren sanatları bulmak zorun- daydılar. Üçüncü aşamada diye, sözlerini sürdürüyor Aristoteles: "Bakışlarını Polis'in örgütlenmesine çevirdi- ler; bir sitenin parçalarını bir araya getiren yasaları ve bağ- ları icat ettiler; bu buluşa Bilgelik adını verdiler. (Fizik biliminden önce gelen ve tanrısal gerçekliği konu alan) bu bilgelik, vatandaşa özgü erdemleri bulan Yedi Bilge ile sağlandı."
Öyle bir an geliyor ki, site sayınlığı teşvik eden, bireylerin ve gene'nin gücünü arttıran, onları topluluğun üzerine çıkaran gelenek- sel aristokratik davranışları reddediyor. Savaş çılgınlığı, bir savaşta bireysel ün, zenginlik gösterisi, lüks giysiler, gör- kemli ölü gömme törenleri, yas günlerinde aşırı acı çekme gösterisi, kadınlara karşı çok göze çarpar davranışlar, genç soyluların kendine çok güvenli ve aşırı cesur davranışları, ölçüsüz bir davranış -hubris- olarak mahkûm edilir. Tüm bu uygulamalar artık geri çevrilir, çünkü toplum- sal eşitsizlikleri ve bireyler arası uzaklık duygusunu kusur- lu bulur; kıskançlıkları uyandırır, grup içinde düzensizlik yaratır, dengesini ve birliğini tehlikeye atar, siteyi kendine karşı böler. Şimdi övülen şey, temkinli olmanın ve kendini tutmanın ağırbaşlı idealidir; nerdeyse çileci denilebilecek sert bir yaşam biçimidir, çünkü bu vatandaşlar arasında tö- re ve yaşam koşulu ayrımını ortadan kaldırır, onları birbiri- ne daha iyi yaklaştırır, bir tek ailenin üyeleri gibi biraraya getirir.
Reklam
Birisi sözün saygınlığı, öteki kamusal uygulamaların gelişimi olan ve bizim daha önce belirttiğimiz iki bakışla. polis in ruhsal evrenini nitelendirecek başka bir özellik ka- tılır. Siteyi oluşturanlar, kökeniyle, toplumsal sınıflarıyla ve işleviyle ne kadar ayrı olursa olsun, belli bir yerde yine de diğerlerine "benzerler". Bu benzerlik
Demek ki felsefe kendi doğuşunda belirsiz bir (lurumda bulunuyordu: Kendi yol yönteminde, kendi esinlemelerinde aynı zamanda hem gizemli inançlarla, hem agora tartışma- larıyla yakınlık kurar: mezheplere özgü gizliliğin ruhu ile, politik etkinlikleri nitelendiren çelişkili tartışmalar arasında gider gelir. İ.Ö. VI. yüzyılda Büyük Yunanistan'daki Pita- gorasçı mezheplerde olduğu gibi yere, zamana ve eğilimlere göre kapalı dinsel derneklere göre örgütleniyorlar ve salt ezoterik öğretilerini yazılı olarak açıklamayı reddediyorlar. Bunun yanında, Sofistler hareketinin yaptığı gibi tümüyle halk yaşamıyla da bütünleşebilirler, sitenin yönetiminde et- kin olmaya hazırlanabilirler ve sıradan her vatandaşa para karşılığında ders verebilirler. Yunan felsefesi, kökenindeki bu belirsizlik yüzünden, belki hiçbir zaman tümüyle açıklık kazanmadı. Filozof iki tutum arasında durmadan gidip gele- cek, zıt iki eğilim arasında kararsızlık geçirecektir. Bakarsı- nız bir devleti yönetmek için tek başına ortaya çıkacak, tan- rı-kral'ın bayrağını gururlu bir şekilde ele alacak, devleti in- sanların üstünde yükseltecek, "bilgi" adına tüm toplumsal yaşamı düzeltmeyi ve siteyi üstün bir şekilde yönetineyi ile- ri sürecektir. Ya da bakarsınız dünyadan el etek çekecek, yalnızca kendi özel yaşamında geçerli bir bilgeliğe bürüne- cektir. Kendi çevresinde birkaç çömez toplayarak, sitenin yanında başka bir siteyi bunlarla kurmaya çalışacak, toplum yaşamından vazgeçecek, bilgide ve içsel düşüncelerde kendi kurtuluşunu arayacaktır.
Gizemli tipte bir gizli bilginin, kamuya açıklanan gerçe- ğe dönüştürülmesi, toplumsal yaşamın başka bir bölümünde kendi paraleline sahiptir. Kimi gene'lere özel olarak ait olan ve tanrısal bir güç -polis- ile özel ilişkisi bulunan eski din adamları, polis'i oluşturdukları zaman, bunu kendi çıkarla- rına göre ellerine geçirirler; sitenin
Bilgiler, değerler, zihinsel teknikler ortak bir kültürün öğeleri olurken, eleştirilere ve karşı çıkış- lara uğrayarak halk meydanlarına çıkarlar. Artık gücün bir güvencesi gibi geleneksel ailenin gizliliği içinde korunmaz- lar; bunların yayınlanması, çeşitli yorumlardan karşı çıkış- lardan, tutkulu tartışmalardan geçer. Bundan böyle tartış-
Reklam
Çatışma gücü-birleşme gücü, yani Eris-Philia: Karşıt ve tümleyici bu iki tanrısal antite, eski krallıkların yerini alan soylular dünyasında toplumsal yaşamın iki kutbunu belirler. Mücadele, yarışma ve rekabet değerlerinin teşvik edilmesi. bir ve aynı topluma bağlılık duygusunu. toplumsal birlik ve bir olma duygusunu birleştirir. Soylular
Miken devletinin yıkılışı, Dorlar'ın Peloponez'e, Girit'e ve Rodos'a kadar yayılması, yeni bir Yunan uygarlığı çağını başlatır. Bronz metal işlemenin yerini, demir alır. Ölüleri yakmanın yerini, geniş ölçüde gömme alır. Seramik işçiliği de çok derin değişimlere uğrar, desenlerde hayvan yaşamı ve bitkilerin yerini, geometrik
Dorlular istilasının yıktığı işte bu bütünlüktür. Bu istilaYunanistan'ın Doğu ile olan bağlarını yüzyıllar boyunca kparıyor. Miken yıkılıyor, deniz bir ulaşım yolu olmaktan Çıkıyor. engel oluşturuyor. Yalnız kalan ve kendi içine kapanan Yunanistan salt tarım ekonomisine dönüyor. Homeros'un dünyası, artık Miken dünyasıyla
Böylece Mikenliler'in kendilerini serüvene götüren tüm bölgelerde, Doğu Akdeniz'in büyük uygarlıkları ile yakın ortaklıklara girişmiş olduğu görünüyor; Ortadoğu'nun çeşitliliğine karşın bu dünya ile bütünleşiyorlar, geniş ilişkileri, alışverişIeri ve iletişimieri sayesinde bir bütünlük kuruyorlar.
is<ı'd<ııı önce 2000 ile 1900 yılları arasında yeni bir top￾luluk Yunan topraklarında ortaya çıktı. Bunlar evleri, me￾zarları. savaş baltaları. bronz silahları, aletleri ve -kendi ba￾şına bİr özeJliği olan- külrengi seramikleriyle, önceki Hclla￾dik dönemin insanlarından ve uygarlığından ayrılıyorlardı. Öncü kabileleri oluşturan
19 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.